همشهری آنلاین: نخست وزیر هند با اخطار شدید به پاکستان تصریح کرد دهلی نو تمام توان خود را برای منزوی کردن اسلام آباد بکار می‌گیرد.

 اخطار شدید الحن نخست وزیر هند به پاکستان | پاسخ پاکستان

به گزارش ایرنا، 'نارندرا مودی' روز یکشنبه در نخستین سخنرانی خود بعد از حمله تروریستی 'اوری ' در جمع هواداران حزب 'بی .جی .پی' اظهار کرد فداکاری 18 سرباز کشته شده در اوری هرگز به هدر نمی رود.

نخست وزیر هند با بیان اینکه هند هیچگاه حمله 'اوری' را فراموش نمی کند تصریح کرد دهلی نو هرگز در برابر تروریسم تعظیم نخواهد کرد.

وی در ادامه اظهار کرد یک کشور در آسیا درصدد افزایش تروریسم و افراط گرایی در منطقه است.

براثر حمله صبح روز یکشنبه افراد مسلح به یک پایگاه بزرگ ارتش هند در کشمیر تحت کنترل این کشور، 18 نظامی و چهار شبه نظامی کشته شدند.

این حمله که یکی از مرگبارترین حمله ها در 25 سال گذشته در کشمیر محسوب می شود، 19 نیروی امنیتی دیگر نیز مجروح شدند.

مودی با انتقاد از اطاعت نواز شریف از سرکرده های تروریست تصریح کرد هند و جهان امیدی برای پایان دادن به تروریسم از سوی پاکستان ندارند.

وی افزود: رهبران پاکستان متن سخنرانی هایی که توسط سرکرده های تروریسم در خصوص کشمیرتهیه شده بود ، قرائت کردند.

نخست وزیر هند خطاب به مردم پاکستان گفت که شعار حاکمان شما شگردی برای پنهان کردن شکست انها در توسعه پاکستان است .

وی افزود: چگونه است که هند نرم افزار تولید و به جهان صادر می کند ولی کشور شما صادراتی به جزء تروریسم ندارد.

تنش بین هند و پاکستان در هفته های اخیر به دنبال حمله اوری و سخنرانی نواز شریف درمحکوم کردن خشونت های کشمیر و حمایت از فرمانده حزب المجاهدین کشمیر به شدت افزایش یافته است .

براساس گزارش های منتشر شده با افزایش تنش بین دو کشور ، هند 10 هزار نیروی تازه نفس در مرز این کشور با پاکستان مستقر کرده است .

گفته می شود پاکستان نیز در برابر این حرکت هند اقدام به انتقال انواع توپ و تانک های خود به نقاط مرزی مشترک با هند کرده است .

این تنش ها در حالی بین دو کشور افزایش می یابد که رزمایش مشترک پاکستان و روسیه نیز در مناطقی از ایالت ' خیبر پختونخوا' در شمال غرب پاکستان و در 'گیلگت و بلتستان ' در نزدیک مرز مورد مناقشه هند و پاکستان آغاز شده است .

گفته می شود ،همزمان با این رزمایش، جنگنده های هند در مرزهای مشترک با پاکستان به حالت آماده باش درآمده و پروازهای مسافری پاکستان به هند نیز لغو شده است .

تنش بین هند و پاکستان از 18 تیر ماه گذشته به دنبال کشته شدن 'برهان وانی' فرمانده شبه نظامی حزب المجاهدین و حمایت پاکستان از وی به شدت افزایش یافته است.

براساس گزارش های منتشر شده تاکنون در خشونت های کشمیر 84 نفر کشته و بیش از هفت هزار نفرمجروح شده اند.

کشمیر در 69 سال گذشته یکی از مهمترین علت اختلافات بین هند و پاکستان پس از جدایی از یکدیگر در سال 1947 بوده است .

بخشی از کشمیر درخاک هند و بخشی دیگر درخاک پاکستان قراردارد. هر دو کشور ادعای مالکیت بر تمام کشمیر را دارند و همین موضوع یکی ازعلل اصلی مناقشه دیرینه میان دهلی نو و اسلام آباد از زمان استقلال پاکستان از هند در سال 1947میلادی تاکنون است.

  • پاکستان به اظهارات شدیداللحن نخست وزیر هند واکنش نشان داد.

د رهمين حال  اظهارات شدیداللحن روز گذشته نخست وزیر هند علیه پاکستان و متهم کردن این کشور به انجام فعالیت های تروریستی و حمایت از ترویسم، واکنش متقابل و مشابه دولت پاکستان را به همراه داشت.

به گزارش ایرنا، وزارت امور خارجه پاکستان روز یکشنبه با صدور بیانیه ای، هند را متقابلا 'تروریسم دولتی' خواند و اعلام کرد: تروریسم دولتی توسط هند همچنان در منطقه کشمیر تحت کنترل این کشور ادامه دارد.

پاکستان از منطقه کشمیر تحت کنترل هند به عنوان 'کشمیر اشغالی' نام می برد.

در بیانیه وزارت امور خارجه پاکستان در واکنش به این اظهارات شدیداللحن مودی آمده است: باعث تاسف است که عالی ترین مقام هند با استفاده از سخنان تحریک آمیز و طرح اتهام های بی اساس، قصد به راه انداختن موج تبلیغاتی علیه پاکستان دارد.

'چنین نمایش ها و رفتارهای غیرمسئولانه ای از سوی عالی ترین مقام سیاسی هند باعث تاسف است.'

در بیانیه وزارت امور خارجه پاکستان، ضمن اشاره ای به تحولات و ناآرامی های جاری در کشمیر تحت کنترل هند و کشته شدن بیش از 100 نفر در جریان این ناآرامی ها آمده است: جامعه جهانی به نقض حقوق بشر در کشمیر توجه دارد و سازمان ملل و سازمان همکاری اسلامی هم نسبت به این ناآرامی ها و خشونت ها در کشمیر، ابراز نگرانی کرده اند.

در شرایطی که هند، پاکستان را متهم به حمایت از تروریسم کرده است، پاکستان نیز متقابلا مدعی است که دستگاه های اطلاعات و امنیت هند با سعی دارند تا از طریق نفوذ به بخش هایی از پاکستان از جمله ایالت بلوچستان، ثبات و امنیت این کشور را نشانه بروند.

کد خبر 347427

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha