سه‌شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۰
۰ نفر

درحالی‌که سران بیش از ۱۹۰کشور جهان در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک جمع شده‌اند تا شاید گره‌ای از مشکلات بین‌المللی باز کنند، این شهر خود درگیر مسائل امنیتی و دعواهای نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری است.

با گذشت ۳روز از بمبگذاری نیویورک، عامل حمله پس از درگیری با نیروهای پلیس در شهر لیندن، ایالت نیوجرسی

پليس آمريكا از دستگيري مظنون انفجار شامگاه شنبه نيويورك خبر داد. احمد خان رحمي، 28ساله، آمريكايي افغان‌تبار، پس از آن دستگير شد كه رهگذران در يكي از پياده روهاي شهر ليندن در ايالت نيوجرسي، ايالتي كه در همسايگي نيويورك قرار دارد، او را از روي تصاويري كه پليس منتشر كرده بود شناسايي كردند.

گفته مي‌شود در درگيري رخ داده ميان احمد خان رحمي و پليس، 2نفر از نيروهاي پليس زخمي شده‌اند. خود او نيز از ناحيه پا به‌شدت زخمي شده است. حوالي ساعت 20:30شنبه به وقت محلي در محله چلسي شهر نيويورك انفجاري رخ داد كه بر اثر آن 29نفر زخمي شدند. ساعتي قبل از آن نيز انفجار يك بمب دست‌ساز در نزديكي محل برگزاري يك مسابقه دوي خيريه در نيوجرسي، به تعطيلي اين رويداد منجر شده بود. آن حادثه تلفاتي به‌دنبال نداشت. دوربين‌هاي مداربسته، تصاوير رحمي را در محل هر دو حادثه و سپس در كنار بمب دومي كه در نيويورك كشف شد، ثبت كرده‌اند. طبق اعلام نيروهاي امنيتي آمريكا، هر دوي اين بمب‌ها، زودپزهايي پر از تركش بودند كه براي منفجر كردن آنها از تلفن‌همراه تاشو و چراغ‌هاي كريسمس استفاده شده بود.

اين ماجرا اما مثل ماه‌هاي قبل به بهانه‌اي براي تاختن 2چهره اصلي اين روزهاي صحنه سياست در آمريكا، يعني هيلاري كلينتون و دونالد ترامپ، به يكديگر بدل شد. كلينتون، ترامپ را متهم كرد كه با موضعگيري‌هاي تند خود باعث جذب عده بيشتري از جامعه آمريكا به داعش و تفكرات اين گروه تروريستي مي‌شود. ترامپ در مقابل كلينتون و ديگر دمكرات‌ها را به كم‌كاري براي مبارزه با داعش و تفكرات افراطي در جامعه آمريكا متهم كرد و دولت اوباما را مسئول تقويت تروريسم در خاك آمريكا دانست.

هر دو نامزد انتخاباتي با اشاره به رويدادهاي روزهاي اخير در آمريكا، خود را فرد مناسب براي رياست‌جمهوري و ريشه كني تروريسم معرفي كردند. ترامپ قول داد درصورت رسيدن به رياست‌جمهوري «تروريسم ناشي از اسلام راديكال» را شكست دهد. هنوز در مورد انگيزه‌هاي عامل بمبگذاري‌هاي نيويورك و نيوجرسي اطلاعاتي منتشر نشده اما نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهند اتفاقات اخير در آمريكا و موضع‌گيري‌هاي ترامپ، در تعيين فضاي انتخابات بي‌تأثير هم نبوده است. برخي نظرسنجي‌ها اكنون از پيش‌افتادن 2درصدي ترامپ از كلينتون خبر مي‌دهند.

  • عامل بمبگذاري‌هاي اخير آمريكا كيست؟

احمد خان رحمي، 28ساله، متولد افغانستان. او به همراه پدر و مادرش در شهر اليزابت در نيوجرسي زندگي مي‌كند. همسايگان، خانواده او را يك «خانواده معمولي» و احمد خان را فردي «بسيار آرام و گرم» توصيف كرده‌اند. پدر و مادر احمد خان، صاحب يك رستوران مرغ سوخاري در اليزابت هستند. او در سن 7سالگي به‌عنوان پناهنده وارد آمريكا شد و 8سال بعد تابعيت آمريكايي گرفت. به گفته مقام‌هاي امنيتي، احمد خان طي 10سال گذشته بارها به افغانستان و پاكستان سفر كرده و 5سال پيش نيز در كويته پاكستان، با زني پاكستاني ازدواج كرده است. پليس آمريكا گزارش داد كه او چند روز پيش از بمبگذاري نيويورك از آمريكا خارج شده‌است.

کد خبر 346967

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha