یکشنبه ۷ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۲:۰۰
۰ نفر

روزنامه نیویورک تایمز دیروز در گزارشی مفصل به اقدامات عربستان سعودی در پرورش تروریسم و ترویج تفکرات افراط‌گرایانه در جهان و همچنین حمایت از گروه‌های تروریستی همچون القاعده و داعش پرداخته است.

عربستان

اين چندمين‌بار است كه اين روزنامه آمريكايي به موضوع حمايت عربستان از تروريسم و اقدامات افراطي اين كشور كه در نهايت منافع غرب و آمريكا را به خطر مي‌اندازد، پرداخته است. نيويورك‌تايمز طي يك سال اخير، در چند سرمقاله كه بيانگر موضع رسمي روزنامه است هم نسبت به روابط ميان دولت آمريكا و عربستان هشدار داده است. گزارش ديروز نيويورك تايمز به قلم «اسكات شين»، خبرنگار حوزه امنيت ملي اين روزنامه، نوشته شده كه در ادامه مهم‌ترين بخش‌هاي آن آمده است.

هيلاري كلينتون و دونالد ترامپ تقريبا در تمامي موضوعات با هم اختلاف نظر دارند اما مسئله عربستان سعودي يك استثنا محسوب مي‌شود. كلينتون در سخنراني‌هايش عربستان را به‌خاطر حمايت از «مدارس ديني افراطي كه بسياري از جوانان را به راه افراط و تروريسم كشانده» مورد انتقاد قرار داده است. ترامپ هم سعودي‌ها را «بزرگ‌ترين حاميان مالي تروريسم در جهان» خوانده است.

فرح پانديت، نخستين ديپلمات آمريكايي است كه در سفارتخانه‌هاي آمريكا در بيش از 80كشور جهان حضور داشته و بيشتر اين كشورها هم كشورهاي مسلمان بوده‌اند. او پس از سال‌ها تجربه حضور در كشورهاي مختلف اسلامي در گفت‌وگو با نيويورك تايمز مي‌گويد كه نفوذ عربستان سعودي در اين كشورها، سنت‌هاي اسلام ميانه‌رو و مداراگر را به نابودي كشانده است. او سال گذشته در مقاله‌اي نوشت: «اگر سعودي‌ها به اين كارهايشان پايان ندهند، قطعا اقدامات آنها پيامدهاي سياسي، فرهنگي و اقتصادي وحشتناكي براي همه جهان خواهد داشت.»

هفته‌اي نيست كه شاهد گزارش‌هاي تلويزيوني و مقاله‌هاي مطبوعاتي در مورد نقش عربستان در پرورش تروريسم در جهان نباشيم. اخيرا هم فريد زكريا در مقاله‌اي در روزنامه واشنگتن پست نوشته است: «عربستان سعودي با اقدامات خود يك هيولاي مهارنشدني آفريده است.» بر سر اين موضوع ديگر بحث و اختلافي نيست: اقدام عربستان‌سعودي در صدور يك خوانش انعطاف‌ناپذير، سرسختانه و متعصبانه از اسلام كه به وهابيت شناخته مي‌شود، باعث گسترش افراط‌گرايي در جهان و در نتيجه رشد تروريسم شده است.

با اين حال، اين روزها كه گروه تروريستي داعش دائما براي حمله به غرب فراخوان مي‌دهد و در كشوري پس از كشوري ديگر، دست به عمليات تروريستي مي‌زند، بايد بار ديگر مسئله نقش عربستان در شكل‌گيري چنين روندي را مورد بررسي قرار داد.اين روزها جهان ما آشفته‌تر از هميشه و مملو از خشونت است.

طي 5دهه گذشته، كشورهاي جهان دائما از سعودي‌ها رفتارهاي دوگانه ديده‌اند؛ از طرفي پول‌هاي عايدي‌شان از فروش نفت را به جريان‌هاي افراطي تزريق مي‌كنند، از طرف ديگر در كنار كشورهاي غربي در جبهه مبارزه با تروريسم قرار مي‌گيرند. ويليام مك‌كانت، از پژوهشگران ارشد مؤسسه بروكينگز مي‌گويد: «سعودي‌ها هميشه ميان خودشان و ديگران، ميان مسلمان و غيرمسلمان، خط‌كشي كرده‌اند. اين تفكر، خود شكل‌دهنده بستر ايدئولوژيك اسلام افراطي است. آنها همزمان شريك ما در جنگ عليه تروريسم هم هستند. به‌عبارت ديگر، در قلمرو افراط‌گرايي، سعودي‌ها هم آتش‌افروز هستند، هم آتش‌نشان.»

کد خبر 344549

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خلیج‌ فارس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha