صدها هزار نفر از مردم یمن روز گذشته در صنعا، پایتخت این کشور با برگزاری تظاهراتی میلیونی حمایت خود از «شورای‌عالی سیاسی» که وظیفه اداره کشور را بر عهده گرفته اعلام کردند؛ تظاهراتی که با حملات هوایی ائتلاف سعودی به مناطق نزدیک به تجمع مردم مواجه شد.

یمن

درحالي‌كه يمني‌ها در حال شعار دادن عليه مداخله عربستان و كشورهاي تحت ائتلافش در اين كشور بودند جنگنده‌هاي سعودي حداقل 2مرتبه مناطق نزديك به تظاهرات ازجمله در نزديكي ميدان السبعين و ورودي شمال كاخ رياست‌جمهوري را بمباران كردند كه براساس گزارش‌هاي اوليه كشته شدن حداقل 2نفر و زخمي شدن 9نفر ديگر را به‌دنبال داشت. تظاهرات يمني‌ها در ميدان السبعين برگزار شد و شركت‌كنندگان پرچم‌هاي يمن و پلاكاردهايي در حمايت از شوراي‌عالي سياسي يمن در دست داشتند.

شاهدان عيني گزارش داده‌‌اند كه حملات هوايي روز گذشته از سوي جنگنده‌هاي عربستان و بمباران مناطق اطراف تظاهرات تنها با هدف برهم زدن تظاهرات و مجبور كردن مردم به فرار بوده است. هفته گذشته احزاب يمني در پارلمان اين كشور براي تشكيل شوراي‌عالي سياسي به توافق رسيدند كه وظيفه اداره اين كشور را در اختيار دارد. اين شورا به رياست صالح الصماد با حضور احزاب مختلف در واقع وظايف نخست‌وزير يمن را بر‌عهده دارد.

اين اقدام پس از آن صورت گرفت كه مذاكرات طرف‌هاي درگير يمن در كويت بار ديگر با به‌دست نيامدن نتيجه‌اي مشخص تعليق شد. صالح الصماد روز گذشته در جمع ميليون‌ها مردم يمن اعلام كرد دشمنان يمن بايد بدانند كه معادله‌اي جديد در يمن آغاز شده كه مردم پشتيبان و ستون آن هستند. او گفت: مردم يمن همانند صخره‌اي سخت در برابر تمامي توطئه‌چيني‌هاي دشمنان ايستادند.

  • افزايش فشارها بر عربستان

حملات عربستان به يمن با وجود انتقادهاي بين‌المللي همچنان ادامه دارد. حداقل 11غيرنظامي، ازجمله 2كودك در تازه‌ترين حملات هوايي ائتلاف عربستان كشته و چندين نفر زخمي شده‎‌اند. هفته گذشته هم سازمان پزشكان بدون مرز در اعتراض به حملات عربستان اعلام كرد كه كاركنان خود را از 6بيمارستان در شمال يمن خارج مي‌كند.

اين اقدام در اعتراض به بمباران‌هاي مكرر و كشتار ده‌ها پزشك و كودك و بيمار از سوي عربستان صورت گرفت. هفته گذشته اين سازمان اعلام كرد كه در بمباران بيمارستان«عبس»در استان«حجه» كه بر آن نظارت دارد 19نفر كشته و 24نفر ديگر زخمي شدند.

بان كي‌مون دبير‌كل سازمان ملل متحد روز جمعه بار ديگر با صدور بيانيه‌اي خواستار توقف جنگ در يمن و آغاز مذاكرات صلح در اين كشور شد. دبير‌كل سازمان ملل پيش از اين با تهديدهاي عربستان مجبور شد نام اين كشور را از فهرست سياه ناقضان حقوق كودكان خارج كند. برخي منابع گفته‌اند كه بان كي‌مون در نامه‌اي عربستان را تهديد كرده كه بار ديگر نام اين كشور را به فهرست سياه بازمي‌گرداند؛ مسئله‌اي كه هنوز صحت آن تأييد نشده است.

  • خروج اكثر نيروهاي مشاور آمريكا از عربستان

وزارت دفاع آمريكا به‌صورت رسمي اعلام كرده كه اكثر پرسنل نظامي اين كشور كه در عمليات ائتلاف سعودي عليه يمن مشاركت داشته‌اند از عربستان خارج شده‌اند. براساس گزارش‌هاي منتشر شده اين مشاوران نظامي تعدادشان طي 2‌ماه گذشته از 45نفر به 5نفر كاهش پيدا كرده است. به‌گفته مقام‌هاي آمريكايي اين نظاميان در گروه برنامه‌ريزي مشترك عمليات يمن مسئوليت مشاوره و هماهنگي حملات هوايي عربستان را برعهده داشته‌اند. آمريكا با افزايش انتقادها و فشارهاي جهاني عليه عربستان در تلاش است تا خود را از عمليات نظامي ائتلاف سعودي دور كند.

کد خبر 343803

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha