گروه اجتماعی: دبیر همایش درمان‌های سوء مصرف مواد‌مخدر با ابراز نگرانی از گسترش مواد‌مخدر جدید به‌ویژه در میان جوانان گفت: در گذشته عوارض اعتیاد پس از 10 تا 15‌سال در فرد نمایان می‌شد، در حالی که مواد‌مخدر جدید مانند کراک در کمتر از یک سال فرد را زمین گیر می‌کند.

آذرخش مکری در آستانه برپایی همایش درمان‌های سوء مصرف مواد‌مخدر که 8 تا 10 آبان ماه جاری در تهران برپا می‌شود، با اعلام این خبر افزود: مواد‌مخدر موجود در بازار که بسیار قوی‌تر و مؤثرتر از مواد‌مخدر سنتی عرضه می‌شود، سبب بر هم خوردن تعادل مصرف معتادان شده است.

وی افزود: همسایگی ما با افغانستان که تنها در 2 سال گذشته تولید مواد‌مخدر خود را از 4 هزار تن به 8 هزار تن رسانده و این افزایش تولید سبب سرریز شدن حجم بالای مواد ‌مخدر‌خالص مانند کراک به داخل کشور شده، یکی از دلایل گسترش مصرف مواد‌مخدر طی سال‌های اخیر در ایران بوده است.

معاون آموزشی مرکز ملی مطالعات اعتیاد ایران با اشاره به فعالیت کلینیک‌های درمان‌های نگهدارنده اظهار داشت: در گذشته بسیاری از معتادان به تنهایی و بدون مداخله پزشک قادر به ترک مواد‌مخدر بودند، اما استفاده‌کنندگان از مواد‌مخدر جدید به ویژه کراک به‌دلیل شدت وابستگی، اکثرا بدون مداخله پزشک قادر به ترک اعتیاد نیستند.

 مکری در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از پوشش ندادن درمان‌های اعتیاد از سوی بیمه‌ها یادآور شد: با توجه به اینکه هزینه کردن در سامانه درمان به شدت مقرون به صرفه بوده و سبب کاهش هزینه‌های دولت به میزان زیادی می‌شود، سرمایه‌گذاری دولت در این زمینه ضروری است.

به گفته وی سرمایه‌گذاری دولت در زمینه درمان معتادان به میزان بسیار زیادی در مبارزه با جرایم، کاهش آسیب‌های اجتماعی و... مؤثر است.

وی یادآور شد: درمان‌های متوسط که اثر بخشی مناسبی نیز دارند به‌طور میانگین ماهانه 50 تا 80 هزار تومان هزینه بر هستند، اما این هزینه تا میلیون‌ها تومان از عوارض اجتماعی، اقتصادی، انتظامی و... پدیده اعتیاد در اجتماع می‌کاهد.

ایران پیشتاز در درمان معتادان

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر نیز گفت: در هیچ کجای دنیا، آمار دقیقی از معتادان وجود ندارد اما بر اساس بررسی‌های صورت گرفته باید گفت در حال حاضر در حدود یک میلیون و 200هزار معتاد دائمی در کشور وجود دارد و همچنین در حدود 700 هزار نفر نیز به صورت تفننی مواد مصرف می‌کنند.

سردار احمدی مقدم امروز در حاشیه هفتمین اجلاس افسران رابط مبارزه با مواد‌مخدر در جمع خبرنگاران، به افزایش تولید هروئین به علت دسترسی باندهای قاچاق مواد‌مخدر به لابراتوارهای پیشرفته اشاره کرد و افزود: تبدیل تریاک به هروئین به‌دلیل نقل و انتقال آسان‌تر آن یکی از مشکلات جدی ما در حال حاضر است که باید از سوی افسران رابط و دستگاه‌های بین‌المللی در این خصوص فکر اساسی اندیشیده شود.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر در ارتباط با کمک‌های مجامع بین‌المللی به ایران در راستای مبارزه با مواد‌مخدر گفت: باید از مجموعه ظرفیت‌ها به‌خصوص افسران رابط برای افزایش همکاری‌های اطلاعاتی بهره گیریم و به‌طور حتم تقویت این همکاری‌ها عرصه را برای قاچاقچیان تنگ‌تر خواهد کرد.

احمدی مقدم با بیان اینکه، ایران در سال 2007 یک حرکت انقلاب گونه در راستای کاهش آسیب و کاهش تقاضای مصرف هروئین داشته است، گفت: بنا داریم در ابتدای سال 2008، مسئولان سازمان ملل و سازمان بهداشت جهانی را برای اطلاع از پیشرفت جهش‌گونه ایران در راستای کاهش آسیب‌ها و مصرف و همچنین درمان معتادان به ایران دعوت کنیم تا در جریان امر قرار گیرند.

وی خاطر نشان کرد: ایران تا پایان سال 2007 میلادی، در امر درمان معتادان، کشور پیشتاز در سطح دنیا خواهد بود.

مسئول مبارزه با مواد‌مخدر و جرم سازمان ملل متحد در ایران نیز گفت: ایران تلاش بسیاری در امر مبارزه با مواد‌مخدر داشته و جامعه جهانی نیز از بهایی که ایران بابت مبارزه با مواد‌مخدر پرداخت می‌کند آگاه است.

روبرتو آربیتریو، مسئول مبارزه با مواد‌مخدر و جرم سازمان ملل متحد در ایران در این کنفرانس گفت: ایران تلاش بسیاری در امر مبارزه با مواد‌مخدر داشته به گونه‌ای که فقط امسال بیش از 300‌تن کشفیات داشته است و این رقم قابل توجهی است.

وی تصریح کرد: از سال 79 تا کنون، در ایران 3 هزار و 600 نفرجان خود را از دست داده‌اند و 15 هزار نفر نیز زخمی شده‌اند.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر نیازمند رویکرد جدیدی به لحاظ همکاری بین‌المللی هستیم و باید اقدامات بین‌المللی در مورد  جرایم سازمان یافته و پول شویی انجام دهیم که این امر به‌طور حتم منتهی به نتایج مثبتی خواهد شد.

کد خبر 34743

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز