دوشنبه ۳۰ مهر ۱۳۸۶ - ۰۸:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: نمایشگاه پژوهشی هنر دهه 50-40 ایران با نمایش تابلوهای نقاشی معاصر شامل آثاری از سهراب سپهری، آیدین آغداشلو، زنده‌رودی، بهمن محصص و... اول آبان در موسسه فرهنگی-هنری صبا، افتتاح خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی مؤسسه فرهنگی-هنری صبا وابسته به فـرهنگستان هنر، 101 اثر از آثار هنرمندان دهه 50-40 از گنجینه موزه صنعتی کرمان برای برگزاری نمایشگاه پژوهشی هنرمندان دهه 50-40 در اختیار موسسه صبا قرار گرفت.

این گنجینه شامل آثاری از هنرمندان دهه 50-40 ایران همچون سهراب سپهری، مارکوکریگوریان، سیراک ملکونیان، صادق بریرانی، ناصر اویسی، احمد اسفندیاری، محمود جوادی پور، حسین زنده رودی، ‌علی اکبر صنعتی، منصور قندریز، فرامرز پیلارام، محمد احصائی،‌ ناصر عصار، ایران درودی، پروانه اعتمادی، نصراله افجه‌ای، هوشنگ پزشک نیا، بهمن محصص، منوچهر یکتایی، مهدی حسینی و ... است.

استاد احمد اسفندیاری، از پیش‌گامان نقاشی معاصر ایران، برگزاری نمایشگاه پژوهشی هنر دهه 50-40 توسط موسسه صبا را برای هنر امروز و نسل جدید هنرمندان کشورمان مفید، الهام بخش و ارزشمند توصیف کرد.

وی برپایی نمایشگاه‌های هنر دهه‌های 50-40 را گامی مهم در شناخت داشته‌ها و پیشینه نقاشی ایران و ارزیابی نقاط قوت و ضعف آن و نیز بسترساز تکامل هنر امروز ارزیابی کرد و گفت: هنر دهه 50-40 حرف‌های زیادی برای گفتن به پژوهشگر هنر و علاقه‌مند به تاریخ هنر ایران و نیز دانشجویان هنر دارد و چه بهتر که صبا این کار را در قالبی پژوهشی، تخصصی و تحلیلی دنبال می‌کند.

استاد اسفندیاری با اشاره به ریشه‌ها و زمینه‌های تحول در نقاشی ایرانی از دوران کمال‌الملک و نسل شاگردان او تا نقاشان نوگرای پس از دهه 20 با اشاره به نقش استاد علی اکبر صنعتی، و پایه گذاری دانشکده هنرهای زیبا در ایران و تربیت نسلی که نگاهی نوآورانه، حرفه‌ای، خلاق و ابداعی به هنر نقاشی داشت و دنبال تقلید صرف از نمونه‌ها و مدل‌های غربی و اروپائی نبود، گفت: من و کسانی مثل جوادی پور، جلیل ضیاء پور، هوشنگ کاظمی،‌ جواد حمیدی، بریرانی، منصوره حسینی و سهراب سپهری به این فکر افتادیم که شناخت از مقوله نقاشی را وارد یک عرصه تازه کنیم که در آن،‌ نو جویی و داشتن یک ایده تازه راهگشا، حرف اول را می‌زد.

وی با تاکید بر ارزش‌ها و قابلیت‌های هنر دهه 50-40 برای یک کار پژوهشی بیادماندنی و مؤثر گفت: «در هنر این دو دهه (40 و 50) کارها رفته رفته به یک تشخیص، هویت و ریشه دار بودن رسیده بود که در آن می‌شد نگاه مستقل،‌ منتقد و دارای موضع هنرمند و دلبستگی و رجوع او به ریشه‌های شرقی، معنوی و بومی‌اش را به وضوح مشاهده کرد.

این هنرمند پیش‌کسوت و با سابقه، ابراز امیدواری کرد که نمایشگاه هنر دهه 50-40 در صبا بتواند پایه‌گذار جریانی جدید در نگاه تحلیلی و منتقدانه به گذشته هنری این سرزمین باشد.

دکتر مرتضی گودرزی (دیباج) در آستانه گشایش نمایشگاه دهه 40 و50 ، هنر این دهه را یکی از کلیدی‌ترین حلقه‌های مطالعاتی و پژوهشی درتاریخ هنر معاصرایران برشمرد.

دکتر مرتضی گودرزی، مدرس و منتقد هنری و رئیس پژوهشگاه حوزه هنری گفت: دهه 50 یکی از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین دوره‌های تکوین و تکامل هنر معاصر (در تمامی حوزه‌ها و به‌خصوص نقاشی) به شمار می‌رود و حتی در چالش‌های فرهنگی، جامعه و سیاست نیز ایران یکی از حساس‌ترین و مهم‌ترین دوران‌های حیات خود را در این دهه تجربه کرده است.

وی یادآور شد: «ادبیات و نقاشی دهه 50، صادقانه‌ترین روایت را از جامعه آن روز دارند. چرا که در آن‌ها بیان فردی بیش از دغدغه بیان جمعی نمود دارد و همین به صمیمانه‌تر شدن فضای آثار، منتهی شده و انعکاس صریح و روشن این روحیه، پیوند هنرمند را با جامعه در اوج خود، آشکار می‌سازد.

وی خاطر نشان کرد: «مهمترین ویژگی هنر این دوره و به‌ویژه نقاشی، چالش آشکار بین سنت و مدرنیته است که وارد عرصه‌های خطیری شده. همچنین ایجاد یک هنجار به‌صورت هرمی و از بالا به پایین که بخشی از آن به‌صورت حمایت‌های وسیعی در قالب تأسیس مراکز آموزش هنر، مراکز فرهنگی هنری و خرید آثار هنری بوده است.

وی افزود: آثار این دوره به‌شدت برای همه دانشجویان، معلمان و اساتید هنر و پژوهشگران تاریخ هنری ایران قابل توجه است و مصالح زنده یک پژوهش دقیق و همه جانبه را فراهم می‌کند. همچنین از منظرهای گوناگونی چون جامعه شناسی هنر، اقتصاد هنر و مباحث ساختاری دیگر می‌توان به هنر این دوره نگریست.

نمایشگاه پژوهشی دهه 50-40 در ادامه برگزاری سلسله نمایشگاه‌های پژوهشی این مؤسسه، همچون نمایشگاه پژوهشی « سده های 12 و 13 هجری قمری» که به هنر در دوران افشاریه،‌ زندیه و قاجار و نمایشگاه پژوهشی « هنر به روایت بیداری» که به هنر انقلاب شکوهمند اسلامی ایران پرداخت، برگزار می‌شود. این نمایشگاه می‌کوشد سیر تکامل نقاشی معاصر ایران را همچون نمایشگاه‌های گذشته بررسی کند.

این نمایشگاه اول آبان ساعت 17 افتتاح می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند به آدرس مرکز فرهنگی هنری صبا میدان فلسطین خیابان مظفر، شماره 53 مراجعه کنند.

کد خبر 34605

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز