شنبه ۲۸ مهر ۱۳۸۶ - ۱۳:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: جنبش سراسری اتحاد سوسیال-دموکرات روسیه گورباچف آخرین رئیس‌جمهور شوروی سابق را به رهبری برگزید

به گزارش نووستی، میخائیل گورباچف که عضو هیئت رئیسه این اتحاد بود، شنبه 20 اکتبر (28 مهر) در نشستی که در مسکو به منظور تأسیس این جنبش برگزار شد، به اتفاق آرا به‌عنوان دبیر اتحاد برگزیده شد.

گورباچف در این نشست اظهار داشت، رقابت بین احزاب سیاسی در روسیه باید توسعه یابد و مبارزه با فقر فعال شود.

اعضای هیئت مدیره این جنبش تازه تأسیس، مسئولیت اصلی خود را تبلیغ فرهنگ سیاسی اروپایی و وارد ساختن ارزش‌های اروپایی به جامعه می‌دانند. آنها همچنین معتقدند که نیروی محرک اصلی در روسیه، باید روشنفکری باشد.

گورباچف گفت، فعلاً این اتحاد درصدد ایجاد حزبی سیاسی نیست و افزود که در حال حاضر باید به‌طور جدی با جامعه کار کرد، زیرا در جامعه نمی‌دانند که سوسیال-دموکرات چیست و اگر در این راه موفق شوند، برای دور آتی انتخابات دوما شرکت خواهند کرد.

به گفته وی، این جنبش امید بسیاری به رسانه‌ها دارد و از مکانیزم آزادی بیان استفاده خواهد کرد.

حمایت از پوتین

در عین حال به گزارش خبرگزاری فرانسه، میخائیل گورباچف آخرین رئیس‌جمهور اتحاد جماهیر شوروی که جنبش جدید سوسیال- دمکرات را با هدف مقابله با چالش‌های دمکراسی در این کشور تأسیس کرد و از وی به عنوان پدر پروستروئیکا یاد می‌شود، گفت: به آنچه ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه انجام می‌دهد امیدواریم.

وی محدودیت فضای سیاسی، فشار دولت بر جامعه مدنی، نبود رقابت میان گروه‌های سیاسی و انحراف از اصل تقسیم قدرت را از جمله گرایش‌های منفی در روسیه خواند.

گورباچف از پوتین به سبب تلاش برای رعایت قانون اساسی و عدم اعلام نامزدی برای دور سوم انتخابات ریاست جمهوری تمجید کرد.

وی اظهارات پوتین را در مخالفت با نقض قانون اساسی برای دمکراسی در روسیه بسیار با اهمیت توصیف کرد و گفت ما برای قدرت و حکومت مبارزه می‌کنیم اما حکومت بر اندیشه‌ها.

حزب گورباچف نمی‌تواند در انتخابات پارلمانی دوم دسامبر روسیه شرکت کند زیرا احزاب تا هفدهم اکتبر فرصت نام‌نویسی برای شرکت در انتخابات را داشتند. وی همچنین نامزدی در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری روسیه را رد کرد.

فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در دوران ریاست جمهوری میخائیل گورباچف در سال 1991 صورت گرفت و شکست گورباچف در انتخابات ریاست جمهوری سال 1996 ضربه سختی را بر وی وارد کرد.  گورباچف از آن زمان هیچ نقشی در حیات سیاسی روسیه ندارد.

کد خبر 34440

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز