همشهری آنلاین: مارک زاکربرگ، بنیان‌گذار فیس‌بوک و همسرش پریسیلا چن اعلام کردند که از طریق «ابتکار عمل چن زاکربرگ» در طول دهه آینده سه میلیارد دلار را برای پیشگیری، علاج و درمان همه بیماری‌ها تا پایان قرن اختصاص خواهند داد.

به گزارش سی‌ان‌بی‌سی زاکربرگ و چن اعلام کردند: «این طرح برای تحقق آینده‌ای است که همه ما برای کودکانمان می‌خواهیم. اگر حتی بخت علاج بیماری‌ها در طول دوران زندگی کودکانمان وجود داشته است- تا کودکانمان بتوانند شادتر و سالم‌تر زندگی کنند- ما وظیفه‌مان را انجام داده‌ایم.»

زاکربرگ روز چهارشنبه ۲۱ سپتامبر (۳۱ شهریور) در مراسمی که به‌طور زنده روی صفحه فیس‌بوکش پخش می‌شد، درباره هدف جدید این سازمان سخن می‌گفت. اعلام این طرح تازه با همراهی پریسیلا چن، همسر او و یکی از دو بنیان‌گذار این ابتکار عمل که متخصص کودکان است،‌ انجام گرفت.

چن درباره موارد مواجهه‌اش با خانواده‌هایی سخن گفت که «مشکل‌ترین دوره‌های زندگی‌هایشان را می‌گذرانند.»

چن گفت: «در این لحظات و بسیاری موارد دیگر ما در حد نهایت درکمان درباره بدن و بیماری، دانش پزشکی، حد نهایت بیماری و رنج قرار داریم. ما می‌خواهیم از این مرز بگذریم.»

هم زاکربرگ و هم چن تأکید کردند که فکر نمی‌کنند که بتوانند همه بیماری‌ها را محو کنند. اما امیدوارند که بتوان در پیشگیری از بیماری‌ها پیشرفت کرد و تا پایان دوران زندگی دخترشان، مکس، پزشکان در صورت بیمار شدن افراد بتوانند همه بیماری‌ها را تشخیص دهند و علاج یا درمان کنند.

برای رسیدن به این هدف، کوری برگمن به‌عنوان رئیس علمی بخش علوم در ابتکار عمل چن زاکربرگ منصوب خواهد شد. برگمن استاد دانشگاه راکفلر در نیویورک نورلوژیست یا عصب‌شناسی است که به ابتکار عمل BRIAN باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا برای نقشه‌برداری از فعالیت مغز و علاج اختلالات مربوط به مغز یاری رساند.

ابتکار عمل چن زاکربرگ همچنین ۵۰۰ میلیون دلار برای ایجاد یک ساختمان «کانون زیستی» (Biohub) سرمایه‌گذاری خواهد کرد که پژوهشگران دانشگاه‌های استنفورد، دانشگاه برکلی و دانشگاه سانفرانسیسکو با یکدیگر برای شناخت و درمان بیماری‌ها همکاری خواهند کرد.

سرپرستان این آزمایشگاه، ژوزف دوریسی، استاد و رئیس بخش بیوشیمی و بیوفیزیک در دانشگاه سانفرانسیسکو و استفن کوئیک، استاد مهندسی زیستی و فیزیک و فیزیک کاربردی در دانشگاه استنفورد خواهند بود.

کد خبر 347197

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha