دوشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان یک درخت کاج بوسنیایی را در یونان کشف کرده‌اند که بیش از هزار سال قدمت دارد، از این رو آن را به عنوان کهنسال‌ترین درخت زنده اروپا معرفی کرده‌اند.

کاج

براساس گزارش ديسكاوري، سن اين كاج قديمي با استفاده از تكنيك شمارش حلقه‌هاي درخت و با استفاده از تكه‌اي نمونه‌برداري‌شده از مغز تنه درخت تعيين شد.

کاج

محققان دانشگاه استكلهم، دانشگاه ماينز و دانشگاه آريزونا در كشف اين درخت با يكديگر همكاري داشته‌اند. دانشمندان معمولا براي تعيين قدمت درخت‌ها از شمارش حلقه‌هاي آن استفاده مي‌كنند كه تا حدي مي‌تواند قدمت درخت را مشخص سازد.

پال كروسي از دانشگاه استكهلم مي‌گويد سال‌ها پيش درباره جنگلي جالب توجه در يونان مقاله‌اي مطالعه كردم و تحت تاثير دوران‌هاي تاريخي،‌تاريخ نسل‌ها و فروپاشي امپراطوري‌هايي قرار گرفتم كه اين درخت به چشم ديده است. اين درخت با توجه به زيستگاه يوناني‌اش آدونيس نام گرفته‌است، به معني الهه زيبايي.

به گفته كروسي، بقاي اين جاندار پيچيده و زيبا در چنين محيط نامساعد و براي اين مدت طولاني در سرزميني كه بيش از 3000 سال از ظهور تمدن در آن مي‌گذرد،‌بسيار قابل توجه‌است. خوشبختانه اين جنگل طي هزار سال گذشته دست‌نخورده باقي مانده‌است. درخت آدونيس در كنار ده‌ها درخت ديگري كشف شده‌است كه همگي قدمتي بالاي هزار سال دارند و همگي روي خطي مشخص در كوهستان پيندوس روئيده‌اند.

کد خبر 344004

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha