سه‌شنبه ۹ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: بیش از ۳۰۰ گوزن وحشی دراثر برخورد صاعقه در یک پارک ملی در نروژ جان خود را از دست داده‌اند، رویدادی که تاکنون مشابه آن مشاهده نشده‌است.

گوزن

براساس گزارش تلگراف، اگرچه دليل وقوع اين حادثه تلخ هنوز در دست بررسي است اما دانشمندان احتمال مي‌دهند اين گوزن‌ها درزمان بارش شديد باران در يكجا كنار هم جمع شده‌اند و زماني كه رعد با زمين برخورد كرده،‌از طريق آب در سرتاسر زمين پخش شده و وارد پاهاي گوزن‌ها شده و تمامي آنها را درجا كشته‌است.

به گفته جارتان نوتسن از آژانس محيط زيست نروژ، تاكنون درهيچ نقطه‌اي از جهان چنين رويدادي با اين ابعاد وسيع رخ نداده بود. برخورد صاعقه با يك حيوان گاه و بي‌گاه در مناطق مختلف جهان رخ مي‌دهد و حتي رويدادهايي نظير كشته شدن 10 تا 20 گوسفند درون يك گله دراثر رعد و برق رخ داده‌اند، اما تاكنون مرگ ناگهاني بيش از 300 حيوان درجايي از جهان به ثبت نرسيده‌است.

گوزن

اين گوزن‌ها به بزرگترين گله گوزن‌هاي وحشي در اروپا تعلق داشتند كه جمعيتي بالاي 10 هزار راس دارند و در پارك ملي هاردانگرويداي نروژ زندگي مي‌كنند، وسيع ترين ارتفاع در شمال اروپا كه وسعتي برابر 8000 كيلومتر مربع دارد.

در آخرين شمارش تعداد گوزن‌هاي كشته شده 323 راس اعلام شده‌است كه 70 راس از آنها كوچك بوده‌اند و پنج راس گوزني كه از توفان جان سالم به دربرده‌اند،‌ جراحت‌هاي شديدي برداشته‌اند.

به گفته نوتسن، صاعقه معمولا به حيواناتي آسيب وارد مي‌كند كه در حين طوفان، در يك‌جا و معمولا در زير درختان جمع مي‌شوند. در زمان صاعقه، بسيار كم پيش مي‌آيد كه رعد مستقيم به انسان يا حيوان برخورد كند و حيوانات معمولا گرفتار جريان برق جاري در سطح زمين مي‌شوند،‌حتي اگر در نزديكي محل برخورد صاعقه با زمين نباشند. خيس بودن زمين آن را به يك رساناي قدرتمند برق تبديل مي‌كند و هرموجودي كه روي سطح خيس زمين ايستاده باشد، دچار برق‌گرفتگي شديد خواهد شد.

کد خبر 344875

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha