همشهری آنلاین: نمایندگان مجلس عوام انگلیس در گزارشی از دولت «ترزا می» خواستند مادام که تحقیق در مورد اقدام های عربستان سعودی در یمن در حال انجام است، فروش سلاح به ریاض را متوقف کند.

 نمایندگان مجلس عوام انگلیس خواستار توقف فروش سلاح به عربستان شدند

به گزارش ایرنا، تارنمای شبکه جهانی بی بی سی انگلیسی روز چهارشنبه نوشت: کمیسیون مشترک نظارت بر صادرات تسلیحات معتقد است که تسلیحات مذکور به احتمال زیاد برای نقض قوانین انساندوستانه و حقوق بشری بین المللی به کار گرفته می شود.

دولت انگلیس اعلام کرده که ریاض تضمین هایی در این ارتباط داده است ولی کمیسیون آن را ناکافی می داند.

بی بی سی انگلیسی در این گزارش افزود: ادعا شده است که قوانین بشردوستانه بین المللی در جریان نبرد میان مزدوران عربستان و کمیته های مردمی یمن نقض می شود و دولت ترزا می تحت فشار قرار دارد تا فروش تسلیحات را به عربستان تعلیق کند.

به گزارش ایرنا، بر اساس همه مستندات و شواهد، عربستان سعودی تمامی قوانین بین المللی را درباره یمن نقض کرده و دست به جنایت زده است اما متحدان آل سعود که همواره ادعای حقوق بشر و دمکراسی دارند، بر جنایت آل سعود چشم بسته اند.

بر اساس این گزارش، کمیسیون مشترک نظارت بر صادرات تسلیحات متشکل از چهار کمیسیون تجارت، مهارت و نوآوری، امور خارجه و توسعه بین المللی مجلس انگلیس است.

بر اساس گزارش این کمیته، 'مدارک دال بر نقض قوانین بشردوستانه بین المللی توسط اتحاد تحت حمایت سعودی آنچنان فراوان است که به دشواری بتوان به حمایت از عربستان سعودی ادامه داد.'

کمیسیون مشترک معتقد است که عربستان با تسلیحات انگلیسی قوانین بین المللی را نقض کرده و این بدان معنا است که تعهدات قانونی انگلیس نیز نقض شده است.

به گزارش ایرنا، در گزارش نمایندگان مجلس عوام انگلیس آمده است که تضمین های عربستان کافی نبوده و انگلیس مادامی که در حال تحقیق مستقل بین المللی برای پی بردن به حقایق است، باید صادرات تسلیحات را به عربستان تعلیق کند.

این در حالی است که «بوریس جانسون» وزیر خارجه انگلیس در بیانیه ای خطاب به مجلس این کشور که روز دوشنبه (15 شهریور) منتشر شد، از فروش تسلیحات به عربستان سعودی به رغم متهم شدن ریاض به جنایت جنگی در یمن، دفاع کرد.

وی در این بیانیه گفته است که ادعای مطرح شده در خصوص نقض قوانین بشردوستانه بین المللی در حملات هوایی عربستان سعودی و متحدانش در یمن، تاکنون ثابت نشده است. جانسون نوشت: با توجه به جمیع اطلاعاتی که به دست آورده ایم، ارزیابی ما این است که این اتفاق تاکنون رخ نداده است.

دفاع جانسون از فروش سلاح به ریاض، در حالی مطرح می شود که منابع انگلیسی روز دوشنبه خبر دادند ترزا می نخست وزیر انگلیس در دیدار با هیات عربستان سعودی در حاشیه نشست گروه 20 در هوانگژوی چین، نگرانی اش را درخصوص بحران انسانی در یمن بیان کرده است.

کد خبر 345789

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha