شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۶:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: اپلیکیشن‌ها امکان اتصال کاربر به هر شیئی، از کفش‌ها گرفته تا جواهر‌آلات یا زنگ در خانه را فراهم آورده‌اند و به زودی لنزهای طبی نیز به این لیست افزوده خواهند‌شد و افراد می‌توانند با لنزهای طبی خودنیز ارتباط برقرار کنند.

چشم

براساس گزارش لايو ساينس، مهندسان دانشگاه واشنگتن شيوه‌اي خلاقانه را براي ارتباط برقرار كردن ابداع كرده‌اند كه به لوازمي مانند لنزهاي طبي يا تراشه‌هاي كاشته‌شده درون مغز امكان برقراري ارتباط با گوشي‌هاي هوشمند را خواهد داد.

براساس مقاله‌اي كه در 22 آگوست 2016 در كنفرانس ارتباطات داده‌ها در برزيل ارائه خواهد‌شد، اين فناوري جديد كه ارتباطات درون‌پراكندگي ناميده مي‌شود، سيگنال‌هاي بلوتوث را به سيگنال‌هاي واي‌فاي تبديل مي‌كند. به گفته دانشمندان به جاي ايجاد مستقيم سيگنال‌هاي واي‌فاي، فناوري جديد از فرستنده‌هاي بلوتوث تجهيزات نزديكي مانند ساعت‌هاي هوشمند يا گوشي‌هاي هوشمند براي ايجاد سيگنال‌هاي واي‌فاي استفاده مي‌كند.

ارتباطات درون پراكندگي براساس شيوه‌اي از ارتباطات ايجاد شده‌است كه پس‌پراكندگي ناميده مي‌شود و به تجهيزات اجازه مي‌دهد اطلاعات را با بازتاباندن سيگنال‌هاي موجود با يكديگر تبادل كنند. درون‌پراكندگي عملكردي مشابه دارد،‌اما تفاوت در اين است كه امكان ارتباطات درون فناوري را فراهم مي‌آورد، به بياني ديگر به سيگنال‌هاي بلوتوث و واي‌فاي امكان مي‌دهد با يكديگر ارتباط برقرار كنند.

اين نوع از ارتباط مي‌تواند زمينه ارسال اطلاعات از وسايلي مانند لنزهاي طبي به اسمارت‌فون‌ها را فراهم آورد،‌ارتباطاتي كه تا به امروز امكان‌پذير نبوده‌است، زيرا ارسال سيگنال‌هاي واي‌فاي براي ابزاري مانند لنز‌هاي طبي به ميزان بالايي از انرژي نيازمند است.

مهندسان براي نمايش عملكرد اين سبك از ارتباطات لنزهاي طبي را طراحي كردند كه به آنتن‌هايي بسيار كوچك مجهز است. سيگنال‌هاي بلوتوث در اين آزمايش از ساعت‌هاي هوشمند ارسال مي‌شدند. آنتن‌هاي لنزهاي طبي توانستند سيگنال‌هاي بلوتوث را تغيير داده و داده‌هاي دريافتي از لنز طبي را رمزگشايي كرده و آن را به سيگنال‌هاي واي‌فاي تبديل كنند تا دستگاه ديگري قادر به خواندن اين اطلاعات باشد.

چنين سيستم ارتباطاتي مي‌تواند اطلاعات پزشكي ارزشمندي را در اختيار كاربر يا پزشكان قرار دهد. براي مثال امكان رصد قند خون از طريق اشك چشم افراد فراهم مي‌آيد به اين ترتيب يك لنز طبي متصل مي‌تواند ميزان قند خون افراد مبتلا به ديابت را رصد كرده و اطلاعات آن را به گوشي فردي مسئول ارسال كند تا در شرايط بحراني بيمار به موقع دارو دريافت كند.

محققان همچنين معتقدند اين سبك از ارتباطات در زمينه برقراري ارتباط با تراشه‌هاي درون مغزي نيز كارايي دارد و روزي مي‌توان از آن براي بازيابي حركت در افراد فلج استفاده كرد. با اين همه تمامي قابليت‌هاي اين نوع ارتباطات با پزشكي مرتبط نيستند. از ارتباطات درون پراكندگي مي‌توان براي اتصال كارت‌هاي اعتباري نيز استفاده كرد به اين ترتيب افراد مي‌توانند به راحتي و با نگه‌داشتن كارت‌ها در نزديكي گوشي هوشمندشان پول را ميان كارت‌هاي خود جا‌به‌جا كنند.

کد خبر 343720

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha