یکشنبه ۷ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۶:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: نمونه اولیه از یک دستگاه اپل وان، جام مقدس یادگارهای الکترونیکی در تاریخ شرکت اپل و صنعت رایانه، به قیمت ۸۱۵ هزار دلار به فروش رسید.

رایانه

براساس گزارش BBC، استيو‌جابز و استيو وزنياك در سال 1976 تنها 200 نسخه از اين دستگاه را ساختند. مدلي كه اين هفته به حراج گذاشته شد، ويژگي‌هايي دارد كه مدل بودن آن را اثبات مي‌كند و نشان مي‌دهد  اين دستگاه نمونه‌اي است كه پيش از توليد انبوه و عرضه رايانه به بازار ساخته شده‌است.

رایانه

به گفته مورخان صنعت رايانه، اين دستگاه اگر اولين نباشد، يكي از اولين رايانه‌هايي است كه در شركت اپل ساخته شده‌است. انتظار مي‌رفت اين نسخه در حراجي به قيمت يك ميليون دلار به فروش برسد، اما مسئول حراجي چريتي‌باز قيمت نهايي آن را 815 هزار دلار اعلام كرد.

اين به آن معني است كه رايانه فروخته شده گرانقيمت‌ترين تكه از تاريك شركت اپل نبوده است، زيرا نسخه‌اي بسيار كمياب و همچنان كاربردي از اپل در سال 2014 در  حراجي بونهامز به قيمت 905 هزار دلار فروخته شد.

10 درصد از سود اين حراجي به نفع انجمن سرطان خون و سرطان پوست اهدا مي‌شود و خريداران اين رايانه قصد دارند از آن براي الهام بخشي به دانش‌آموزان و دانشجوياد در مدارس و دانشگاه‌هاي مختلف استفاده كنند.

درحال حاضز تنها 70 دستگاه رايانه اپل وان در جهان موجود است. اين رايانه كه در ابتدا رايانه اپل وان ناميده مي‌شد، اولين بار در سال 1976 به فروش رسيد و در اكتبر سال بعد توليد آن متوقف شد. نسخه حراج شده از آن رو از ارزش بالايي برخوردار است كه تمامي قطعات آن با دست روي صفحه مدار لحيم شده‌اند.

کد خبر 344597

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha