چهارشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین؛ یک بررسی جدید نشان می‌دهد که میزهای ایستاده در کلاس‌های درس ممکن است به حفظ وزن طبیعی در کودکان کمک کند.

به گزارش رویترز ارتفاع این میزها طوری تنظیم شده است که دانش‌آموزان بتوانند در هنگام کار کردن بتوانند بین حالت نشسته روی نیمکت یا ایستادن تغییر وضعیت دهند.

پژوهشگرانی که این بررسی را انجام داده‌اند، در ژورنال بهداشت عمومی آمریکا می‌نویسند که استفاده از میزهای ایستاده برای کودکان در مدرسه «می‌تواند الگوی رفتاری نشستن درازمدت را از بین ببرد.»

این پژوهشگران دانش‌آموزان سال سوم و چهارم در مدارس ابتدایی تگزاس را بررسی کردند و دریافتند که هنگامی که به جای میزهای معمول کلاس درس از میزهای ایستاده استفاده می‌شود، کودکان زمان بیشتری را روی پاهایشان می‌گذرانند و لاغر می‌شوند.

میزان وزن سالم طبیعی در کودکان به طور متفاوتی نسبت به بزرگ‌سالان محاسبه می‌شود. ازآنجایی‌که وزن و قد کودکان در طول رشد و نموشان تغییر می‌کند، پزشکان نمی‌توانند به سادگی «شاخص توده بدنی» (BMI)- نسبت وزن به قد کودک- را ملاک قرار دهند. در عوض پزشکان، BMI کودک را با BMI کودکان دیگر در همان سن و با جنسیت مشابه مقایسه می‌کنند. BMI طبیعی کودکان می‌تواند در فاصله صدک پنجم تا هشتاد و پنجم قرار گیرد، به‌عبارت‌دیگر ‌ BMI کودک نباید در ۵ درصد پایینی یا ۱۵ درصد بالایی در میان کودکان هم‌سنش قرار داشته باشد.

درمجموع، BMI دانش‌آموزانی که برای یک دوره مداوم دوساله از میزهای ایستاده در کلاس درس استفاده کرده بودند، نسبت به دانش‌آموزانی که پشت میزهای معمول نشسته بودند، به طور میانگین ۵ صدک پایین‌تر رفته بود.

حدود ۸۰ درصد از کودکان در شروع این بررسی وزن طبیعی داشتند، اما پژوهشگران نتایج مربوط به کودکان دارای اضافه‌وزن را جدا نکردند.

مارک بندن از مرکز ارگونومیک دانشکده بهداشت عمومی تگزاس A&M و همکارانش در گزارششان می‌نویسند که کاهش زمان نشستن در میان دانش‌آموزان در سنین مدرسه باعث کاهش بی‌حرکتی می‌شود که با بسیاری از مشکلات بهداشتی مانند چاقی و دیابت ارتباط دارد.

بندن دراین‌باره گفت: «اگر شما به روندهای ملی نگاه کنید، درمی‌یابید که ما نسبت به گذشته بیشتر در وضعیت نشسته و بی‌حرکت قرار داریم و طبیعتاً این وضعیت باعث افزایش وزن می‌شود.»

به گفته تمرکز بر درس‌ها و امتحانات نهایی باعث می‌شود مدارس زمان کمتری به تربیت‌بدنی اختصاص دهند و استفاده از میزهای ایستاده می‌تواند بدون تأثیر بر زمان کلاس درس، دانش‌آموزان را از لحاظ جسمی فعال‌تر کند.

این پژوهشگران می‌گویند که پژوهش‌های پیشین زمان زیاد بی‌حرکتی و ماندن در حالت نشسته در کودکان را با عدم موفقیت تحصیلی و کاهش عزت‌نفس ارتباط دارد

بندن گفت: «ما کودکان را مجبور می‌کنیم که بنشینند، بی‌حرکت و آرام باشند و قرار گرفتن در چنین وضعیتی برای کودکان کم‌سن غیرطبیعی است. اگر هدفمان این باشد که کودکان کمتر بنشینند و بیشتر حرکت کنند، باید فعالیت جسمی را در روند آموزش تشویق کنیم.»

او گفت که میزهای ایستاده از این لحاظ به شما کمک می‌کنند.

بندن اشاره کرد که یک محدودیت این پژوهش این است که در طول دوره ۳ ساله آن برخی از دانش‌آموزان به مدرسه متفاوتی رفته بودند یا بین کلاس‌های درس جابه‌جاشده بودند.

کد خبر 345694

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha