چهارشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۴:۴۷
۰ نفر

آب دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته بیش از ۲.۲ درصد و وسعت این دریاچه حدود ۴۰درصد بیشتر شده است.

عيسي كلانتري دبير ستاد احياي درياچه اروميه ديروز در مراسم امضاي اسناد فائو (سازمان خواربار و كشاورزي ملل متحد) مربوط به پروژه احياي درياچه اروميه با اعلام اين خبر افزود: اكنون ميزان آب درياچه، مشابه 4سال پيش است كه اميدواريم با تداوم عمليات احيا و برنامه‌هايي كه دانشگاه شريف با همكاري ساير دانشگاه‌ها انجام داده تا 8سال آينده شاهد احياي درياچه باشيم.

به گزارش ايرنا، وي با قدرداني از دولت ژاپن ادامه داد: اين كشور براساس اسناد امضاشده تا 4سال آينده در زمينه مسائل اجتماعي حوضه آبريز درياچه و پايداري آن به ما كمك مي‌كند.كلانتري همچنين با تشكر از سازمان فائو در راستاي كمك به احياي درياچه اروميه گفت: از نماينده سازمان فائو در تهران تشكر مي‌كنم چون اين سازمان درخصوص معيشت جايگزين و مديريت خشكسالي تلاش مي‌كند.
دبير ستاد احياي درياچه اروميه درخصوص معيشت جايگزين كشاورزان در حوضه آبريز درياچه اروميه گفت: در جاهايي كه صرفه‌جويي آب، موجب كاهش درآمد شود معيشت جايگزين اعمال مي‌شود؛ البته معتقديم شايد اصلا نيازي به معيشت جايگزين نباشد اما اگر لازم بود حتما اجرا خواهيم كرد.

كلانتري تأكيد كرد: آنهايي كه مي‌گويند درياچه احيا نمي‌شود تخصص ندارند؛ وضعيت درياچه نشان داده است پيش‌بيني ستاد احيا و دانشگاه شريف مبني بر قابليت احياي درياچه درست بوده و در اين مدت نه‌تنها وضعيت درياچه تثبيت شده بلكه به عمق آن نيز اضافه شده است.

وي گفت: امسال نسبت به سال گذشته حدود 15سانتي‌متر بر عمق درياچه اضافه شد چون آب ورودي به درياچه اين قابليت را داشت كه نمك‌ها را حل كند كه با اين كار به عمق اضافه شد و اين نشان مي‌دهد درياچه پتانسيل احيا شدن را دارد؛ مشروط به آن كه روند احيا و سرمايه‌گذاري‌ها تداوم يابد.

دبير ستاد احياي درياچه اروميه افزود: اكنون مساحت درياچه 2‌هزار و 600 كيلومترمربع است كه قرار است تا سال 1402 به 4 هزار و 200كيلومترمربع با حدود 15ميليارد مترمكعب آب برسد.وي تأكيد كرد: هر دولتي كه بر سر كار بيايد مجبور است درياچه را احيا كند زيرا هزينه احيا حدود 6تا 7ميليارد دلار است اما هزينه خشك شدن درياچه بيش از هزار ميليارد دلار است و جابه‌جايي شهرهايي مانند اروميه و تبريز با اين مبلغ امكان پذير نيست.

دبير ستاد احياي درياچه اروميه گفت: سال گذشته حدود 50درصد منابع مالي احياي درياچه تأمين شد اما امسال تاكنون فقط منابعي از آب‌هاي مرزي كه حدود 200ميليارد تومان است تأمين شده است. به‌گفته وي، اعتبار امسال براي احيا هزار و 900ميليارد تومان يعني حدود 500ميليون دلار است كه دولت بايد تأمين كند.

کد خبر 345670

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha