پنجشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: دمانس یا زوال عقل بر اثر تخریب سلول‌های مغز به‌وجود می‌آید و باعث کاهش تدریجی عملکرد شناختی فرد می‌شود. پژوهشگران به تازگی عواملی را شناسایی کرده‌اند. شایع‌ترین نوع دمانس آلزایمر است.

  • ضعف شنوایی

زندگی اجتماعی برای سالمندانی که دچار ضعف شنوایی هستند رنج‌آور است. توانایی‌های ذهنی افرادی که دچار سنگینی گوش هستند سریع‌تر از سالمندانی که از شنوایی خوبی برخوردارند کاهش می‌یابد.

توصیه پژوهشگران آمریکایی که ارتباط بین این دو را کشف کرده‌اند این است: «سنگینی گوش را نباید دست‌کم بگیرید و بلافاصله برای استفاده از سمعک اقدام کنید.»

  • داروهای خواب‌آور

پژوهش‌ها نشان داده‌اند داروهایی که به میزان زیاد یا در مدت طولانی برای رفع بی‌اختیاری ادرار، بی‌خوابی یا افسردگی استفاده ‌می‌شوند (حتی بعد از قطع مصرف) فرد را برای ابتلا به دمانس مستعدتر می‌کند.

پژوهشگران توصیه می‌کنند که افراد مصرف داروهای حاوی آنتی کولینرژیک را به حداقل برسانند و تاثیرات درمانی این داروها را به‌طور مرتب کنترل کنند و در صورت مشاهده بی‌تاثیری داروها این روش درمانی را متوقف کنند.

  • داروهای کاهش دهنده اسید معده

اغلب در موارد بروز سوزش معده از داروهای کاهش‌دهنده اسید معده استفاده می‌شود. بررسی‌ها نشان داده‌اند سالمندانی که به مدت طولانی از داروهایی نظیر امپرازول Omeprazol و پانتوپرازول Pantoprazol استفاده می‌کنند به میزان ۴۴ درصد بیشتر ازافردای که از کاهش‌دهنده‌های اسید معده استفاده نمی‌کنند در معرض ابتلا به دمانس هستد.

هنوز به درستی معلوم نیست که آیا مصرف این داروها و یا عامل ناشناخته ‌مشترک دیگری خطر ابتلا به دمانس را افزایش داده است یا خیر. اما در هر حال بنا به توصیه این پژوهشگران بهتر است از داروهای ضد اسید فقط در موارد واقعا ضروری استفاده شود.

  • کمبود ویتامین D

حمام آفتاب از بروز بیماری آلزایمر و دیگر بیماری‌های ناشی از دمانس جلوگیری می‌کند. علت آن این است که نور آفتاب ویتامین D مورد نیاز بدن را تامین می‌کند.

بر اساس تحقیقات به عمل آمده افرادی که دچار کمبود ویتامین D هستند ۵۳ درصد بیشتر از افراد دیگر در معرض ابتلا به دمانس قرار دارند. البته ویتامین D در برخی مواد غذایی چون ماهی هم وجود دارد اما ۹۰ درصد نیاز انسان از طریق جذب نور آفتاب تامین می‌شود.

- خبرگزاري آلمان

کد خبر 345850

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha