سه‌شنبه ۹ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۰
۰ نفر

همشهری دو - الهام فیروزبخت: فوتبال آنقدر رشته جذاب و تأثیرگذاری است که طرفداری از آن، مرد و زن و پیر و جوان نمی‌شناسد.

 نعمت نعمت‌زاده

اگر طرفدار فوتبال باشيد، حتما به‌صورت روزانه پيگير اخبار مربوط به باشگاه تيم محبوبتان هم هستيد. گشت و‌گذار در سايت‌هاي فوتبالي يكي از كارهاي روزانه طرفداران فوتبال است اما اينترنت كه فقط براي چت و لايك كردن و گشتن در سايت‌هاي مختلف نيست، كسب درآمد هم يكي از امكانات اينترنت است. جوان خلاق امروز ما يكي از آن آدم‌هايي است كه توانسته تهديد غرق‌شدن در فضاي مجازي و سايت‌هاي فوتبالي را به فرصت تبديل كند و اتفاقا درآمد خوبي هم از اين راه كسب كند. با او درباره كسب و كار اين روزهايش صحبت كرده‌ايم.

  • بها دادن به يك ايده

ليسانس نرم‌افزار دارد و سال 1392از دانشگاه فارغ‌التحصيل شده است. سابقه ساخت چندين و چند اپليكيشن را داشته ولي هيچ‌كدام را منتشر نكرده است. مي‌گويد: «من هم مثل همه جوان‌هاي امروزي بيشتر وقتم را در شبكه‌هاي مجازي مي‌گذراندم و دنبال اخبار و اطلاعات از تيم محبوبم و البته تيم‌هاي رقيب بودم. اگر سايت‌هاي فوتبالي را نگاه كرده باشيد خواهيد ديد كه در كنار اخبار مهم، اخبار زيادي هم هستند كه از اهميت كمتري برخوردارند اما چون تيتر جذابي دارند، شما ناخودآگاه به سمت اين اخبار كشيده مي‌شويد و همين باعث مي‌شود وقت زيادي بابت چك‌كردن اخبار معتبر و گاهي غيرمعتبر در اين سايت‌ها صرف كنيد. جرقه اين ايده هم از همين‌جا در ذهنم خورد. اينكه با خودم گفتم چرا برنامه‌اي نسازم كه فقط اخبار مهم و موثق را نشان بدهد؟»

  • شروع با دستان خالي

آقاي نعمت‌زاده مي‌گويد: « خودم بودم و يك لپ‌تاپ و البته يك دنيا انگيزه كه فكر مي‌كنم براي شروع كار و ساخت اپليكيشن همين 2ابزار كافي بود. شايد برايتان جالب باشد كه بدانيد براي راه‌اندازي برنامه براي نخستين بار، از‌ «هاست» رايگان استفاده كردم. اما وقتي با توجه به حجم بالاي دانلود و بالا رفتن تعداد كاربران، نرم‌افزار با مشكل مواجه شد، براي خريد‌هاست جديد 3هزار تومان هزينه كردم. البته حالا با توجه به 600هزار كاربري كه نرم‌افزار را نصب كرده‌ و استفاده مي‌كنند، سالي يك ميليون تومان براي‌ هاست هزينه مي‌كنم».

  • استقبال بي‌نظير بود

درست چند‌ماه بعد از فارغ‌التحصيلي، اپليكيشنش را بعد از كلي تحقيق و بررسي در اينترنت منتشر كرد؛ «برنامه را به كافه بازار دادم. آنها هم بعد از بررسي و تأييد فني موافقت كردند كه منتشرش كنند. وقتي برنامه در دسترس مردم قرار گرفت خيلي ذوق كردم. نظرات استفاده‌كنندگان را مي‌خواندم و لذت مي‌بردم. به دوستانم خبر دادم و از آنها خواستم برنامه را به دوستانشان معرفي كنند. البته خودم هم بيكار ننشستم و براي برنامه بازاريابي كردم. به اين صورت كه در انتهاي خبري كه در نرم‌افزار وجود داشت، لينك دانلود برنامه را قرار دادم. با اين روش اگر يكي از كاربران خبري را براي كسي مي‌فرستاد لينك دانلود نرم‌افزار هم براي او ارسال مي‌شد. اما چيزي كه بيشتر از همه من را شگفت‌زده كرد اين بود كه بعد از گذشت 2روز با توجه به حجم بالاي دانلود، سرور با مشكل مواجه شد و برنامه عملا از كار افتاد. انتظار اين تعداد كاربر را نداشتم و غافلگير شدم».

  • كسب درآمد از اينترنت!

شايد برايتان سؤال پيش بيايد كه خب! آقاي نعمت‌زاده برنامه‌اي ساخته و منتشرش كرده است! سود اين كار دقيقا كجاست؟ او مي‌گويد: «بعد از گذشت چند‌ماه و با توجه به حجم بالاي دانلود، كافه‌بازار پيشنهاد داد كه برنامه را به صفحه اول بازار منتقل كنيم». از او مي‌پرسيم، براي اين كار، پولي هم از شما درخواست شد؟ مي‌گويد: «نه‌تنها پولي بابت منتشر كردن برنامه پرداخت نكردم بلكه ماهانه 1/5 تا 2ميليون تومان هم از كافه دريافت مي‌كنم. البته قسمتي از اين درآمد، مربوط به تبليغاتي است كه پايين نرم‌افزار‌ نمايش داده مي‌شود. هر كليك روي اين تبليغ‌ها كه اكثرا تبليغ نرم‌افزارهاي ديگر است 250تا 300ريال براي سازنده آن برنامه درآمد دارد، شايد به‌نظر اين مبلغ خيلي كم باشد و در نگاه اول نشود به‌عنوان درآمد به آن نگاه كرد اما من كاملا به اين ضرب‌المثل اعتقاد پيدا كرده‌ام كه قطره‌قطره جمع گردد وانگهي دريا شود».

  • كار و كار و كار

بعد از اينكه نرم‌افزارش حسابي جا افتاد از يكي از دوستانش براي ادامه اين راه كمك گرفت. او حالا يك شريك كاري هم دارد؛ « اوايل كه تازه برنامه، شروع به‌كار كرده بود، ذهنم دائم درگير برنامه و چگونگي ارتقا دادنش بود. روزهاي اول وقتي برنامه با مشكل افت سرور مواجه مي‌شد مجبور بودم تا صبح بيدار بمانم تا مشكل را رفع كنم. حالا هم دائم در حال گشت‌زدن بين سايت‌ها و روزنامه‌هاي معتبر هستم تا اخبار موثق را براي كاربر نمايش بدهم. مي‌خواهم بگويم كارم اينطور نيست كه ساعت مشخصي داشته باشد. گاهي مجبورم تا نيمه‌هاي شب بيدار بمانم و نتيجه و حواشي فوتبال‌هاي خارجي را ببينم و در اختيار كاربران قرار دهم.»

  • از شكست نترسيد

مي‌گويد: «كار برنامه‌نويسي به‌گونه‌اي است كه در آن اشتباه زيادي رخ مي‌دهد و شما دائم در حال آزمون و خطا هستيد. گاهي با يك اشتباه كوچك كل برنامه‌تان با مشكل روبه‌رو مي‌شود. من حدودا 7الي 8برنامه ساختم و خيلي از آنها با مشكل مواجه شد و به سرانجام نرسيد اما كاري كه كردم اين است كه هيچ وقت از شكست نترسيدم. البته بزرگ‌ترين اشتباهي كه كردم اين بود كه وقت و انرژي‌ام را پاي كاري گذاشتم كه علاقه‌اي به آن نداشتم. شايد اگر از همان ابتدا سراغ رشته‌اي كه در آن تحصيل كردم و كار مرتبط با آن مي‌رفتم، حالا موفق‌تر بودم».

کد خبر 344852

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha