سه‌شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۸
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: رودریگو"رودی" روا دوترته معروف به دیگونگ، شانزدهمین رئیس جمهور فیلیپین است.

رودريگو دوترته متولد 28 مارس(فروردين) 1945 و يك وكيل فليپيني است كه در سال 2016 به رياست جمهوري رسيد.

او اولين نفر از ميندانائوست كه به اين پست دست پيدا كرده‌است.ميندانائو دومين جزيره بزرك فيليپين در جنوب اين كشور است.همچنين نام يكي از سه گروه جزيره فيليپين است.

دوترته پيش از اين به مدت هفت دوره شهردار داوائو سيتي مركز جزيره‌اش بوده و يكي از ركوردداران عنوان شهردار در فيليپين است.طول كل دوره شهردار بودن دوترته بيش از 22 سال است.

او در مقام جانشين شهردار و نماينده كنگره جزيره‌اش نيز فعاليت كرده‌است.دوترته بعد از انقلاب قدرت مردم در سال 1986 به‌عنوان معاون شهردار منصوب شد.او در سال 1988 براي عنوان شهردار كانديدا و پيروز شد و تا سال 1998 شهردار بود.سپس به دليل محدوديت در اجازه حضور در اين پست كانديداي نمايندگي مجلس نمايندگان شد و به عنوان نمايندگي ايالت اول شهر داوائو دست پيدا كرد.سپس در سال 2001 دوباره كانديداي پست شهردار داوائو شد و براي بار چهارم عنوان شهردار را از آن خود كرد.او در سال 2004 و 2007 نيز دوباره انتخاب شد.

رودريگو دوترته اولين شهردار در فيليپين بود كه به گروه بومي لوماد و مسلمانان به طور رسمي اجازه داشتن نماينده را با انتخاب آنها به عنوان معاون شهردار و حضور در دولت محلي داد.

نگارش و تنظيم اصلاحيه حكم ضد تبعيض از كارهاي او در پاسخ به گزارش‌هايي بود كه درخصوص اعمال تبعيض درمورد مسلمانان از سوي آژانس‌هاي املاك، دريافت كرده بود.

او در سال 2010 بعد از شهردار شدن دخترش سارا دوترته كارپيو به عنوان جانشين شهردار منصوب شد.

در دوران رياست جمهوري فيدل راموس، جوزف استرادا،گلوريا ارويو و بنينيو آكينوي سوم به دوترته چهار بار وزارت كشور پيشنهاد شد اما او هر چهار بار اين پيشنهاد را رد كرد.

دوترته همچنين در سال 2014 كانديداي جايزه جهاني شهرداران را رد كرد و گفت: "صرفا كارم را انجام داده‌ام". اين جايزه را يك هيات بين‌المللي شهرداران برجسته اهدا مي‌كند.

از ديگر جايزه‌هايي كه به خاطر فعاليت‌هايش در دوران شهردار بودن به او اهدا شد و دوترته نپذيرفت مي‌توان به جايزه انجمن آمريكايي سرطان و جايزه ضد دخانيات سنگاپور در سال 2010 اشاره كرد.

با حمايت دوترته شوراي شهر حكم شماره 1627 را اصلاح كرد و بدين‌ترتيب فروش، ارائه، نوشيدن و مصرف مردن نوشيدني‌هاي الكلي از يك نيمه‌شب تا 8 صبح روز بعد ممنوع شد.حكم شماره 39 نيز براي كاهش سرعت مجاز همه وسائل نقليه موتوري در شهر داوائو با هدف بالابردن امنيت شهروندان و نظم توسط دوترته امضا و اجرا شد.

در طي سال‌هاي 1985 تا 2000 بنا به گزارش‌هاي دوترته نرخ جرم و جنايت در شهري كه شهردارش بود به شدت كاهش پيدا كرد.
دوترته به خاطر اظهارات تند و جنجالي‌اش به ترامپ فيليپين معروف شده‌است.

منابع ،افراد و گروه‌هاي مختلف به خصوص مطبوعات و رهبري پليس ملي فيليپين در دولت آكينو از رودريگو دوترته و تاثير و صحت سياست‌هايش به شدت انتقاد مي‌كنند.

نشريه تايم به او لقب "تنبيه گر" داده و سازمان‌هاي حقوق بشري نيز او را با گروه خشن "جوخه مرگ داوائو" مرتبط و نيز مسئول كشتارهاي خارج از روند قضائي ِ قاچاقچيان مواد مخدر مي‌دانند.

به‌دنبال انتقاد كارشناسان حقوق بشر سازمان ملل درباره اين‌كه مرگ‌هاي فراقضائي و خارج از روند دادگاه بعد از انتخاب او افزايش پيدا كرده‌است، دوترته تهديد كرد كه از سازمان ملل خارج مي‌شود و با چين و كشورهاي آفريقايي سازماني جديد تشكيل مي‌دهد.

رودريگو دوترته در انظار اعلام كرده وقتي در دانشكده حقوق درس مي‌خواند به يك دانشجو كه او را مسخره مي‌كرده و آزار مي‌داده شليك كرده‌است.قرباني دوترته زنده ماند و دوترته نيز در نهايت توانست درسش را تمام كند.

سي‌ام ماه مه(ارديبهشت) 2016 شانزدهمين كنگره فيليپين دوترته را بعد از راي‌اوردن در انتخابات ، رئيس‌جمهور منتخب فيليپين اعلام كرد.

رودريگو دوترته در سن 71 سالگي بعد از سرجيو اوسمانيا،رئيس‌جمهور پيشين لقب پيرترين رئيس‌جمهور فيليپين را به‌خودش اختصاص داد.

دوترته محل فعاليت‌هاي كاري‌اش را بين مانيل و داوائو تقسيم كرده و در هر شهر سه‌ روز حضور دارد.

کد خبر 346242

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha