مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۵:۲۸
۰ نفر

الهام مصدقی‌راد: ۱۸مرکز پرتو به همت شهرداری تهران از دو سال قبل کارشان را در مناطق مختلف تهران آغاز کردند تا کودکان کار و کودکان آسیب و بازمانده از تحصیل را تحت پوشش خود درآورده و زمانی مفید برای تحصیل، گذران اوقات فراغت و آموزش مهارت‌های ده‌گانه زندگی برای در امان ماندن از آسیب‌ها را برای‌شان فراهم کنند.

 اين كودكان شايد ناچار به‌كار كردن باشند و ناخواسته در دل آسيب‌ها زندگي كنند اما حق دارند كودكي كنند، حتي به اندازه 30دقيقه از روزهاي سخت‌شان.

  • دردل كلوني‌ها

مراكز پرتو تاكنون در دل محله‌هايي شكل گرفته‌اند كه به‌عنوان كلوني زندگي اين كودكان شناخته مي‌شوند. اين مراكز با روشي سيستمي هم كودكان و هم خانواده‌هاي آنها را تحت‌پوشش قرار داده و خدمات مددكاري هم به آنها ارائه مي‌كنند. اكنون بعد از 18مركزي كه با تعريف ارائه شده به‌عنوان تيپ يك معرفي مي‌شوند، سازمان خدمات اجتماعي شهرداري تصميم گرفته تيپ دوم مراكز پرتو را در تهران راه‌اندازي كند. اين مراكز در كلوني‌هاي كار اين كودكان داير مي‌شوند. چهار مركز در مناطق 3و 6براي اجراي پايلوت اين طرح درنظر گرفته شده و به تازگي پرتو منطقه 3كارش را آغاز كرده و سه مركز منطقه 6هم در انتظار بهزيستي است تا تشكل مردمي متخصص و مرتبط با اين حوزه را به شهرداري معرفي كند. سواد‌آموزي در برنامه پرتو تيپ دو نيست اما با وجود دوربودن اين مراكز از محل سكونت كودكان، مددكاران بازهم تلاش خواهند كرد براي كاهش آسيب‌ها، به خانواده كودكان هم ورود كنند.

به گفته محمد باصري، معاون امور حمايت‌هاي اجتماعي سازمان خدمات اجتماعي شهرداري از آنجا كه اين مراكز در مناطقي كه به‌عنوان محل كار كودكان شناخته‌شده فعاليت مي‌كنند، مددكاران با صاحبكاران و اوستاكاران آنها نيز ارتباط خواهند گرفت تا امكان استفاده هرچه بيشتر بچه‌ها از برنامه‌هاي پرتو فراهم شود. معاون سازمان خدمات اجتماعي مي‌گويد بعد از طي دوره آزمايشي در اين مراكز، آنها را در ديگر مناطق كه آنها هم به‌عنوان كلوني كار كودكان محسوب مي‌شوند، توسعه خواهيم داد. فعالان حوزه اجتماعي معتقدند آموزش به اين كودكان مي‌تواند آنها را از خطرات احتمالي كه درانتظارشان است مصون‌نگه دارد. تعدادي از اين كودكان كه در پرتو تيپ يك رفت‌وآمد داشته‌اند اتفاقات خوبي براي‌شان افتاده؛ اتفاقاتي كه به اندازه نتيجه دو سال فعاليت پرتو است و به حتم تأثير اين مراكز در درازمدت خودش را به خوبي در آينده اين كودكان نشان خواهد داد.

حسن غلامي، قائم‌مقام معاونت اجتماعي سازمان مي‌گويد: تاكنون تعدادي از اين كودكان بعد از آموزش‌هاي هرچند پاره وقت در پرتو، به سيستم آموزش و پرورش وارد شدند و اين اتفاقي خوشايند در مورد كودكاني است كه چند سالي از تحصيل بازمانده بودند. فاطمه دانشور، رئيس كميته اجتماعي شوراي شهر تهران نيز پيش از اين گفته بود راه‌اندازي 18مركز پرتو اقدام مثبتي از سوي شهرداري است چراكه مشكل اصلي سازمان‌هاي مردمي عدم‌بهره‌مندي از مكان است.

  • راه‌اندازي مراكز پرتو تخصصي در سال‌جاري

اگر پيش از اين كودكان كار و در معرض آسيب و خانواده‌هاي‌شان از خدمات كلينيك‌هاي مددكاري استفاده مي‌كردند و با پايان يافتن قرارداد، از دريافت خدمات محروم مي‌شدند از سال 93و با راه‌اندازي پرتوها كه به سرعت تعدادشان افزايش پيدا كرد، ديگر اين نگراني وجود ندارد و به‌صورت مستمر مددكاران با خانواده و كودكان در ارتباطند تا تجربه كودكي را براي‌شان بازگردانند؛تجربه‌اي در قالب آموزش، گذران اوقات فراغت و مهارت‌هاي مهم زندگي اجتماعي مانند «نه» گفتن. سازمان‌هاي مردم‌نهاد كه مراكز پرتو را اداره مي‌كنند تاكنون به خوبي توانسته‌اند از ظرفيت‌هاي ديگر دستگاه‌ها براي ارائه خدمات به اين كودكان استفاده كنند. يكي از بهترين برنامه‌هاي شهرداري براي سال‌جاري نيز راه‌اندازي پرتوهاي تخصصي است. قرار است به‌زودي مراكز پرتو تخصصي نيز به مجموعه مراكز فعلي افزوده شود. درسال‌جاري مركزACDL براي كودكان كار فعاليت خود را آغاز مي‌كند. همچنين قرار است نخستين مركز آموزش پيشگيري از خشونت ويژه كودكان در حوزه انواع آسيب‌هاي جسمي، جنسي و رواني راه‌اندازي شود.

کد خبر 343952

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha