همشهری آنلاین: رئیس جمهور روسیه روز شنبه با بیان اینکه کشورش به تعهدات خود در قبال سوریه پایبند است تاکید کرد آمریکا قادر به مشخص کردن پایگاه‌های مخالفان "میانه‌رو" نیست.

پوتین: آمریکا نمی خواهد جزییات توافق آتش بس سوریه افشا شود

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه اینترنتی النشره، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در دیدار با خبرنگاران تاکید کرد روسیه به تعهداتش در خصوص بحران سوریه پایبند است.

وی خاطرنشان کرد: آمریکا قادر به تعیین پایگاه‌های مخالفان "میانه‌رو" نیست و به همین خاطر با دشواری‌های زیادی روبرو است.

پوتین گفت: آمریکا نمی‌خواهد که جزئیات توافق سوریه فاش شود؛ چرا که در این صورت مشخص خواهد شد چه کسی به تعهداتش در قبال این توافق پایبند است و چه کسی پایبند نیست.

پوتین در توضیح علت این که واشنگتن نسبت به علنی کردن توافق آتش‌بس حاصل شده با مسکو اکراه دارد گفت: این کار موجب می شود همه بفهمند چه کسانی به آتش‌بس پایبند نیستند.

وی خاطر نشان کرد: تنها دلیلی که آنها(آمریکایی‌ها) نمی خواهند مفاد این توافق علنی شود این است که جامعه بین المللی و همین طور مردم آمریکا و روسیه فورا درخواهند یافت چه کسانی به توافق آتش‌بس پایبند نیستند.

رئیس جمهور روسیه افزود: گروه‌های تروریست - که مسکو خواهان کمک آمریکا به تفکیک آنها از به اصطلاح شورشیان میانه رو در سوریه است تا هدف حملات مشترک روسیه و آمریکا قرار بگیرند - از فرصتی که آتش بس اخیر در سوریه بوجود آورده برای تجدید قوا استفاده می‌کنند. ما توافق کردیم جبهه النصره و امثال آن از نیروهای مخالف به اصطلاح سالم در سوریه تفکیک شوند و در عین حال مواضع آنها برای ما تعیین و مشخص شود. اما چیزی که ما امروز مشاهده می‌کنیم تفکیک بخش سالم مخالفان از تروریست‌ها نیست. ما می‌بینیم که نیروهای تروریستی در حال تلاش برای تجمیع مجدد قوایشان هستند.

این در حالی است که چند روز پیش مسکو و واشنگتن توافق کردند تا از نفوذ خود در دولت سوریه و چیزی که غربی‌ها از آنها به عنوان شورشیان میانه روی سوری یاد می‌کنند استفاده کرده تا در این کشور آتش بس فراهم کند. با وجود آنکه به طور کلی خشونت‌ها با این آتش بس کاهش یافته اما موارد نقض آتش بس باعث تضعیف آن شدند.

پوتین گفت: به رغم یکسری شکست‌ها مسکو امیدوار است که این تلاش برای آشتی در سوریه در نهایت موفق شود. ما بیشتر از آنکه دید منفی داشته باشیم مثبت نگاه می‌کنیم و انتظار داریم وعده‌هایی که دولت آمریکا به ما داده عملی شوند.

دو کشور بر سر یک مساله مهم با یکدیگر نیز اختلاف دارند و مسکو تاکید کرده باید شرایط توافق آمریکا ـ‌روسیه برای سوریه علنی شده با یک قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل تصویب شود اما واشنگتن گفته که شرایط این توافق باید محرمانه باقی بماند.

رئیس جمهور روسیه همچنین خاطر نشان کرد: مسکو و واشنگتن هدف مشترک دستیابی به صلح و مبارزه با تروریسم در سوریه را دارند. من همچنان فرض می کنم که ما مطالبه مشترکی برای دستیابی به صلح در سوریه و همچنین هدف مشترکی برای مبارزه با تروریسم داریم. این حقیقتاً یک هدف مشترک بوده و بی‌تردید هرکسی در جهان از جمله شرکای آمریکایی ما درک می‌کنند که ما با چالش تفکیک و تفاوت قائل شدن میان مخالفان و تروریست‌ها روبه‌رو هستیم.

پوتین خاطر نشان کرد: ما شاهد تلاش این تروریستها برای تجمع دوباره قوا، تغییر از یک عنوان و برچسب به یک عنوان دیگر و حفظ ظرفیت نظامی که دارند هستیم.

وی تصریح کرد: آمریکا ظاهرا تمایل دارد ظرفیتها و قابلیتهای تروریستها برای جنگیدن با دولت قانونی بشار اسد حفظ شود و این یک مسیر بسیار خطرناک است.

رئیس جمهور روسیه گفت: من می خواهم که ما با یکدیگر صادق باشیم و تنها از این طریق است که ما می توانیم به سمت اهداف مشترکمان حرکت کنیم. من درک نمی کنم چرا ما باید هر توافقی را پنهان کنیم البته ما فعلا تا زمانی که شرکای آمریکایی ما موافقتشان را اعلام کنند از افشای هر گونه جزئیاتی خودداری می کنیم.

وی ادامه داد: نیروهای روسی و همچنین نیروهای دولتی سوریه کاملاً به وظایف‌شان در چارچوب حل و فصل بحران سوریه پایبند هستند. روسیه به طور کامل به وظایفش پایبند است به عبارت دیگر ما با دولت سوریه و بشار اسد، رئیس جمهور این کشور به توافقاتی دست یافته‌ایم و همان‌طور که می‌بینیم نیروهای دولت سوریه این توافق‌ها را اجرائی می‌کنند.

رئیس جمهور روسیه در ادامه مصاحبه کاندیداهای ریاست جمهوری آمریکا را متهم کرد به اینکه در انتخابات این کشور از "کارت روسیه" برای تحت تاثیر قرار دادن رای دهندگان استفاده می‌کنند.

وی در این سخنانش پیش از ترک فرودگاه شهر بیشکک پایتخت قرقیزستان گفت: کاندیداهای ریاست جمهوری در آمریکا تلاش می‌کنند (از روسیه) مجدداً تصویر یک به اصطلاح امپراطوری شیطانی جلوه داده و از آن برای ایجاد ترس میان رای دهندگان استفاده کنند.

پوتین اظهار کرد: من امیدوار هستم این نحوه استفاده از تصویر روسیه و رئیس جمهور آن در کمپین انتخاباتی آمریکا تنها به این دلیل باشد که اهمیت و نفوذ روسیه افزایش می‌یابد اما فکر می‌کنم دلیل آن صرفاً این است که در آرای عمومی در داخل آمریکا دخل و تصرف شود.

پوتین، تصریح کرد: این بسیار غم‌انگیز است که آنها از یک چنین تکنیک‌های زیان باری استفاده کنند.

رئیس جمهور روسیه همچنین از گفتن اینکه کدام کاندیدا را در آمریکا ترجیح می‌دهد، خودداری کرد و گفت: روسیه از هر شخصی در هر کشوری که روابط دوستانه با مسکو داشته باشد، حمایت خواهد کرد.

وی افزود: من پیش از این نیز بارها درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری آمریکا حرف خود را زده‌ام و چیز دیگری برای گفتن ندارم تنها مساله‌ای که می‌خواهم بگویم این است که ما از هر شخصی در هر کشوری که بخواهد روابطی بر پایه شراکت و همسایگی با ما داشته باشد، حمایت می‌کنیم البته ما اتفاقات را در آمریکا پیگیری می‌کنیم و حامی هرکسی هستیم که علناً خواهان روابط با روسیه در موضعی برابر بوده و چنین روابطی را برای کشورش و جامعه بین‌المللی مهم می‌داند.

پوتین همچنین درباره انتخابات مجلس سفلی روسیه که قرار است فردا (یکشنبه) برگزار شود گفت: کمپین مربوط به انتخابات پارلمانی دستخوش برخی تلاش‌ها به منظور گسترش گروه‌ها و تحت تاثیر قرار دادن مردم با راهبردهای پوپولیستی و داستان‌های جعلی شده است. ما در جریان کمپین مربوط به انتخابات مجلس دومای پارلمان روسیه شاهد تلاش‌هایی برای ترویج دروغ، دستکاری کردن آرای عمومی با مطرح کردن مسائلی که فقط برای عده‌ معدودی اهمیت دارد بوده‌ایم.

رئیس جمهور روسیه در عین حال به مساله اوکراین اشاره کرده و گفت: مسکو آماده حفظ هرگونه روابطی با این کشور است تا زمانی که البته نتایج مثبتی به بار بیاورد.

پوتین تاکید کرد: مسکو، آماده ادامه مذاکرات فرمت نرماندی برای توافق صلح در اوکراین است.ما آماده حفظ هرگونه روابطی هستیم البته تا زمانی که نتایج مثبت در پی داشته و باعث حل بحرانی که در اوکراین بروز پیدا کرده، شود.

پوتین عنوان کرد، روسیه می خواهد اوکراین به عنوان یک کشور مستقل و قدرتمند توسعه یابد.

وی ادامه داد: ما می خواهیم اوکراین به عنوان کشوری مستقل و دارای اقتصاد قدرتمند توسعه یابد تا ما اوکراین را به عنوان یک شریک قابل اعتماد و باثبات برای خود داشته باشیم. این کاملا در راستای منافع ملی ما است. وی اطمینان داد، مسکو هر آنچه که بتواند انجام میدهد تا این هدف حاصل شود اما تصمیم درباره مسائل اساسی بر عهده خود کی‌یف است.

پوتین اظهار کرد: ما نمی توانیم برای دستیابی به این هدف یکجانبه تلاش کنیم. به عنوان مثال ما نمی توانیم قانون اساسی اوکراین را اصلاح کنیم بلکه فقط خود اوکراینی ها و رهبران این کشور می توانند این کار را انجام دهند.

وی همچنین گفت: رهبران کشورهای سازمان دولت‌های مستقل هم سود (CIS) می‌خواهند اتحاد این کشورهای عمدتاً به وجود آمده در دوران پس از شوروی سابق حفظ شود.

این سازمان متشکل از 9 کشور از مجموع 15 جمهوری به وجود آمده پس از سقوط شوروی است و امسال بیست و پنجمین سالگرد تشکیلش از سال 1991 تاکنون جشن می‌گیرد.

پوتین که به منظور شرکت در اجلاس رهبران این سازمان به بیشکک رفته بود، گفت: نتیجه اصلی این نشست از نظر من این است که باید سازمان کشورهای مستقل هم سود به عنوان یک سازمان بین‌المللی نوپا حفظ شود. همه این نظر را دارند که ساختارهای موازی به هیچ دردی نخواهند خورد. باید هم مانعی که بر سر راه پیشرفت‌مان باشد، برداشته شده و به نفع وظایف ملموس ما تغییر پیدا کند.

به گفته پوتین، این سازمان نقش تاریخی مهمی در تسهیل دوران گذار جمهوری‌های استقلال یافته از شوروی ایفا کرده است.

کد خبر 346657

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha