دوشنبه ۳۰ مهر ۱۳۸۶ - ۰۸:۴۰
۰ نفر

شروین طاهری: «دکتر سفید»؛ این لقب مردی است که روزگاری به خاطر یک دهه خدمات بی‌دریغ به فوتبال قاره سیاه، نصیبش شده است.

 فرانسوی‌های زیادی در سال‌های اخیر به اسلام گرویده‌اند که البته اغلب آنها تبار و ریشه‌ای غیرفرانسوی داشته‌اند اما گرویدن یک سپیدپوست اروپایی به اسلام که در عین حال یکی از چهره‌های مطرح ورزش فرانسه در جهان محسوب می‌شود، برای بسیاری از هموطنان تروسیه جالب توجه است. هرچند که او هنوز فیلیپ را فراموش نکرده است.

او که در مراکش، اسلام آورده، سال 2006 پس از مدت‌ها به فوتبال فرانسه بازگشت و سرمربیگری محبوب‌ترین باشگاه فرانسوی، المپیک مارسی را برعهده گرفت اما در مدت کوتاهی به بهانه نتایج ضعیف برکنار شد.

تروسیه پس از تحولی که در زندگی‌اش ایجاد شد مورد توجه کشورهای مسلمان به ویژه در منطقه خاورمیانه قرار گرفته است و 2 دوره سرمربیگری اخیرش در تیم‌های ملی مراکش و قطر و 2 پیشنهاد اخیر از سوی اردن و ایران گویای این علاقه است.

 اردنی‌ها حدود 2 ماه پیش با او وارد مذاکره شدند و حتی مربی فرانسوی به امان سفر کرد اما با مطالعه فوتبال اردن از پذیرفتن پیشنهاد فدراسیون فوتبال این کشور طفره رفت. اما پس از گزارش پنج‌شنبه گذشته روزنامه کیکر چاپ آلمان معلوم شد که فدراسیون فوتبال ایران هم این مربی مسلمان فرانسوی را پسندیده است هرچند که او در گفت‌وگو با دوست خبرنگار ایرانی‌اش در پاریس حرف‌هایی زده که حاکی از تأثیر دستگاه‌های تبلیغاتی غرب بر ذهن فرانسویان است.

 تروسیه به خاطر شرایط کنونی، در مورد پذیرفتن پیشنهاد ایرانی‌ها با تردید روبرو است چراکه نمی‌خواهد از حضور او در ایران، برداشت دیگری صورت بگیرد اما این اطمینان را داده است که با گذشت زمان و عبور از شرایط فعلی، جدی‌تر به مربیگری در ایران فکر خواهد کرد.

شنیده می‌شود صفایی‌فراهانی، رئیس کمیته انتقالی در پروژه موسوم به عبور از قلعه‌نویی و در جست‌وجوی یک نام بزرگ خارجی به سراغ تومیسلاو ایویچ، مربی‌ باتجربه و بازنشسته کروات رفته و در مشاوره با او به چند نتیجه مهم از جمله ارائه پیشنهاد به تروسیه رسیده است.

 روزنامه کیکر در این باره می‌نویسد: فدراسیون فوتبال ایران مذاکرات خود با فیلیپ تروسیه، مربی فرانسوی برای سپردن مسئولیت هدایت تیم‌ملی فوتبال این کشور را به وی آغاز کرده است. او یکی از نامزدهای جانشینی برانکو ایوانکوویچ مربی سابق تیم ملی فوتبال ایران است.

 پس از حذف تیم ایران از جام جهانی 2006 آلمان، ایران قرارداد ایوانکوویچ، را تمدید نکرد. فیلیپ تروسیه تاکنون مربی تیم‌های ملی ژاپن، ساحل عاج، بورکینافاسو، قطر، نیجریه، آفریقای جنوبی و همچنین مربی تیم دسته اولی المپیک مارسی فرانسه بوده است.

نکته دیگر در مورد تروسیه جزئیات اسلام آوردن اوست. او در دورانی که با همسرش در مراکش زندگی می‌کرد، حدود 2 سال پیش به دین اسلام مشرف شد.

 تروسیه پس از گرایش به اسلام نام دیگری را برای خود برگزید و همسرش دومینیک نیز نام امینه را انتخاب کرد. این زوج 2 دختر مراکشی مسلمان به نام‌های مریم و سلیمه را هم به فرزندخواندگی پذیرفتند و بعدها همراه خود به پاریس بردند، جایی که تروسیه در 21 مارس 1955 یعنی درست روز اول فروردین متولد شده است. او گفته است که دراسلام صلح و شادی را یافته است.

 دوست ایرانی او در پاریس می‌گوید که از زمان گرویدن به اسلام زندگی شخصی تروسیه پیشرفت چشمگیری داشته است. همسر او دومینیک در تمام سال‌هایی که دور از فرانسه بودند از زندگی در کشورهای آفریقایی و آسیایی ناراضی بود اما بر اثر اعتقادات جدید، این زوج به تفاهم رسیده‌اند.

 اوج دوران فوتبالی او در رمس، باشگاه معروف اما سقوط کرده فرانسوی بوده است. پس از آن تروسیه مربیگری را از تیم‌های محلی فرانسوی آغاز کرد و سرانجام پس از پایان کارش در تیم دسته سومی ستاره سرخ 93 در سال 1989 زادگاهش را ترک کرد و تا 15 سال بعد که سرمربی مارسی شد، مربیگری در فرانسه را به فراموشی سپرد. موفق‌ترین دوره کاری او حدفاصل سال‌های 1998 تا 2002 بود که آفریقای جنوبی و ژاپن را به جام جهانی برد و ژاپن را به قهرمانی جام ملت‌های آسیا رساند. 

اما پس از آن در تیم‌های ملی قطر و مراکش و همین‌طور باشگاه المپیک مارسی فروغی نداشته است، به طوری که رسانه‌های فرانسوی به او حمله کردند و موفقیت‌هایش در آفریقای جنوبی و ژاپن را به خاطر سازماندهی فوتبالی این کشورها دانستند.

 اما دست‌کم برای فوتبال ایران نام تروسیه آنقدر بزرگ و دوست‌داشتنی هست که صفایی در پروژه عبور از سرمربی فعلی موفق شود گرچه آخرین اظهارات مرد فرانسوی ثابت می‌کند که او به ایران نخواهد آمد.

کد خبر 34588

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز