در ماه اوت من و والدینم دو هفته به مسافرت رفتیم. «برندان» و «گری» توی خانه ماندند و بیش‌تر وقتشان را با هم گذراندند. وقتی برگشتم همه‌چیز عوض شده بود.

دوچرخه شماره ۸۴۴

دوچرخه شماره ۸۴۴

 

نمي‌توانم آن را توضيح بدهم، ولي من احساسش مي‌كردم. برندان خيلي خشن شده بود. نمي‌دانم چرا اين‌جوري شده بود. يعني هميشه تا حدي اين‌جور بود يا اين‌كه حالا اين طوري شده بود، آن هم به‌خاطر اين‌كه توي مدرسه اذيتش مي‌كردند...؟ نمي‌دانم.

در دبيرستان «ميدل‌تاون» ورزش راگبي بسيار مهم است و بازيكنان راگبي ارج و قرب بسياري دارند، چون باعث افتخار مدرسه‌اند. اما اين ورزشكاران با هيكل‌هاي ورزيده‌شان دانش‌آموزان ديگر را اذيت مي‌كنند.

در اين ميان برندان و گري بيش‌تر اذيت مي‌شوند، چرا كه جلوي زورگوها كوتاه نمي‌آيند. بالأخره صبر پسرها تمام مي‌شود و سلاح و مهمات مي‌دزدند و در جشن پايان سال به سراغ قلدرها مي‌روند...

رمان «فاجعه در دبيرستان ميدل تاون» را «تاد استراسر» نوشته و «ناصر زاهدي» ترجمه كرده است. انتشارات افق (66413367) ناشر اين كتاب 176 صفحه‌اي است كه با قيمت هشت‌هزار تومان عرضه شده است.

 

دوچرخه شماره ۸۴۴

 

  • دروغ دردسرساز

سرافينا دختر نوجواني است كه پدر و مادرش را از دست داده و با مادربزرگش زندگي مي‌كند. بعد از مرگ مادربزرگش، خاله‌اش او را به مدرسه‌ي شبانه‌روزي مي‌فرستد. او در شبانه‌روزي دروغي سرهم مي‌كند، ولي اين دروغ به‌ظاهر معمولي مشكلاتي براي او به وجود مي‌آورد.

شنبه شب خيلي زود خوابم برد. ولي ساعت دو ناگهان با وحشت پريدم و ديگر نتوانستم بخوابم. از فكر اين‌كه حتماً خانم گراهام نخواسته بود روز تولدم به من حرفي بزند و حتماً گذاشته بود يك‌شنبه آن را مطرح كند، خوابم نمي برد.

بالأخره صبح شد. اگرچه بستن ساعتم احساس خوبي به من مي‌داد، ولي اگر وجدانم تا آن حد ناراحت نبود، حتماً لذت بيش‌تري مي‌بردم.

«سرافينا» رماني 308 صفحه‌اي است كه «مري ك. هريس» آن را نوشته و «گلي امامي» ترجمه‌اش كرده است. اين رمان را كتاب‌هاي پرنده‌ي آبي (انتشارات علمي فرهنگي 88774569) آن را با قيمت 12هزار تومان منتشر كرده است.

 

دوچرخه شماره ۸۴۴

 

  • فرعون 9 ساله

مصري‌هاي خيييلي باستاني، هجي‌كردن بلد نبودند (كه البته كاملاً هم قابل درك است. چون هنوز الفبايشان را اختراع نكرده بودند) و اگر مي‌خواستند چيزي را ثبت كنند يا اطلاعاتي را به ديگران بدهند، براي نشان دادن منظورشان عكس‌هاي كوچكي مي‌كشيدند كه ما امروزي‌ها بهشان مي‌گوييم پيكتوگراف يا تصويرنگاري.

خب، اين روش خيلي وقت‌گير بود و...

كتاب مصور «توتان خامون و گور گنجينه‌هايش» مجموعه‌اي است از داستان‌هاي تخيلي به‌هم پيوسته، درباره‌ي تاريخ مصر باستان و آثار باستاني‌ آن دوران؛ آثاري كه بعدها باستان‌شناسان غربي آن‌ها را كشف كردند.

اين كتاب با زبان طنز به دفتر خاطرات توتان خامون سرك مي‌كشد و درباره‌ي تاريخ و شخصيت‌هاي تاريخي صحبت مي‌كند.

توتان خامون يكي از بزرگ‌ترين فرعون‌هاي مصر بوده است. او در 9‌ سالگي حاكم قدرتمند و شماره‌ي يك جهان بود و يك ماسك مرگ بسيار باارزش داشت.

نويسنده‌ي اين كتاب «مايكل كاكس» و مترجم آن «شهره نورصالحي» است. انتشارات پيدايش (66401514) اين كتاب را در مجموعه‌ي «مشاهير خفن» در 147 صفحه و با قيمت 10هزار تومان منتشر كرده است.

 

دوچرخه شماره ۸۴۴

 

  • برادران جديد

پيامبر خدا(ص) وقتي كه پايه و اساس يك جامعه‌ي نو را مي‌گذاشت، قشنگ‌ترين كار دنيا را كرد. پيامبر اعلام كرد مهاجر و انصار لازم است پيمان برادري ببندند و هر چه به دست مي‌آورند با هم قسمت كنند.

به اين ترتيب هر يك از انصار(اهالي مدينه) يك برادر مهاجر انتخاب مي‌كرد و آن‌ها حتي نان خود را هم قسمت مي‌كردند. با اين اتفاق كينه و دشمني از بين مردم رخت برمي‌بست. اين قشنگ‌ترين شروع براي يك جامعه‌ي نوپا بود.

داستان‌هاي كتاب «برادر؛ داستان‌هايي از زندگي محمد(ص) و علي(ع)» بر اساس رخدادهاي تاريخ اسلام نوشته شده است و نويسنده، حوادث داستان‌ها را از منابع مشهور نقل مي‌كند.

با خواندن اين داستان‌ها مي‌توان با مهم‌ترين شخصيت‌هاي ديني آشنا شد و تاريخ اسلام و خاندان‌هاي معروف آن زمان را مرور كرد.

نويسنده‌ي اين كتاب نوجوانانه «نقي سليماني» و تصويرگر آن «رضا مكتبي» است. انتشارات سروش (88345063) اين كتاب 134 صفحه‌اي را با قيمت 13هزار تومان منتشر كرده است.

کد خبر 345063

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha