شنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۶
۰ نفر

همشهری دو - مهدی واعظی: یکی از سنت‌های رایج دینی ما قربانی کردن گوسفند در عید قربان است. علاوه بر این آیین مقدس، بین ایرانیان مرسوم است که به مناسبت‌های مختلفی ازجمله بازگشت از سفر خانه خدا، تولد فرزند، ازدواج، خرید منزل و اتومبیل و... قربانی می‌کنند.

عید قربان

در مجموع برآورد مي‌شود در شهري مثل تهران در سال بيش از يك ميليون رأس گوسفند به اين منظور مورد نياز است، اما نكته حائزاهميت اينكه گاهي انجام نادرست اين سنت حسنه با تهيه دام از مراكز و فروشندگان غيرمجاز كه در مناطق مختلف شهر پراكنده هستند و كشتار آن در محل‌هاي غيربهداشتي، آسيب‌ها و لطمات جبران‌ناپذيري را به سلامت جامعه تحميل مي‌كند و در ضمن شايد باعث متضرر شدن خريداران اين دام‌ها هم بشود. اينجا مهم‌ترين نكاتي كه بايد در اين خصوص بدانيد بيان شده است.

  • براي خريد دام كجا برويم؟

در روز عيد قربان 30هزار دام در جايگاه‌هاي عرضه دام مناطق ۲۲گانه شهرداري كه توسط سازمان ميادين ميوه و تره‌بار برپا شده، به مردم عرضه مي‌شود. به‌منظور ارتقاي سطح كيفي عرضه دام، چند دامپزشك و بازرس گوشت سالم در اين جايگاه‌ها حضور خواهند داشت. در ضمن در همه اين جايگاه‌ها ناظر بر ذبح شرعي هم حضور خواهد داشت تا دام شما به‌طور كاملا شرعي ذبح شود. صدها سلاخ و ذابح نيز در اين جايگاه‌ها به خدمت گرفته شده‌اند تا شهروندان با آرامش و سهولت بيشتري اين سنت حسنه را به جا آورند. تقريبا در هر يك از مناطق شهري مي‌توانيد يكي از اين جايگاه‌هاي موقت را به راحتي پيدا كنيد. البته سازمان مديريت ميادين ميوه و تره‌بار 3جايگاه دائمي عرضه دام زنده هم دارد كه در تمام طول سال اين خدمات را ارائه مي‌دهد. نشاني اين جايگاه‌ها بر اساس جدول زير است:

  • منطقه و نشاني جايگاه

منطقه 1 بزرگراه ارتش- خيابان باغ‌سبز شميران- زمين‌خالي ضلع شرقي بازار جديد ازگل
منطقه 2 بلوار فرحزادي- پايين‌تر از ميدان بوستان- نبش خيابان طاهرخاني
منطقه 3 ضلع جنوبي خيابان ميرداماد- تقاطع شمس تبريزي جنوبي
منطقه 4 دائمي تهرانپارس- حكيميه- خيابان تابا- جنب كارخانه آزمايش
منطقه 5 بلوار انديشه- ضلع جنوبي- جنب ورودي شهر سنگ
منطقه 7 خيابان شهيد بهشتي- خيابان شهيدمفتح شمالي- خيابان شهيد نقدي- جنب پاركينگ مصلي(مجاور دانشگاه الهيات)
منطقه 9 خيابان 45متري زرند- خيابان واشقاني فراهاني- بالاتر از موتوري سنگين- محل اسكان كارگري سابق
منطقه 10 انتهاي خيابان جيحون- خيابان رنجبر- نرسيده به خيابان نوري- جنب كوچه صباغ‌زاده
منطقه 12 خيابان شوش- خيابان هرندي شمالي- خيابان رجبي- پشت كلانتري مولوي- محوطه معاونت امور شهري منطقه
منطقه 13 خيابان خاقاني- خيابان سعدي غربي- انتهاي خيابان هاشمي- جنب بوستان زيتون
منطقه 15 دائمي بزرگراه امام‌رضا- بعد از گردنه تنباكويي- نرسيده به بازار گل و گياه امام رضا
منطقه 15 بزرگراه آزادگان(شرق)- بعد از پل امام علي- بوستان آزادگان- پشت پمپ گاز
منطقه 16 بزرگراه تندگويان(شمال)- نرسيده به ميدان بهمن- محوطه سردخانه سابق شهرداري
منطقه 17 خيابان قزوين- بعد از شيدايي- نبش كوچه محمدي- گاراژ محمدي
منطقه 18 دائمي بزرگراه آزادگان- پايين‌تر از احمدآباد مستوفي- جنب پارك آزادشهر
منطقه 19 عبدل‌آباد- شهرك شكوفه جنوبي- خيابان بخشنده- تقاطع ارسطو
منطقه 20 دولت‌آباد- ضلع جنوب غربي ميدان شهيد بروجردي
منطقه 21 تهرانسر- بلوار شاهد غربي- نرسيده به آزادگان- جنب ايستگاه آتش‌نشاني104
منطقه 22 شهرك چشمه- خيابان چشمه جنوبي- جنب حوزه معاونت امور شهري و محيط‌زيست

  • مزاياي خريد از جايگاه‌ها

شايد مهم‌ترين سؤال شما اين باشد كه رفتن به جايگاه‌ها عرضه دام بهداشتي چه مزايايي براي شما دارد؟ مهم‌ترين اين فوايد به‌طور مستقيم با سلامتي شما ارتباط دارد؛ مثلا پيشگيري از شيوع بيماري‌هاي مشترك قابل انتقال بين انسان و حيوان مثل تب‌مالت، تب‌هاي خونريزي دهنده، سياه زخم و...، نظارت بهداشتي بر حمل‌ونقل دام به مراكز عرضه، بازرسي بهداشتي قبل و بعد از كشتار توسط دامپزشكان و همچنين حذف دام‌هاي آلوده از چرخه مصرف. اما اگر شما سراغ خريد دام از مراكز غيرمجاز برويد در نخستين گام به بهداشت عمومي لطمه مي‌زنيد. مسلما خريد دام از مراكز غيرمجاز، عرضه و ذبح آن در معابر عمومي و منازل، خطر ابتلا به بيماري‌هاي مشترك بين انسان و دام را به همراه دارد. بد نيست بدانيد از ميان 156عامل بيماري‌زاي نوپديد شناخته شده در انسان مثل تب خونريزي‌دهنده كريمه كنگو، 114مورد آن يعني 74درصد از طريق حيوانات به انسان منتقل مي‌شود. به هر حال مردم مي‌توانند نسبت به بهداشتي بودن دام‌ها در جايگاه‌هاي مجاز شهرداري يقين داشته باشند؛ چون دامپزشكان و ناظران گوشت بر كيفيت اجراي اين طرح نظارت خواهند داشت.

  • محيط شهري آلوده نخواهد شد

اگر در هر رأس دام سبك، 7كيلوگرم ضايعات داراي آلودگي وجود داشته باشد با توجه به كشتار گسترده هزاران رأس دام در روزهاي عرفه و عيد سعيد قربان، ميزان آلودگي زيست‌محيطي ناشي از كشتار دام بسيار بالا خواهد بود. درضمن مصرف پسماندهاي آلوده حاصل از كشتار غيرمجاز دام توسط ديگر حيوانات نظير موش، گربه و سگ، مي‌تواند خودش باعث انتقال بيماري‌هاي مختلف شود. ايجاد جايگاه‌هاي مجاز مي‌تواند تا حد زيادي از بروز اين بيماري‌ها در محيط شهري كاسته و همچنين باعث كاهش هزينه‌ها در جمع‌آوري اين ضايعات شود. يكي ديگر از مزاياي خريد دام از ميادين ميوه و تره‌بار، امكان خريد تلفني و اينترنتي است. شما با مراجعه به نشاني اينترنتي mayadin.tehran.ir مي‌توانيد دام مورد نظرتان با وزن درخواستي بخريد يا اينكه با شماره 55050000دام‌‌تان را به‌صورت تلفني درخواست دهيد.

  • توزين دقيق و تغذيه مناسب دام

تا به حال تجربه خريد دام داشته‌ايد؟ اگر چنين تجربه‌اي را نداريد بايد بدانيد كه متأسفانه برخي از فروشندگان غيرمجاز دام، مخصوصا در آستانه عيد فطر با تقلب در توزين و همچنين استفاده از تغذيه نامناسب براي دام، باعث افزايش وزن كاذب دام مي‌شوند. البته ما منكر فعاليت كاسبان باانصاف در بازار فروش دام نيستيم اما خب چون نظارتي وجود ندارد، احتمال متضرر شدن شما هم هست.

کد خبر 345941

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha