همشهری آنلاین: افرادی که شیفت شب کار می‌کنند، باید طی روز در اتاق تاریک و آرام بخوابند و اگر لازم باشد، از چشم بند استفاده کنند.

اختلال خواب

به گزارش مهر، دکتر مجاهده سلمانی ، گفت: بدن ما در ساعاتی از شبانه‌روز برای فعالیت آماده است و ساعاتی در شبانه روز نیاز به آرامش و خواب دارد که به این مسئله، سیکل خواب و بیداری گفته می‌شود.

وي افزود: مهم‌ترین عامل اثرگذار بر چرخه خواب و بیداری، نور خورشید است. سایر عوامل نور مصنوعی، نور منزل و نور کامپیوتر است که بر چرخه خواب و بیداری اثر دارند. همچنین ساعت غذا خوردن، فعالیت اجتماعی و سر و صدای محیط روی این چرخه تاثیرگذار است.

سلماني گفت: باید ساعت خواب و بیداری را تنظیم و از مصرف غذاهای حجیم و پرکالری در شب خودداری کنیم. از ۹ شب به بعد نیز باید تعداد لامپ روشن را کم کنیم. اگر فرد فعالیت بدنی سنگین می‌کند، از ۹ شب به بعد نباید فعالیت سنگین داشته باشد. همچنین مصرف نوشیدنی کافئین دار مثل چای، قهوه و نوشابه کافئین دار از ۹ شب به بعد توصیه نمی‌شود. استفاده از گوشی همراه و مطالعه در بستر نیز نباید داشته باشیم.

سلمانی در پاسخ به این سئوال که والدین در برابر نوزادی که در خواب رفتن مشکل دارد و بی‌قراری می‌کند، چه باید کنند؟ اظهار داشت: والدین باید مراقب باشند، فرزندشان به بیماری ریفلاکس مبتلا نباشد و این بیماری را در نظر داشته باشند و با پزشک مشورت کنند.

این فلوشیپ اختلالات خواب در ادامه به مصرف غذاهایی که موجب اختلال خواب می‌شوند اشاره و بیان کرد: غذاهای حجیم، پرکالری و پرادویه خواب را دچار اختلال می‌کند. همچنین مصرف زیاد نوشیدنی کافئین‌دار می‌تواند چنین اثری داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه چرخه خواب و بیداری در افرادی که رژیم سخت و خودسرانه می‌گیرند و زیر نظر متخصص رژیم غذایی نمی‌گیرند، دچار مشکل می‌شود، ادامه داد: این افراد ممکن است به کم‌خوابی دچار شوند و چون رژیم غذایی‌شان خودسرانه است، احنمال دارد به کمبود برخی املاح معدنی دچار شوند. رژیم غذایی اگر با نظر متخصص تغذیه باشد، کمبودهای احتمالی شناخته می‌شود و املاح جایگزین می‌شود.

کد خبر 345541

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha