رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با اعلام اینکه تاکنون مذاکرات زیادی با افغانستان در مورد آبگیری تالاب بین‌المللی هامون صورت گرفته است، از تداوم این مذاکرات برای تأمین حقابه هامون خبر داد.

معصومه ابتكار در گفت‌وگو با ايرنا افزود: براي احياي تالاب بين‌المللي هامون طرحي در سطح ملي، منطقه‌اي و بين‌المللي داريم كه در تمام اين سطوح در حال كار هستيم. در سطح ملي تلاش مي‌كنيم تا مردم با اهميت حفظ و حيات هامون آشنا شوند تا در حفاظت از آن نقش داشته باشند. در سطح منطقه‌اي هم مذاكراتي با دولت افغانستان داشتيم، حتي با اشرف غني، رئيس‌جمهور افغانستان نيز گفت‌وگو شد و اين گفت وگو ادامه دارد.

معاون رئيس‌جمهور افزود: يكي از مهم‌ترين اقدامات دولت در ابتداي دوره رفع موانعي بود كه از ورود آب‌هاي سيلابي از رود فراه به تالاب هامون جلوگيري مي‌كرد، همچنين در 3سال گذشته در چند نوبت تالاب از طريق آب‌هاي سيلابي آبگيري شده است. وي اظهار كرد: با توجه به گرماي هوا و تبخير شديد در بستر تالاب آب‌هاي موجود در آن خشك شده است اما سبزي ناشي از ورود آب به بستر، وضعيت بهتري براي تالاب به‌وجود آورده است به‌طوري كه اكنون در نقاط زيادي از هامون نيزار و مناطق سبزي كه پوشش گياهي خوبي دارند، ديده مي‌شود. علاوه بر اين، براي هامون تأمين حقابه از چاه‌نيمه‌ها تعيين شد كه امسال از اين محل چندين بار آبگيري شد.

«چاه‌نيمه» چاله‌هاي طبيعي بزرگي است كه در فاصله ۵۰كيلومتري شهر زابل و ۵ كيلومتري شهرستان زهك و در كنار روستاي قلعه نوي قرار دارد. آب مازاد رودخانه هيرمند توسط كانالي به اين چاله‌ها كه گنجايش آنها ۷۰۰‌ميليون مترمكعب است، هدايت مي‌شود. بنا به اعلام مسئولان محيط‌زيست، ظرفيت كل اين چاه‌نيمه‌ها در بهترين حالت يك هفتم تالاب بين‌المللي هامون است.
رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست درباره آبگيري تالاب هامون اظهار كرد: به‌علت شرايط بارندگي هم‌اكنون آبگيري هامون از طريق آب‌هاي سيلابي زياد صورت نمي‌گيرد اما درخصوص تأمين حقابه از طريق چاه‌نيمه‌ها همچنان پيگير موضوع هستيم كه روند ادامه داشته باشد.

ابتكار تأكيد كرد: مردم محلي از شرايط آبگيري تالاب هامون بسيار بهره‌مند شدند و هدف هم اين است كه اهالي بومي قدر تالاب هامون را بدانند و در حفاظت از آن همكاري كنند كه در اين زمينه نيز اقدامات خوبي در سطح استاني در حال انجام است. وي اظهار كرد: رويكرد دولت نسبت به حفاظت از هامون بسيار جدي است و گام‌هاي خوبي برداشته شده است، حال اگر هامون فعلا آب ندارد، بخشي مربوط به شرايط اقليمي است كه به‌علت گرماي هوا تبخير بسيار زياد است.

  • تالاب هامون در يك نگاه

درياچه و تالاب بين‌المللي هامون در سيستان و بلوچستان ، سومين درياچه بزرگ ايران پس از درياچه خزر و درياچه اروميه و هفتمين تالاب بين‌المللي جهان و يكي از ذخيره‌گاه‌هاي زيست‌كره زمين در ايران است. اين تالاب از 3درياچه كوچك به نام‌هاي هامون پوزك، هامون صابري و هامون هيرمند تشكيل شده است. وسعت درياچه هامون در زمان پرآبي ۵۶۶۰ كيلومترمربع است كه از اين مقدار ۳۸۲۰ كيلومترمربع متعلق به ايران و بقيه متعلق به افغانستان است. درياچه هامون وابسته به رودخانه هيرمند است و اين وابستگي باعث شده تا هرگونه نوسانات در ميزان آب آن، مشكلاتي را براي كل سيستم به‌وجود آورد.

کد خبر 347358

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha