گروه سیاسی: پس از آنکه سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی خود از پذیرش استعفای علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در بحبوحه رایزنی‌های هسته‌ای خبر داد،

سخنگوی خاویر سولانا، هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا که قرار بود به منظور بحث و بررسی تحولات پرونده هسته‌ای ایران سه‌شنبه هفته جاری با دبیر شورای عالی امنیت ملی در رم دیدار کند، تأکید کرد که مذاکره سولانا با جانشین علی لاریجانی برگزار خواهد شد و تغییری در برنامه این دیدار ایجاد نشده است.

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، کریستینا گالاچ تأکید کرد که سولانا با نماینده ایران که جانشین علی لاریجانی خواهد بود، ملاقات می‌کند.

وی افزود: ما به‌تازگی با ایرانی‌ها صحبت کردیم و سولانا برنامه‌اش را برای سفر روز سه‌شنبه به رم تغییر نداده‌است و با هر مذاکره‌کننده عالی‌رتبه‌ای که ایران اعزام کند، دیدار خواهد کرد.

غلامحسین الهام، سخنگوی دولت پس از آنکه از استعفای لاریجانی خبر داد، تأکید کرد: با وجود پذیرش استعفای لاریجانی از سمت دبیر شورای عالی امنیت ملی که به دلیل مشکلات شخصی وی بوده است، دیدارها و برنامه‌های دبیر شورای عالی امنیت ملی تغییر نخواهد کرد و دبیر جدید این شورا روز سه‌شنبه با سولانا در رم دیدار می‌کند.

البته برخی منابع آگاه دلیل عنوان شده از سوی الهام در مورد استعفای لاریجانی را رد کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، وی با تأکید بر اینکه سیاست‌های هسته‌ای کشور و دیدارهایی که در چارچوب اجرای این سیاست‌ها برگزار می‌شود، روال خود را دارد، گفت: سیاست‌ها خیلی روشن و محکم و تثبیت شده است و احیانا با تغییرات مدیریتی هیچ برنامه‌ای تغییر نمی‌کند و این هیچ ارتباطی با اصل سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌ هسته‌ای و امنیت ملی ندارد.

جلیلی جایگزین لاریجانی

الهام با بیان اینکه موضوع جانشینی علی لاریجانی در حال طی شدن مراحل است، در پاسخ به این پرسش که آیا سعید جلیلی، معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه جایگزین لاریجانی خواهد شد، گفت: بله، آقای جلیلی جایگزین ایشان خواهد شد.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سؤال که در مذاکرات این هفته دبیر شورای عالی امنیت ملی با سولانا آیا لاریجانی حضور پیدا می‌کند یا جلیلی، تصریح کرد که منعی برای حضور لاریجانی در مذاکرات آتی وجود ندارد؛ شاید لاریجانی و جلیلی با هم حضور پیدا کنند و شاید یکی از آنها در این گفت‌وگوها حاضر شود.

از وزارت خارجه به دبیرخانه شورا

ورود جدی خاویر سولانا به صحنه مذاکره با مقامات ایران درباره پرونده هسته‌ای تقریبا با انتصاب علی لاریجانی به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی در 24 مردادماه 1384 همزمان شد، به گونه‌ای که در فضای رسانه‌ای، مذاکرات ایران و اروپا درباره برنامه هسته‌ای ایران، پس از چندین دور مذاکره دبیر پیشین شورای عالی امنیت ملی و هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا با عنوان «مذاکرات لاریجانی- سولانا» شناخته می‌شد، اما سعید جلیلی که سخنگوی دولت از وی با عنوان دبیر جدید شورای عالی امنیت ملی یاد کرد، به اندازه لاریجانی شناخته شده نیست.

جلیلی متولد سال 1344 در شهر مشهد است، او دانش‌آموخته دانشگاه امام صادق (ع) در مقطع دکتری علوم سیاسی و از پرسنل با سابقه وزارت امور خارجه است.

وی که سمت معاونت اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه را در دولت نهم به عهده داشته است، پایان نامه مقطع دکتری خود را در حوزه سیاست خارجی اسلامی نگاشته است و این رساله به صورت کتاب منتشر شده و در کشور لبنان نیز به زبان عربی ترجمه و انتشار یافته است.

جلیلی در زمان جنگ تحمیلی از ناحیه پا به درجه جانبازی نائل شده است.

پیش از لاریجانی که 26 ماه مسئولیت دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی را در اختیار داشت، حسن روحانی، بیش از 16 سال در این سمت فعالیت می‌کرد.

ثمره هاشمی: استعفای لاریجانی حواشی زیادی دارد

پس از اعلام خبر پذیرش استعفای علی لاریجانی، خبرنگار با سیدمجتبی ثمره‌هاشمی، مشاور ارشد رئیس جمهور تماس گرفت.

وی که پیش از این به‌عنوان گزینه جایگزین دبیر شورای عالی امنیت ملی مطرح بود خبر داد که احتمالاً جلسه تودیع لاریجانی روز یکشنبه 29 مهر برگزار می‌شود.

از ثمره هاشمی پرسیده شد، آیا زمان اعلام خبر پذیرش استعفای دبیر شورای عالی امنیت ملی مناسب بود و آیا بهتر نبود که پیش از قطعی شدن زمان و مکان مذاکره لاریجانی با سولانا این خبر اعلام می‌شد که او پاسخ داد: ‌این موضوع حواشی زیادی دارد و بگذارید جلسه معارفه دبیر جدید شورای عالی امنیت برگزار شود و ما در این زمینه به پرسش‌های شما پاسخ دهیم.

 «آیا مشکلات شخصی لاریجانی که در بیان سخنگوی دولت به‌عنوان دلیل استعفای وی مطرح شده‌اند اختلافات دبیر شورای عالی امنیت ملی با رئیس‌جمهور بر سر ادامه مذاکرات هسته‌ای بوده است؟»

این سئوال دیگر خبرنگار همشهری بود که ثمره‌هاشمی پاسخ به این سئوال را نیز به بعد موکول کرد.

ثمره‌هاشمی همچنین قول داد پرسش‌های دیگری از قبیل دلایل درخواست استعفای لاریجانی در موارد قبل و نیز پاسخ دولت به واکنش‌های وسیع داخلی و خارجی در قبال خبر پذیرش استعفای دبیر شورای عالی امنیت ملی را پس از مراسم معارفه بیان کند.

کد خبر 34464

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز