عباس ثابتی‌راد: رقابت برای استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر در شهرداری‌های شهرهای بزرگ جهان به یک ماراتن تمام عیار تبدیل شده است.

قرار است تا 2050تمامي انرژي مصرفي شهرهاي بزرگ آلمان از منابع تجديدپذير تأمين شود. ژاپن نيز در اين ماراتن حضوري جدي دارد. مديريت شهري توكيو قصد دارد تا 8سال آينده 20درصد از كل انرژي مورد نيازش را از منابع تجديدپذير تأمين كند و شهرداري فوكوشيما نيز برنامه‌اي براي تأمين 100درصد انرژي از منابع تجديد پذير را تا 2040در دست اجرا دارد.

برنامه شهرداري‌هاي 10شهر بزرگ چين نيز قابل توجه است. بازنگري در قوانين ساختمان براي استفاده از گرمايش خورشيدي تنها بخشي از اقدامات گسترده مديريت‌هاي شهري شهرهاي بزرگي مانند شانگهاي و پكن است. شهرداري تهران نيز در اين راه گام‌هاي بسياري برداشته است. يكي از اقدامات شهرداري تهران طراحي و اجراي مشوق‌هاي لازم براي تأمين 10درصد از انرژي سالانه ساختمان‌هاي خصوصي از انرژي‌هاي نو است. در اين راستا هدف از اين اقدام پوشش سالانه يك‌درصد كل گواهي‌هاي پايان‌كار يا تغيير كاربري در ساختمان‌هاي شهر تهران است. علاوه بر كاهش سالانه 5درصد انرژي مصرفي بوستان‌هاي شهر تهران و تأمين 20درصد انرژي از منابع انرژي‌هاي نو تا سال 97، شهرداري تهران در تلاش است تا 70درصد روشنايي و 100درصد انرژي مورد نياز بوستان‌هاي تازه تاسيس را از انرژي‌هاي نو به‌دست آورد. اما آنچه مورد توجه است اينكه شهرداري تهران قصد دارد تا صدور پروانه ساختماني‌اش را با توجه به مصارف انرژي به اجرا درآورد. بر اين اساس صدور پايان كار يا تغيير كاربري ساختمان‌هاي دولتي و عمومي و نهادها صرفا با شرط تأمين 10درصد انرژي سالانه از طريق انرژي‌هاي نو است.

  • انرژي نو در يك درصد ساختمان‌ها

براساس برنامه پنج ساله دوم شهرداري تهران قرار است تا پايان برنامه در حدود يك درصد از ساختمان‌هاي شهر تهران به‌صورت كامل از انرژي نو استفاده كند. از آنجا كه توان بخش خصوصي براي ايجاد سامانه‌هاي تأمين انرژي نو محدود است، بنابراين قرار است در حدود 10درصد از انرژي ساختمان‌ها از منابع تجديدپذير تأمين شود تا منجر به صدور پايان‌كار ساختماني شود و در كل به‌طور متوسط يك درصد از ساختمان‌هاي شهر تهران به‌صورت كامل از انرژي‌هاي نو بهره‌مند شوند.

شهرداري تهران در سال 93براي 10هزار و 185بنا پروانه ساختماني صادر كرده است. بنابراين 100ساختمان پايتخت بايد در سال 93از انرژي‌هاي نو بهره‌مند مي‌شدند تا پروانه ساختماني‌ مي‌گرفتند. در سال 94روند صدور پروانه ساختماني كاهش چشمگيري داشت و به 6هزار و 257پروانه رسيد. بنابر اهداف تعيين شده در سال 94تعداد 63ساختمان در تهران بايد از انرژي‌هاي تجديدپذير استفاده مي‌كردند تا بتوانند پايان‌كار دريافت كنند.

  • سرعت شهرهاي جهان در استفاده از انرژي‌هاي نو

شهرهاي بزرگ جهان تلاش گسترده‌اي براي افزايش سهم انرژي‌هاي تجديدپذير در سال‌هاي آتي را آغاز كرده‌اند. بر اين اساس سهم استفاده از انرژي‌هاي تجديد پذير در شهرهاي چين هم‌اكنون 11درصد است و قرار است تا 2سال آينده به 17درصد برسد.

شهرداري نيويورك با احداث نيروگاه خورشيدي در 10سال آينده بايد 350مگاوات انرژي توليد كند. تا سال 2050نيز تأمين 50درصد از نياز گرمايشي شهر وين از طريق گرمايش خورشيدي به‌دست خواهد آمد. دانمارك هم با داشتن سهم 27درصدي در توليد انرژي‌هاي تجديدپذير تا 5سال آينده قرار است به 30درصد از تأمين كل انرژي مورد نيازش از محل انرژي‌هاي تجديدپذير دست يابد.
برنامه بلندمدت فرانسه و آلمان نيز قابل توجه است. فرانسه هم‌اكنون 14درصد از انرژي مورد نيازش را از انرژي‌هاي تجديدپذير به‌دست مي‌آورد و قرار است تا 5سال آينده 10درصد آن‌را افزايش دهد. آلمان هم با داشتن سهم 11درصدي از توليد كل انرژي‌اش قرار است تا2050، 60درصد از انرژي مورد نيازش را از محل انرژي‌هاي تجديدپذير به‌دست آورد. وضعيت توليد انرژي از منابع تجديدپذير كمي متفاوت است. ايران هم‌اكنون تنها از يك‌درصد از منابع تجديدپذير در اختيارش در حال بهره‌برداري است. پيشگام استفاده از انرژي‌هاي تجديد پذير نيز شهرداري‌هاي كشور هستند. همانطور كه در جهان نيز شهرداري‌هاي شهرهاي بزرگ پيشتاز استحصال انرژي از منابع تجديدپذير‌هستند.

  • جهان تازه‌ با استفاده از انرژي‌هاي نو

اقدام شهرداري‌هاي بزرگ جهان براي استفاده از انرژي‌هاي نو در واقع پاسخي است براي مقابله با گرمايش زمين. لازم نيست در اينجا از رتبه دهم ايران در توليد گازهاي گلخانه‌اي سخن به ميان آورد كه با 660ميليون تن دهمين كشور جهان است. لازم نيست سخن از سيستم‌هاي فرسوده نيروگاه‌ها به ميان آورد يا از بي‌توجهي هر كدام از ما شهروندان در هدر رفتن انرژي‌ نوشت. فقط كافي است اندكي توجه كنيم. يك نيروگاه 10كيلو واتي خورشيدي در هر سال مي‌تواند بالغ بر 18هزار كيلو وات برق توليد كند. به‌طور متوسط جايگزيني هر كيلووات ساعت انرژي تجديدپذير در توليد برق، منجر به كاهش 767گرم CO2مي‌شود. در واقع توليد انرژي خورشيدي در يك سال باعث كاهش 13هزار و 680كيلوگرم گاز گلخانه‌اي مي‌شود. در واقع با چنين اقدامي 68درخت كمتر از بين مي‌رود.

کد خبر 344709

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha