یکشنبه ۲۹ مهر ۱۳۸۶ - ۱۴:۰۳
۰ نفر

حسین رویوران: وزرای خارجه 3 کشور فرانسه، ایتالیا و اسپانیا در یک اقدام کم‌سابقه همزمان با سفر به لبنان درصدد هستند با گفتگو با 2 جریان حاکم و مخالف و نیز برخی رهبران دینی، بحران انتخاب رئیس‌جمهوری در این کشور را از بن‌بست خارج سازند.

3 وزیر اروپایی در اولین روز سفر خود به لبنان به جنوب این کشور رفتند تا از نیروهای نظامی خود که در چارچوب نیروهای پاسدار صلح (یونیفل) در این کشور حضور دارند بازدید کنند.

از 13 کشور شرکت‌کننده در نیروهای سازمان ملل در جنوب لبنان، کشورهای فرانسه، ایتالیا و اسپانیا بیشترین  نیروهای نظامی را دارند و به علت پیامدهای صنفی انتخاب نشدن رئیس جمهور در لبنان بر آینده این نیروها، می‌کوشند به لبنان کمک کرده و انتخاب رئیس جمهور را ممکن سازند و از آنجا که معمولاً رئیس جمهوری از طایفه مسیحیان مارونی انتخاب می‌شود، قرار است 3 وزیر با کاردینال مار نصرالله حصیر، سراسقف مسیحیان مارونی لبنان دیدار کرده و با کمک ایشان اجماع لبنانی بر یک حکومت مسیحی مورد قبول اکثریت حاکم و اقلیت معارض را پدید آورند.

زمان انتخابات رئیس جمهوری در لبنان طبق قانون اساسی از یک ماه پیش آغاز شده است و در نخستین جلسه پارلمان، شرایط انتخاب و حد نصاب لازم فراهم نشد و زمان جلسه بعدی به یک ماه دیگر (سه‌شنبه این هفته) موکول شد که چنانچه این انتخاب در این جلسه صورت نگیرد، نبیه‌بری، رئیس مجلس راهی جز تعویق جلسه انتخاب به یک ماه دیگر ندارد که این زمان از لحاظ قانونی آخرین مهلت قانونی به‌شمار می‌رود.تحلیلگران سیاسی بر این باورند که انتخاب رئیس جمهوری در لبنان زمانی امکان‌پذیر است که اکثریت حاکم و اقلیت مخالف بر یک نامزد توافق کنند.

در شرایط کنونی از مجموع 128 کرسی پارلمان لبنان، گروه حاکم 68 کرسی و مخالفان 59 کرسی در اختیار دارند (یک کرسی متعلق به آنتوان غانم بود که مدتی پیش ترور شد و همچنان خالی است) و هیچ‌کدام اکثریت دوسوم پارلمان را در اختیار ندارند و هیچ راهی برای تأمین دوسوم، جز توافق این 2 جریان به چشم نمی‌خورد.

گروه حاکم به رهبری سعدالدین حریری اعلام کرد در صورت انتخاب نشدن رئیس جمهوری در زمان مقرر براساس شرایط قانونی، آنها رئیس‌جمهوری را براساس 1+50  رأی در جلسه نخست به‌عنوان یک جبر سیاسی انتخاب خواهند کرد.

متقابلا جریان مخالف اعلام کرده است انتخاب رئیس جمهوری براساس 1+50 را قانونی نمی‌داند و چنین انتخاباتی را به‌رسمیت نخواهد شناخت.

امیل لحود، رئیس‌جمهوری لبنان نیز اعلام کرده است که تا چند روز پیش از پایان زمان مقرر قانونی برای انتخاب رئیس جمهوری از سوی پارلمان صبر خواهد کرد ولی اگر این انتخاب صورت نگیرد، او فرد دیگری را مأمور تشکیل کابینه خواهد کرد و قدرت را به این کابینه جدید واگذار خواهد کرد.

کد خبر 34549

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز