دوشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۵:۱۳
۰ نفر

معاون درمان وزارت بهداشت در حالی سومین علت مرگ در ایران را حوادث و سوانح ترافیکی دانسته و می‌گوید که ایران از نظر مرگ‌ومیرهای ناشی از حوادث ترافیکی در خاورمیانه جایگاه دوم و در جهان جایگاه هشتم را دارد که محمدباقر لاریجانی، دبیر کمیته کشوری پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر معاون وزارت بهداشت به کاهش مرگ‌ومیر حوادث ترافیکی در سال‌های گذشته، اشاره کرده و می‌گوید: سال گذشته حدود ۱۶ هزار نفر از مردم بر اثر این حوادث جان خود را از دست دادند و در کشور ما تعداد مرگ مغزی بالاست.

تصادف

لاريجاني همچنين مي‌گويد: وضعيت مرگ‌ومير مردم در ايران به‌دليل حوادث و سوانح ترافيكي از متوسط جهاني و منطقه بيشتر است و افراد جوان بيشتر جان خود را از دست مي‌دهند كه عمده‌ترين قربانيان هم سرنشينان خودروهاي سبك، عابرين پياده، راكبان موتور‌سيكلت و رانندگان هستند. دبير كميته كشوري پيشگيري و كنترل بيماري‌هاي غيرواگير از سرعت زياد، عدم‌استفاده از كمربند ايمني و وسايل ايمني به‌عنوان عوامل خطرآفرين در بروز حوادث و سوانح ياد كرد و افزود: با وجود اجباري‌شدن قانون بستن كمربند در ايران كه كمك زيادي به كاهش آمار جانباختگان اين حوادث كرد، اما فقط ۱۰ درصد از سرنشينان عقب خودرو اقدام به بستن كمربند مي‌كنند و به همين دليل بيشترين آمار مرگ‌ومير مربوط به سرنشينان عقب خودروست.

البته استان‌هاي فارس، خراسان رضوي و تهران بيشترين حوادث و سوانح ترافيكي را دارند و اين آمار در استان تهران نگران‌كننده است، اما از نظر محل وقوع در استان‌هاي هرمزگان و ايلام حوادث در مناطق و جاده‌هاي روستايي بالاست.

معاون درمان وزارت بهداشت از مرگ سالانه يك ميليون و ۲۵۰ هزار نفر و مصدوميت و معلوليت ۲۰ تا ۵۰ ميليون نفر از مردم دنيا بر اثر سوانح و حوادث ترافيكي خبر داد. در اين باره همچنين دكتر محمد آقاجاني با بيان اينكه نخستين علت مرگ افراد ۱۵ تا ۲۹ سال، سوانح و حوادث ترافيكي است، افزود: از هر 4مرگ ناشي از اين حوادث، 3مرگ مربوط به مردان و يك مرگ مربوط به زنان است. وي سومين علت مرگ در ايران را حوادث و سوانح ترافيكي دانست و گفت: ۹۰ درصد از مرگ‌وميرهاي ناشي از سوانح و حوادث در كشورهايي با درآمد كم و متوسط رخ مي‌دهد درحالي‌كه اين كشورها مالكيت ۵۴ درصد از وسايل نقليه موتوري جهان را دارند.

معاون درمان وزارت بهداشت درخصوص تركيب مرگ‌وميرهاي ناشي از سوانح ترافيكي گفت: ۲۳درصد از مرگ‌ها مربوط به موتورسوران، ۲۲درصد عابرين پياده، ۲۳درصد مربوط به رانندگان خودرو و ۳۱درصد نيز مربوط به سرنشينان خودرو به غيراز رانندگان است و ايران از نظر مرگ‌وميرهاي ناشي از اين حوادث در خاورميانه جايگاه دوم و در جهان جايگاه هشتم را دارد.

دكتر محمد آقاجاني، معاون درمان وزارت بهداشت دراين باره مي‌گويد: ۹۰درصد از مرگ‌وميرهاي ناشي از سوانح و حوادث در كشورهايي با درآمد كم و متوسط رخ مي‌دهد درحالي‌كه اين كشورها مالكيت ۵۴درصد از وسايل نقليه موتوري جهان را دارند.

کد خبر 345460

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha