چهارشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: بعداز چهل و چهارمین ناکامی پارلمان لبنان برای انتخاب سیزدهمین رئیس جمهوری این کشور، « نبیه بری» رئیس پارلمان جلسه بعدی مجلس برای انتخاب رئیس جمهوری را هفتم مهرماه تعیین کرد.

انتخاب رئیس جمهوری لبنان به هفتم مهرماه موکول شد

به گزارش ایرنا، نمایندگان مجلس لبنان در حالی که این کشور حدود دو سال و سه ماه است رئیس جمهوری ندارد، بار دیگر موفق نشدند رئیس جمهوری جدید لبنان را انتخاب کنند.

جلسه چهل و چهارم پارلمان لبنان ویژه انتخاب رئیس جمهوری این کشور که قرار بود ظهر روز چهارشنبه برگزار شود،به حد نصاب نرسید و انتخاب رئیس جمهوری جدید لبنان به جلسه چهل وپنجم موکول شد.

رئیس مجلس لبنان جلسه بعدی (چهل وپنجم) پارلمان ویژه انتخاب رئیس جمهوری را چهارشنبه 28 ماه جاری سپتامبر( هفتم مهر ماه) تعیین و اعلام کرد.

این در حالی است که امیدها برای انتخاب رئیس جمهوری لبنان بعداز تعلیق گفت وگوهای ملی به نقطه صفر بازگشته است.

برخی گروه های سیاسی رژیم سعودی را مانع اصلی انتخاب رئیس جمهوری لبنان می دانند.

برخی گروه ها نیز تنها راهکار انتخاب رئیس جمهوری را توافق بر سر معادله انتخاب ژنرال « میشل عون» رئیس فراکسیون تغییر و اصلاح در پارلمان به عنوان رئیس جمهوری و انتخاب «سعدالحریری» رئیس حزب جریان المستقبل به عنوان نخست وزیر می دانند.

در محافل خبری و سیاسی لبنان گفته می شود که سعودی نام ژنرال عون را به دلیل حمایت از مقاومت ضد تروریسم صهیونیستی و تکفیری وتو کرده و به مهره های خود اجازه نداده است به او رای دهند.

از 25 ماه مه 2014 تاکنون، با رفتن « میشل سلیمان»رئیس جمهور سابق از کاخ ریاست جمهوری(بعبدا)، درهای این کاخ بسته مانده است.

براساس این گزارش، جلسات پارلمان لبنان برای انتخاب رییس جمهوری با حضور دو سوم نمایندگان (86 نماینده) به حد نصاب می رسد و رسمیت می یابد.

بر خلاف جلسه اول که برای انتخاب رییس جمهوری به 86 رای نیاز است، در جلسات دوم به بعد باید دو سوم نمایندگان حضور یابند اما هر نامزدی که بتواند اکثریت مطلق (نصف به علاوه یک یعنی 65 رای) را کسب کند، می تواند به کاخ ریاست جمهوری (بعبدا) برود.

رئیس جمهوری لبنان را نمایندگان مجلس این کشور از میان نامزدهای طایفه مسیحی مارونی انتخاب می کنند.

با احتساب جلسه امروز تاکنون 43 جلسه پارلمان لبنان برای انتخاب رئیس جمهوری سیزدهم این کشور به دلیل به حد نصاب نرسیدن تشکیل نشده است.

تنها جلسه اول پارلمان لبنان برای انتخاب رییس جمهوری جدید با اکثریت قاطع و بی سابقه تشکیل شد و در این جلسه « سمیر جعجع» نامزد گروه 14 مارس شکست سختی را از « برگه های سفید» متحمل و پرونده ترورهای او در لبنان بار دیگر گشوده شد.

سمیر جعجع که از رای نمایندگان مجلس لبنان به خود حتی رای اعضای گروه 14 مارس ناامید شده برای انتقام گیری از آنها به ویژه سعدالحریری که او را دور زده است، اعلام کرد که از نامزدی ژنرال« میشل عون» در انتخابات ریاست جمهوری حمایت می کند.

سعد الحریری رئیس حزب جریان المستقبل هم در اقدامی تردید آمیز، « سلیمان فرنجیه» رئیس حزب جریان المرده را که مانند ژنرال عون عضو گروه 8 مارس وهمپیمان حزب الله است، به عنوان نامزد حزب خود معرفی کرد.

این تصمیم الحریری باعث تنش و اختلاف شدید در گروه 14 مارس و حتی حزب جریان المستقبل شده است.

این نخستین بار نیست که کرسی ریاست جمهوری لبنان خالی می ماند.

درسال 1988هنگامی که دوره ریاست جمهوری « امین الجمیل » به پایان رسید، تا پس از توافق طائف که به جنگ داخلی 15 ساله لبنان پایان دهد و به انتخاب « رینیه معوض» به عنوان رییس جمهوری جدید منجر شد، کرسی « بعبدا» خالی ماند.

درسال 2007 میلادی نیز تا زمان انتخاب «میشل سلیمان» به عنوان جایگزین « امیل لحود»، دوره لبنان رییس جمهوری لبنان هشت ماه به طول انجامید و درهای بعبدا( کاخ ریاست جمهوری) بسته ماند.

کد خبر 345774

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha