همشهری آنلاین: رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور گفت: بر اساس نقشه‌های هواشناسی به طور میانگین افزایش ۱.۵ درجه‌ای دما و کاهش ۲۰ درصدی بارش‌ها در پاییز امسال برای استان‌های کشور پیش‌بینی می‌شود.

افزایش ۱.۵ درجه‌ای دما و کاهش ۲۰ درصدی بارش‌ها در پاییز امسال

به گزارش ایرنا، شاهرخ فاتح روز شنبه در همایش تحلیل خشکسالی چهارمحال و بختیاری و پیش‌بینی فصلی بارش و دما در سالن اجتماعات اداره کل هواشناسی استان افزود: با توجه به روند تغییر اقلیم در کشور و تشدید آن در سال‌های اخیر، گرم‌تر شدن دمای هوا و کاهش بارندگی‌ها در سطح کشور رخ داده است، که این روند در پاییز امسال منجر به افزایش 1 تا 1.5 درجه‌ای دمای هوا و کاهش 10 تا 20 درصدی بارش‌ها می‌شود.

وی، پدیده خشکسالی را از مهم‌ترین تبعات تغییر اقلیم عنوان کرد و گفت: روند خشکسالی در کشور در سال‌های اخیر شدت گرفته و اهمیت موضوع به حدی است که اگر این روند مدیریت نشود خسارت‌های بسیاری را به بارخواهد آورد.

فاتح، با تاکید بر تدوین روش‌های سازگار با طبیعت برای مدیریت خشکسالی، تصریح کرد: انسان توان مقابله با طبیعت را ندارد از همین رو نمی‌توان با پدیده خشکسالی مقابله کرد بلکه باید سیاست‌های خود را با رفتار طبیعت منطبق کند و از این طریق از وارد شدن خسارت‌های شدید جلوگیری کرد.

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور، مهاجرت و حاشیه‌نشینی را از مهم‌ترین تبعات خشکسالی برشمرد و افزود: خشکسالی پیامدهای ناگواری در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی و محیط زیست وارد می‌کند که باید برای این موضوع یک برنامه‌ریزی دقیق و جامع داشت.

فاتح، با بیان این که هم اکنون بخش زیادی از مساحت کشور درگیر پدیده خشکسالی است، اظهار کرد: در حالی که سال زراعی 95-94 سال پرآبی بوده است، اما در مقایسه با میانگین بلندمدت، کشور با کاهش 1.5 درصدی بارش‌ها مواجه است به نحوی که میانگین بارندگی 10 استان کشور در همسنجی با سال آبی گذشته نشانگر کاهش بارندگی‌ها است.

وی با مقایسه روند خشکسالی در کشور طی 30 سال گذشته، افزود: در این سال‌ها روند بارشی کشور با آهنگ 1.2 میلی‌متر در سال منفی بوده است و میانگین دمای کشور با آهنگ 3 دهم درجه سلسیوس در سال روند افزایشی داشته است.

فاتح خاطرنشان کرد: همچنین پیش‌بینی می‌شود تا سال 2039 هر سال نیم درجه دمای هوای کشور افزایش یابد.

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور در ادامه با بیان این که چهارمحال و بختیاری یکی از 10 استان خشک در سال آبی 95-94 اعلام شده است، افزود: هم اکنون 59 درصد مساحت این استان درگیر پدیده خشکسالی است.

فاتح تصریح کرد: این استان همچنین در زمستان 94 در مقایسه با مدت مشابه سال‌های گذشته گرم‌تر از حد معمول بوده است و ذخایر برف آن در اسفند به طور کامل آب شده است.

طبق اين گزارش، کل بارش‌های کشور از آغاز مهر گذشته تا دهم شهریور امسال 11 هزار و 388 میلی‌متر بوده که استان گیلان با بیش از یک هزار و 45 میلی‌متر، بیش‌ترین و یزد با 60.7 میلی‌متر کم‌ترین بارش‌های کشور را داشتند.

کد خبر 346033

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha