شنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاون فرماندار گیلانغرب گفت: طی چند روز اخیر صدها قطعه ماهی در دریاچه سد سراب این شهرستان تلف شده که این روند همچنان ادامه دارد و هر روز شاهد تلف شدن تعداد زیادی از ماهی‌ها هستیم.

تلف شدن صدها ماهی در دریاچه سد سراب

به گزارش ایرنا، فرهاد همتی روز پنجشنبه در جلسه‌ای به منظور بررسی تلف شدن ماهیان دریاچه سد سراب گیلانغرب افزود: نمونه‌گیری دقیق در سه نقطه از آب سد سراب انجام می‌شود و اداره‌های شیلات و دامپزشکی موظف شده‌اند تا در کم‌ترین زمان ممکن در این خصوص تمهیدات لازم را اتخاذ نمایند.

وی اظهار کرد: به منظور جلوگیری از تلف شدن زیاد این ماهیان قرار بر این است که بخشی از ماهی‌ها از داخل دریاچه سد صید شود.

همتی گفت: تاکنون بیش از 300 قطعه ماهی به وزن‌های 750 گرمی تا 2 کیلوگرم در مجموع به وزن 500 کیلوگرم به ارزش 500 میلیون ریال تلف شده است.

کارشناس محیط زیست گیلانغرب گفت: طبق بررسی‌ها و آزمایش‌های صورت گرفته آلودگی آب سد سراب محرز شده است.

آذر ولی زاد افزود: بسیاری از فلزات سنگینی که در آب وجود دارد حداقل اکسیژن را برای تنفس ماهیان خاصی مثل فیتوفاک که نیاز به اکسیژن بیش‌تری دارند، از بین برده است.

وی، متصاعد شدن بسیاری از گازهایی که ایجاد آلودگی می‌کند برای ماهیان به علت انباشت مواد آلی و معدنی زیادی که در آب وجود دارد و احراز آلودگی باکتریایی در ماهیان تلف شده در نتیجه ورود پس‌آب‌های بالادست سد و سموم کشاورزی زمین‌های حاشیه سد را از دیگر عوامل تلف شدن ماهیان ذکر کرد.

ولی زاد اظهار داشت: متاسفانه انواع فلزات سنگین در آب مشاهده می‌شود و همین امر باعث می‌شود تا هر روز تلفات داشته باشیم.

وی اضافه کرد: حجم زیاد ماهیان رهاسازی شده در پنج سال گذشته با حجم دریاچه همخوانی ندارد و این موضوع باعث شده تا میزان تنفس برای ماهیان خیلی کم شود از این رو باید هرچه سریع‌تر این ماهیان تخلیه شوند.

این کارشناس محیط زیست گفت: در برآیند نهایی امید است با ورود سامانه بارشی در پاییز و زمستان امسال از میزان تلفات ماهیان و همچنین غلظت مواد آلی در آب کم شود.

رییس اداره محیط زیست گیلانغرب نیز وجود مواد آلی فرآوان در آب و گازهای مضر و سموم کشاورزی اطراف سد، پایین آمدن اکسیژن‌دهی آب که موجب کبودی ناحیه آبشش ماهیان شده را باعث تلف شدن و خفگی ماهیان بیان کرد.

فریبرز بساطی افزود: با تشکیل جلسه اضطراری پیگیری و اقدام در راستای حل معضل در دستور کار دستگاه‌های مرتبط قرار گرفته است.

سد سراب سومین سد شهرستان گیلانغرب است که با هدف توسعه گردشگری، آبزی پروری و آبیاری چهار هزار و 800 هکتار از اراضی کشاورزی دشت گیلان بر روی چشمه سراب در مجاورت شهر در سطح 50 هکتار و با حجم هفت میلیون متر مکعب ذخیره آب احداث شده است.

کد خبر 345229

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha