همشهری آنلاین: رییس سازمان انرژی اتمی، برجام را هموار کننده زمینه ساخت نیروگاه های جدید هسته‌ای دانست و از واگذاری کامل اداره واحد اول نیروگاه بوشهر به متخصصان ایرانی خبر داد.

به گزارش ایرنا، علی اکبر صالحی در مراسم شروع ساخت واحدهای دوم و سوم نیروگاه هسته ای بوشهر، افزود: اینکه ما این جا هستیم مرهون تلاش عزیزان در وزارت امور خارجه و در راس آن بردار گرانقدرم آقای دکتر ظریف است که باعث شد بعد از برجام راه برای همکاری ها هموار شود.

وی ادامه داد: اگر سازمان برنامه و همراهی و همدلی آن ها نبود، نمی توانستیم امروز به این راحتی شاهد برگزاری این مراسم باشیم و بانک مرکزی و آقای سیف هم نقش به سزایی در اتمام نیروگاه واحد یک داشتند و برای پیشبرد دو نیروگاه جدید هم قول دادند.

رییس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: از رهگذر تعامل سازنده دولت ایران، زمینه برای توسعه بهره برداری از مزایای انرژی صلح آمیز هسته ای در پرتو سیاست راهبردی جمهوری اسلامی که برگرفته از منویات رهبری معظم انقلاب است، در چارچوب پادمان و منطبق با NPT بخوبی پیش رفته است.

صالحی در خصوص قراردادهای احداث واحدهای جدید نیروگاهی بوشهر نیز گفت: برای ساخت واحدهای جدید سه سند قرارداد، پروتکل و یادداشت تفاهم بین ایران و روسیه در سال 1393 در مسکو به امضا رسید که این امر زمینه ساز ورود دو کشور به مرحله جدید راهبردی در همکاری صلح آمیز هسته ای است.

وی تولید مشترک سوخت و ایزوتوپ های پایدار در ایران را از دیگر برنامه های مشترک ایران و روسیه ذکر کرد و ادامه داد: با احداث واحدهای جدید نیروگاهی که با بالاترین سطح ایمنی ساخته می شود، ضمن یاری رساندن به تامین انرژی کشور و حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست، شاهد صرفه جویی در منابع نفتی معادل 22 میلیون بشکه نفت خام و جلوگیری از انتشار 14 میلیون تن آلاینده در محیط زیست خواهیم بود.

معاون رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: علاوه بر این، پیش بینی لازم برای احداث تاسیسات شیرین سازی 200 هزار متر مکعب آب در روز به عمل آمده و امیدواریم با همکاری وزارت نیرو در این زمینه گام بزرگی برداشته شود.

صالحی با اشاره به همکاری متخصصان ایرانی و روسی در جریان راه اندازی واحد اول نیروگاه بوشهر اظهار داشت: این بار متخصصان دو کشور با عزمی مضاعف پای در میدان نهاده و جلوه دیگری از اراده ملی را به منصه ظهور خواهند رساند.

وی تصریح کرد: احداث دو واحد جدید در بازه زمان 10 ساله با رعایت دقیق همه الزامات و مقررات مرکز نظام ایمنی هسته ای کشور انجام شده و برگ زرین دیگری در کارنامه پر افتخار صنعت هسته ای کشور افزوده می شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین اظهار داشت: از روسای قبلی سازمان انرژی اتمی آقای دکتر اعتماد، سحابی، امراللهی، آقازاده و عباسی قدردانی می کنم که هر کدام در دوره خود خشتی بر روی خشت گذاشته و امروز در پرتو عزیزان سلف خود شاهد این مراسم بزرگ هستیم.

صالحی یادآور شد: این مراسم پاسخ بسیار شفاف و روشنی است به عزیزانی که می گفتند صنعت هسته با کندی، رکود و توقف روبرو شده است، چگونه ممکن است این گونه باشد؟ آن هم در صورتی که پروژه ای به این عظمت شروع می شود که حدود 10 میلیارد دلار است.

وی با بیان این که تفاهم نامه ای با روس اتم در ارتباط با ساخت سوخت داریم، تاکید کرد: این امر در برجام هم آمده است و ما تفاهم نامه جداگانه ای با روسیه داریم که این ها نشانه ای از نشاط صنعت هسته ای است.

وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران نخستین کشور در غرب آسیا است که علیرغم همه محدودیت ها و فشارها نه فقط نیروگاه هسته ای احداث کرده بلکه خود، آن را اداره می کند.

معاون رئیس جمهوری یادآور شد: امروز جشن دیگری داریم و آن اینکه به طور کامل اداره واحد اول بوشهر به مختصصان ایرانی واگذار شده و با حداقل نفرات کارشناسی از روسیه، این صنعت عظیم توسط جوانان غیور ملت اداره می شود و به زودی شاهد راه اندازی دو واحد دیگر خواهیم بود.

صالحی اظهارداشت: با کشورهای دیگر نیز در حال مذاکره هستیم که هر وقت به نتیجه رسید، در آن خصوص اطلاع رسانی لازم انجام خواهد شد.

عملیات اجرایی ساخت نیروگاه دوم و سوم بوشهر صبح شنبه با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری آغاز شد.

 

کد خبر 345978

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha