چهارشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۱
۰ نفر

هر روز بر تعداد امضاهای نامه نمایندگان کنگره آمریکا که خواستار توقف قرارداد فروش سلاح به عربستان سعودی هستند،

سیاست عربستان لابی

افزوده مي‌شود. اين نامه بعد از سخنان پل رايان رئيس‌جمهوريخواه مجلس نمايندگان تهيه شد كه وعده داده‌بود جلوي اجرايي شدن توافقنامه جديد فروش سلاح به عربستان را بگيرد. اين سخنان او واكنشي بود به ده‌ها مقاله و گزارش و يادداشت رسانه‌هاي مهم آمريكايي همچون نيويورك‌تايمز و واشنگتن پست درباره خطر نزديكي بيشتر واشنگتن به رياض.

رسانه‌هاي آمريكايي در ماه‌هاي اخير در چندين گزارش و سرمقاله به 2 دليل به دولت آمريكا درباره همكاري نظامي و اطلاعاتي بيشتر با عربستان سعودي هشدار داده‌اند. اول اينكه جنگ يمن و كشتار مردم اين كشور و نابودي زيرساخت‌هاي آن در حملات هوايي سعودي‌ها ادامه دارد و آمريكا با قراردادهاي تسليحاتي و همكاري‌هاي اطلاعاتي‌اش، شريك جنايت عربستان در اين جنگ است. دليل دوم رسانه‌هاي آمريكايي براي اين هشدار به دولت واشنگتن، پشتوانه وهابي تروريسمي است كه اكنون جهان را از خاورميانه تا شمال اروپا به وحشت انداخته‌است.

همين فشارها موجب شده كه اكنون شمار امضاهاي نامه نمايندگان كنگره آمريكا عليه قرارداد تسليحاتي يك ميليارد دلاري جديد واشنگتن با عربستان سعودي به 60 امضا برسد. نمايندگاني از هر دو حزب دمكرات و جمهوريخواه اين نامه را امضا كرده‌اند. عربستان در سال‌هاي اخير ركورد خريدهاي تسليحاتي خود را از آمريكا و ديگر كشورهاي غربي شكسته است. رقم خريدهاي تسليحاتي سعودي‌ها از شركاي آمريكايي‌شان به 80ميليارد دلار رسيده‌است.

اين رقم البته فقط بهاي خريد تسيلحاتي نيست. معاملات نظامي عربستان سعودي با آمريكا نوعي حق‌السكوت به آمريكايي‌ها براي اين شراكت چندين‌دهه‌اي هم به‌حساب مي‌آيد. شراكتي كه اكنون به‌نظر مي‌رسد با تغيير اوضاع خاورميانه و شفاف‌شدن فضاي اطلاعات در جهان و افزايش آگاهي افكار عمومي، متزلزل شده و ديگر لابي ميلياردي سعودي‌ها هم حريف آن نمي‌شود.

کد خبر 345075

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خلیج‌ فارس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha