همشهری آنلاین: احتمال مرگ مردان مبتلا به سرطان بیش از زنان است، اما پیشرفت‌های علمی نظیر آنتی‌بیوتیک‌ها، واکسن و شیمی درمانی بر کاهش میزان مرگ ناشی از سرطان تاثیر داشته است.

شایع‌ترین سرطان در مردان را بشناسید

سرطان

به گزارش خبرنگار مهر، به گفته محققان سرطان پروستات، سرطان اصلی و پیشرو در بین مردان است، اما شمار دیگری از سرطان‌ها وجود دارند که مردان باید خودشان را در مقابل آنها محافظت نمایند. محققان در گزارشی به ۵ مورد از شایع ترین سرطان‌ها در بین مردان اشاره کرده‌اند.

  • سرطان پروستات

سرطان پروستات، اولین سرطان شایع در بین مردان و دومین سرطان کُشنده (بعد از سرطان ریه) محسوب می‌شود. طبق اعلام انجمن سرطان آمریکا، از هر ۷ مرد، یک نفر در طول زندگی مبتلا به سرطان پروستات تشخیص داده می‌شود. سرطان پروستات زمانی آغاز می‌شود که سلول‌های غده پروستات به طورغیرقابل کنترلی شروع به رشد می‌کنند. درحالیکه فاکتورهای پرخطر ابتلا به برخی سرطان‌ها نظیر نژاد، سابقه خانوادگی و سن غیرقابل کنترل هستند، اما مصرف غذاهای سالم، حفظ وزن ایده آل و سیگار نکشیدن می‌تواند به پیشگیری کمک کند.

  • سرطان ریه

سرطان ریه، دومین سرطان شایع هم در بین مردان و هم زنان است. در حدود یک ۱۴اُم از مردان در طول زندگی خود مبتلا به سرطان می‌شوند و این بیماری هم افراد سیگاری و هم غیرسیگاری را شامل می‌شود. اگرچه برای افراد سیگاری این ریسک بسیار بالاست و افراد غیرسیگاری با ریسک کمتری روبرو هستند. دلیل اصلی سرطان ریه، رشد کنترل نشده سلول‌های غیرطبیعی در یک یا هر دو ریه است که به مرور منجر به شکل‌گیری تومور و اختلال در عملکرد ریه می‌شود. بهترین شیوه پیشگیری از سرطان ریه، اجتناب از سیگار کشیدن و دوری از دود سیگار افراد سیگاری است.

  • سرطان روده

سرطان روده، سومین سرطان شایع در بین مردان است. در مجموع ریسک ابتلا مردان به این سرطان در حدود یک در هر ۱۲ نفر است. معمولا سرطان روده و سرطان مقعد همزمان باهم بروز می‌کنند. رشد و تکثیر سلول‌های سرطان روده تقریبا سریع است. غربالگری منظم سرطان، ورزش منظم، دوری از سیگار و الکل، به کاهش ریسک ابتلا به این بیماری کمک می‌کند.

  • سرطان مثانه

سرطان مثانه چهارمین سرطان متداول در بین مردان است. معمولا سرطان مثانه در افراد مسن در حدود ۹ نفر از هر ۱۰ مرد در سنین بالای ۵۵ سال رخ می‌دهد. میانگین سنی تشخیص این سرطان ۷۳ سال است. در مجموع احتمال ابتلا مردان به این سرطان در طول زندگی شان، ۱ در ۲۶ نفر است. معمولا سلول‌های سرطانی در بافت پوشش مثانه گسترش یافته و در نوع تهاجمی توسط غده‌های لنفاوی در سراسر بدن پخش شده و روده، کلیه، کبد و ریه‌ها را درگیر می‌کنند.

  • سرطان پوست ملانوما

سرطان پوست متداول‌ترین نوع سرطان است و ملانوما در حدود یک درصد از سرطان‌های پوست را دربرمی‌گیرد، اما اکثر مرگ‌های ناشی از سرطان پوست به دلیل ملانوماست. ریسک ابتلا به ملانوما همراه با سن افزایش می‌یابد و میانگین سنی ابتلا به این سرطان ۶۳ سال است. اگرچه در سنین پایین تر از ۳۰ هم غیرمتداول نیست. این سرطان یکی از متداول ترین سرطان‌ها در بین جوان‌ها، بخصوص زنان است. مردان بین سنین ۱۵ تا ۳۹ سال ۵۵ درصد بیشتر در معرض مرگ ناشی از ملانوما در مقایسه با زنان با گروه سنی مشابه هستند. دوری از قرار گرفتن بلندمدت در معرض نور خورشید مهمترین راهکار جلوگیری از سرطان پوست است.

کد خبر 345480

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha