مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۴ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان موفق به کشف سیاره‌ای شبیه سیاره کره زمین شده‌اند که به دور نزدیک‌ترین ستاره به خورشید می‌چرخد.

پروکسیما بی

پروکسیما بی

بنا بر تحقیقاتی که نتایج آن چهارشنبه در «ژورنال نیچر» (3 شهریور) منتشر شد با کشف این سیاره گام مهمی در تلاش‌ برای یافتن امکان وجود حیات در کُرات دیگر برداشته شده است.

دانشمندان با استفاده از ستاره همجوار این سیاره به نام «پروکسیما بی» موفق شدند اطلاعاتی در باره این سیاره کسب کنند. این اطلاعات می‌توانند به دانشمندان در زمینه تحقیقات درباره وجود آب و هوا در این سیاره به عنوان دو عنصر ضروری حیات کمک کند.


سیاره «پروکسیما بی» به دور ستاره کوتوله قرمز «پروکسیما قنطورس» نزدیکترین ستاره به منظومه شمسی، می‌چرخد.
نمایی فرضی از سطح سیاره «پروکسیما بی» که به دور سیاره «پروکسیما قنطورس» می چرخد.

پروکسیما حدود ۴۰ تریلیون کیلومتر از ما فاصله دارد و با استفاده از فناوری‌های امروزی در صنعت فضانوردی، یک سفینه اگر امروز به سوی این منظومه حرکت کند چند هزار سال دیگر به آن خواهد رسید.

پیته وردن، از مدیران ارشد سابق ناسا در رصد خانه جنوب اروپا (سازمانی اروپایی برای پژوهش‌های اخترشناسی در نیمکره‌ی جنوبی) در کنفرانسی خبری درباره این کشف جدید گفت: «سوال اصلی ما در ابتدای این طرح این بود که آیا در این سیاره‌هایی که به دور این ستارگان می چرخند امکان حیات وجود دارد یا خیر و اکنون می دانیم که دست‌کم یک سیاره با ویژگی‌های شبیه به زمین وجود دارد.»

پدرو آمادو از ستاره شناسان موسسه ستاره شناساسی گرانادا اسپانیا نیز گفت: «کشف این سیاره‌ شیبه به زمین شانس خوبی را در اختیار ما قرار داده است.»

این سیاره حدود 4.2 میلیون سال نوری یا 25 تریلیون مایل از زمین فاصله دارد و از میان حدود 3 هزار و 500 سیاره‌ای که از سال 1995 میلادی تا کنون در منظومه شمسی کشف شده‌اند، نزدیکترین سیاره به زمین است.

ستاره شناسان در سال 2013 نیز موفق به کشف سیاره‌ای شدند که به دور ستاره‌ای کم نور در نزدیکی خود می چرخید اما اعلام دقیق اطلاعات نیاز به مشاهدات بیشتر با استفاده تجهیزات دقیق‌تر داشت.

کد خبر 344359

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha