سرشماری نفوس و مسکن از سوم مهرماه آغاز خواهد شد تا اطلاعات خانوار ایرانی پس از ۵سال به روز شود.

مرکز آمار ایران

رئيس مركز آمار ايران قول داده است كه اطلاعات افراد در سرشماري براي هيچ دستگاهي فاش نشود. اميدعلي پارسا با بيان اينكه در جريان هدفمندي يارانه‌ها، سرمايه اجتماعي مركز آمار ايران دچار خدشه شد، گفت: در آن زمان از مركز آمار ايران درخواست همكاري شد و من اين اتفاق را يك اشتباه استراتژيك مي‌دانم كه به سرمايه اجتماعي مركز آمار ايران لطمه وارد كرد. اكنون نيز با قطعيت مي‌گويم هيچ ارتباطي با هدفمندي يارانه‌ها نداريم و اطلاعاتي كه جمع‌آوري مي‌شوند خاصيت كاربردي ندارند. او تأكيد كرد:‌ «قسم جلاله خورده‌ايم اطلاعات هيچ فردي را ندهيم.»

وي گفت: مركز آمار ايران اطلاعات افراد را به كدهاي آماري تبديل مي‌كند و خود مركز آمار هم نمي‌داند چه اطلاعاتي به چه افرادي تعلق دارد، بنابراين حتي افراد براي مركز آمار ايران نيز شناخته شده نيستند. اميدعلي پارسا در نشست خبري اظهار كرد: سرشماري نفوس و مسكن سال ۱۳۹۵ از سوم تا ۲۴ مهرماه برگزار مي‌شود و نخستين دوره‌اي است كه سرشماري به‌صورت الكترونيكي برگزار و اميدواري ما اين است كه با توجه به اينكه ضريب نفوذ اينترنت در ايران ۴۵ درصد است بين ۳۵ تا ۴۰ درصد مشاركت مردم در سرشماري به‌صورت الكترونيكي باشد و ما بتوانيم به باشگاه كشورهايي بپيونديم كه در آنها سرشماري به‌صورت الكترونيكي برگزار مي‌شود. وي افزود: مركز آمار ايران براي كساني كه به‌صورت الكترونيكي امكان شركت در سرشماري ندارند، برنامه‌ريزي كرده است كه مأموران سرشماري اطلاعات آنها را از ۲۴ مهر تا ۲۵ آبان‌ماه با تبلت جمع‌آوري كنند.

وي تأكيد كرد:‌ لازم به ذكر است در مركز آمار ايران به‌خاطر خوشامد افراد هيچ ارقامي ارائه نمي‌شود و هر چه آمار و ارقام از سوي مركز آمار ايران منتشر مي‌شود بر مبناي واقعيت است. رئيس مركز آمار ايران همچنين با بيان اينكه هزار جايزه يك ميليوني براي كساني كه به‌صورت اينترنتي در سرشماري شركت مي‌كنند، درنظر گرفته است، گفت: با اين اقدام اميدواريم كه مشاركت مردم بيشتر شود.

رئيس مركز آمار ايران افزود: انتظار ما از افراد جامعه اين است كه درصورت شركت در سرشماري اينترنتي كد ۱۲ رقمي خود را گرفته و درصورت مراجعه به مأمور ارائه كنند و غايبين نيز كد ۱۲ رقمي خود را دريافت كرده و به‌صورت الكترونيكي و تلفني پرسشنامه خود را پر كنند.

پارسا گفت: اطلاعاتي از قبيل خودرو، اينترنت و... در اين سرشماري پرسيده نمي‌شود چرا كه آنها را در پايگاه‌هاي ثبتي نيز مي‌توانيم به‌دست آوريم. اول سؤال‌هايي مانند اينكه افراد بيمه دارند يا خير و يا اينكه چه نوع بيمه‌اي دارند و مهاجرت در سطح شهر در پرسشنامه‌ها گنجانده شده است. وي درخصوص دوتابعيتي‌ها اظهار كرد: كساني كه دوتابعيتي هستند و مدتي از سال را در ايران به‌سرمي‌برند و مدتي ديگر را در خارج از ايران، آمار آنها در داخل كشور محسوب مي‌شود، ولي كساني كه براي ديد و بازديد به ايران مي‌آيند آمارشان در كشوري كه اقامت دارند مورد محاسبه قرار مي‌گيرد.

کد خبر 346084

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha