دوشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۲
۰ نفر

درحالی‌که روز یکشنبه رسانه‌ها از توافق آتش‌بس میان نیروهای کرد یگان‌های مدافع خلق(ی‌پ‌گ) و ارتش سوریه در حسکه خبر داده بودند روز گذشته نیروهای ی‌پ‌گ موج جدید حملات خود را علیه مواضع نیروهای دولتی شروع کردند؛

سوریه

اين مسئله نخستين تقابل كردها و ارتش سوريه را طي 5سال ناآرامي‌هاي اين كشور‌ به اوج رسانده است. به‌دنبال شدت گرفتن اين درگيري‌ها منابع محلي از خروج نيروهاي ويژه آمريكا از اين منطقه خبر دادند.حملات گسترده نيروهاي كرد باعث شد تا براي نخستين‌بار جنگنده‌هاي سوريه مجبور به بمباران مواضع نيروهاي ي‌پ‌گ شوند. به‌دنبال اين مسئله هفته گذشته نيروهاي آمريكا اقدام به پرواز جت‌هاي جنگنده خود و تقابل با نيروهاي سوري كردند.

هر‌چند درگيري ميان جنگنده‌هاي دو‌طرف رخ نداد اما مقام‌هاي واشنگتن هشدار داده‌اند كه مواضع اين كشور و نيروهاي متحدش نبايد هدف حمله قرار بگيرند. براساس گزارش‌هاي منتشر شده اما مقام‌هاي آمريكا با نگراني درباره جان نظاميانشان تصميم به دور كردن آنها از منطقه درگيري گرفته‌اند. نيروهاي ي‌پ‌گ طي ماه‌هاي گذشته از نيروهاي متحد آمريكا بوده‌اند و حمايت هوايي واشنگتن را در حملات خود داشته‌اند. حسكه آخرين شهر تحت كنترل نيروهاي دولت سوريه در شمال شرقي آن كشور به‌حساب مي‌آيد و به همين‌خاطر راهبردي به‌حساب مي‌آيد.

به گزارش شينهوا، روز يكشنبه به‌دنبال مذاكرات ميان دو طرف درگير در شهر قامشلي، با ميانجيگيري نمايندگان روسيه به توافق آتش‌بس ‌دست پيدا كردند. براساس گزارش رسانه‌ها، براساس اين توافق قرار بود از ساعت 5عصر مجروحان به بيمارستان قامشلي منتقل شوند و همچنين تبادل مواضع ميان دوطرف صورت بگيرد. چند ساعت پس از آنكه تلويزيون دولتي سوريه خبر آتش‌‌بس در حسكه را اعلام كرد اما نيروهاي ي‌پ‌گ حملاتي گسترده را عليه مواضع نيروهاي ارتش سوريه آغاز كردند. فرماندهان اين نيروها كه دولت تركيه آنها را مرتبط با پ‌ك‌ك مي‌خواند خبر رسيدن به توافق آتش‌بس را رد و اعلام كردند كه به نيروهاي ارتش سوريه هشدار دادند يا تسليم شوند يا در حملات آنها كشته مي‌شوند.

به گزارش الجزيره، نيروهاي ي‌پ‌گ در تلاش هستند تا در حملات جديد خود كل شهر حسكه را به كنترل خود درآورند. طي 5سال گذشته كردهاي سوريه و نيروهاي دولتي اين كشور با وجود اختلاف‌ها هيچ وقت به اين صورت در تقابل و درگيري با هم قرار نگرفته‌ بودند و هر دو طرف در مبارزه با گروه‌هاي تروريستي ازجمله داعش بودند. منابع نزديك به نيروهاي كرد اعلام كرده‌اند كه اين نيروها براي تسلط بر منطقه نشوه در شمال شرق حسكه عملياتي گسترده را آغاز كرده‌اند. اين منطقه نزديك ساختمان امنيتي در نزديكي دفتر دولتي در مركز شهر قرار دارد.

  • نگراني مشترك در منطقه

نيروهاي كرد مورد حمايت آمريكا به‌تازگي توانستند شهر منبج را با پاكسازي از نيروهاي تروريستي داعش به تصرف كامل خود درآورند. اما تحرك كردها در شمال سوريه با هدف دستيابي به كنترل كامل نواري در اين منطقه و همچنين مقدمه‌چيني براي حمله به رقه است. حملات كردها در حسكه هم بر شدت نگراني از پيگيري طرح تشكيل منطقه خودمختار كردها در شمال سوريه افزوده است. تركيه و دولت سوريه طي 5سال گذشته همواره اختلاف‌هاي جدي داشته‌اند اما سفر معاون سازمان اطلاعات تركيه به دمشق از نگراني مشترك دو‌كشور از اين مسئله خبر مي‌دهد.

به گزارش روزنامه السفير زماني كه جنگنده‌هاي سوري طي روزهاي گذشته مواضع ي‌پ‌گ را بمباران كردند و پس از آن دمشق با لحن ادبيات آنكارا، اين نيروها را در رديف پ‌ك‌ك قرار داد و آن را تروريستي ناميد، تركيه پيام سوريه را دريافت كرد. مقام‌هاي تركيه به‌شدت نسبت به حمايت آمريكا از نيروهاي كرد سوريه اعتراض دارند و اين مسئله يكي از محورهاي اصلي اختلاف‌هاي دمشق و واشنگتن است.

كردهاي سوريه بر بخش‌هايي از مناطق شمال سوريه تسلط يافته‌اند و حسكه مهم‌ترين شهري است كه تحت كنترل نيروهاي سوري باقي مانده كه كردها را از اعلام منطقه فدرالي مورد ادعاي خود دور نگه داشته است. مقام‌هاي دولتي سوريه اما اعلام كرده‌اند كه باقي ماندن نيروهاي ارتش در سازمان‌هاي دولتي در شهر حسكه يك تصميم قطعي است و نمايندگان نيروهاي كرد خواستار مسائلي هستند كه حاكميت ملي را نقض مي‌كند.

کد خبر 344054

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha