مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان برای اولین بار توانستند مکالمه میان دو دلفین پوزه‌دراز دریای سیاه را ضبط کنند و با بررسی صداهای ضبط شده به این نتیجه رسیدند که ارتباطات میان این جانداران پیچیده‌تر از آنی است که تصور می‌شد.

دلفین

براساس گزارش تلگراف، اگرچه دانشمندان سال‌ها است كه از نوع پيچيده زبان دلفين‌ها آگاهي دارند، يافته جديد نشان مي‌دهد اين جانداران باهوش، باهوش‌ترين موجود زنده پس از انسان، مي‌توانند جملات پنج واژه‌اي بسازند و از نوعي ساختار دستوري براي تغيير مفاهيم استفاده كنند.

به گفته محققان مركز محافظت از محيط زيست كاراداگ در روسيه، تبادل اطلاعات ميان دلفين‌ها شباهت زيادي به مكالمه ميان دو انسان دارد. هر پالسي كه توسط يك دلفين ايجاد مي‌شود از نظر ظاهر پالس‌ها در حوزه زماني و مجموعه اجزاء طيفي در حوزه فركانس آوا متفاوت از پالسي است كه دلفين ديگر ايجاد مي‌كند.

محققان اين سبك جديد مكالمه را با استفاده از نوعي جديد از ميكروفون‌هاي زير آبي كه هيدروفون نام دارد ضبط كردند. با استفاده از اين ابزار امكان ثبت مكالمات ميان دو دلفين به نام‌هاي ياشا و يانا با جزئياتي دقيق در اين مركز فراهم آمد.

محققان پس از بررسي اين مكالمات مداركي به دست آوردند كه نشان مي‌دهد دلفين‌ها با ايجاد پالس‌هاي صوتي متفاوت كه از نظر فركانس، حجم و طيف با يكديگر متفاوتند، سعي مي‌كنند واژگاني ايجاد كنند،‌ درست مانند زبان‌هاي انساني. اگرچه دانستن مفاهيم اين واژه‌ها درحال حاضر غيرممكن است،‌دانشمندان معتقدند دلفين‌ها در طول مكالمات خود جملاتي طولاني حاوي حداكثر پنج واژه‌ ايجاد كرده‌اند.

حتي نشانه‌هايي از استفاده از ساختار دستوري نيز در اين مكالمات به دست آمده‌است،‌ اما اثبات اين نظريه به مدارك بيشتري نياز دارد. آنچه درباره اين نوع ارتباط ميان دلفين‌ها جالب توجه است،‌ علاقه اين جانداران به گفته‌هاي دلفين ديگر و درك اين موضوع است كه بايد براي بسط دادن مفهوم مورد نظر خود بايد به نوبت از خود آواهاي مرتبط با موضوع ايجاد كنند.

به گفته محققان بررسي دقيق پالس‌هاي ايجاد شده نشان مي‌دهد دلفين‌ها در ايجاد جمله‌ها نوبتي عمل مي‌كنند و حرف يكديگر را قطع نمي‌كنند و اين نشان مي‌دهد هر دلفين پيش از ايجاد پالس‌هاي خود به دقت به ديگري گوپ فرا مي‌دهد. اين سبك از زبان از تمامي نشانه‌هاي موجود در زبان‌هاي انساني برخوردار است و نشان از نبوغ و آگاهي بالاي دلفين‌ها دارد،‌از اين رو بايد زبان اين جانداران را زباني بسيار توسعه‌يافته و مشابه با زبان انسان‌ها در نظر گرفت.

تمامي اين شواهد حاكي از آن هستند كه نظريه وجود زبان مجزا در ميان دلفين‌ها واقعي است و تنها بايد مدارك بيشتري براي اثبات آن به دست بيايد. قدم بعدي و بزرگ يافتن راهي براي ترجمه زبان دلفين‌ها به زبان انسان‌ها است. زبان تنها ويژگي مشترك ميان دلفين‌ها و انسان‌ها نيست، آداب و رسومي مانند سوگواري براي عزيزان از دست‌رفته و ارزش قائل شدن براي دوستي از ديگر ويژگي‌هاي مشترك ميان انسان‌ها و دلفين‌ها است كه تاكنون كشف شده‌اند.

کد خبر 346254

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha