یکشنبه ۲۹ مهر ۱۳۸۶ - ۰۴:۰۱
۰ نفر

فرزانه فولادبند : بحران‌هـای زندگـی، مشکلات و سختی‌ها، فراز و نشیب‌ها، شکست‌ها و موفقیت‌ها؛ همه ما اینها را در زندگی خود تجربه می‌کنیم اما طرز برخورد ما در شرایط بحرانی است که می‌تواند زندگی‌مان را تیره و تار کند یا نجاتمان دهد.

 این خود ما هستیم که باید زندگی‌مان را نجات دهیم. در مواقع بحران با دقت و تمرکز به این موضوع فکر کنید که چه چیزی در حال حاضر برای شما از همه چیز بهتر است و نسبت به چیزهای دیگر ارجحیت دارد.

سعی کنید دید تازه‌ای به زندگی داشته باشید و هر روز قدمی -هر چند کوچک- برای ایجاد شادی و لذت در زندگی بردارید.

با این کار، شما بحران‌ها و تهدید‌های زندگی را به فرصت‌ها و موفقیت‌های جدید تبدیل خواهید کرد.

1- دست نگه دارید: تعجب نکنید. بله درست شنیدید، کار را متوقف کنید و زندگی کنید.شادی، خوشحالی و هدف، ارزش هر روز تلاش کردن را دارد. این‌بار لیوان زندگی‌تان را با انرژی، شور و شوق و هیجان بیشتری پر کنید. به دنبال شغل دیگری باشید؛ شغلی که به آن علاقه داشته باشید و با توانایی‌ها و مهارت‌هایتان هماهنگ‌تر باشد.

2 - اهداف بزرگی انتخاب کنید: موضوعاتی را که در زندگی از هر چیز برایتان مهم‌تر است و ذهنتان را به خودش مشغول کرده است یا آزارتان می‌دهد، شناسایی کنید. اهداف خود را طوری تعیین کنید که با این موضوعات مربوط باشد. برای بهتر زندگی کردن و رفع این مشکلات برنامه‌ریزی کنید.

3 - افکار و عقایدتان را بهبود بخشید: نگران نباشید که عقایدتان تغییر کند. علاوه بر افکار درونی به واقعیت‌های بیرونی هم توجه کنید. عقاید و تفکرات کهنه و قدیمی - ‌که برایتان مفید نیست - را دور بریزید و تفکرات جدیدی که برایتان بهتر است را جایگزین آنها کنید.

4 - بهبودپذیر باشید: با تمام توان خود برای شادی بیشتر زندگی‌تان تلاش کنید. این موضوع را به یکی از اهداف زندگی‌تان تبدیل کنید. در این باره خودخواه باشید و هر چیزی را که باعث شادی و رضایت‌مندی‌تان می‌شود، شناسایی کنید. از موانع و مشکلات عبور کنید و با دید مثبت به مفهوم زندگی بیندیشید.

5 - برنامه‌ریزی داشته باشید: برای زندگی‌تان برنامه‌ریزی داشته باشید؛ برنامه‌ای که زندگی روزمره و اهداف بلندمدت‌تان را شامل شود. بدون برنامه و بدون داشتن هدف و قصد خاص در زندگی - اگر بحرانی هم برایتان اتفاق بیفتد - بیشتر آسیب می‌بینید.

6 - خودتان را در عشق و محبت غرق کنید: لازم نیست تنها زندگی کنید. با افرادی که دوستشان دارید، رفت و آمد کنید. اگر لازم است دوستان جدیدی پیدا کرده و محبت‌ خود را به آنها ابراز کنید. روابط و ارتباطات‌تان را طوری تنظیم کنید که باعث پرورش شخصیت شما شود.

7 - یاد بگیرید که اشتباهات خود را بپذیرید: بیشتر ما، وقتی کارها خوب پیش نمی‌رود، به خودمان سرکوفت می‌زنیم و به ندرت پیش می‌آید که فرصت بدهیم تا همه چیز دوباره رو به راه شود. یاد بگیرید بهترین دوست خودتان باشید. خودتان را همان‌طور که هستید بپذیرید. سعی کنید از تجربه‌ها و شکست‌های قبلی درس بگیرید و از دانش و خردی که به دست آورده‌اید، در کارهای بعدی استفاده کنید. یاد بگیرید که خودتان و دیگران را دوست داشته باشید.

8 - اجازه ندهید دنیا شما را مغلوب کند: اجازه ندهید اوضاع و احوال و وضع زندگی باعث شود خودتان را فراموش کنید. درست است؛ ظرف‌ها باید شسته شده و لباس‌ها باید اتو کشیده شوند، ماشین بنزین می‌خواهد و صورت‌حساب‌ها هم باید پرداخت شود. اما اینها نباید باعث شود خودتان را فراموش کنید. هر روز کاری را که به آن علاقه دارید و از انجامش احساس شادی و رضایت می‌کنید، فقط برای دل خودتان انجام دهید.

9 - مراقب سلامت جسم و ذهن‌تان باشید: خوب غذا بخورید و غذاهای خوب بخورید. خوب بخوابید و هر روز ورزش کنید. هر روز برای رسیدن به احساسات و افکارتان زمانی در نظر بگیرید. تا به حال چنین چیزی به گوشتان نخورده است؟ این کار واقعا مفید است. وقتی جسم و ذهن‌مان در استرس است، اهدافمان را گم می‌کنیم و نمی‌توانیم تشخیص دهیم که چه چیزی در زندگی برایمان بهتر است و اهمیت بیشتری دارد.

 نوشتن راه خوبی است برای اینکه کارهایی را که انجام می‌دهید، بررسی کنید. هر شب قبل از خواب اتفاقات روزانه زندگی‌تان را در دفتری یادداشت کنید و از خودتان بپرسید امروز درباره خودتان و دیگران چه چیزهایی یادگرفته‌اید.

10 - درد و رنج را رها کنید و به دنبال شادی باشید: تمام کارها و برنامه‌های زندگی‌تان را طوری تنظیم کنید که شادی، خوشحالی و معنای بیشتری در زندگی‌تان جاری شود. جهان اطراف ما پر از نعمت و فراوانی است؛ فقط کافی است شما برنامه زندگی‌تان را طوری تنظیم کنید که بتوانید بیشتر از این نعمت‌ها بهره ببرید.

کد خبر 34395

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز