همشهری آنلاین: دبیر شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: تهران رفتارهای مغایر با روح برجام به منظور حفظ تحریم‌ها را از سوی برخی کشورها تحمل نخواهد کرد.

شمخانی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از دبیرخانه شورا، بورگه برنده وزیر امور خارجه نروژ بعد از ظهرچهارشنبه 27 مرداد، با علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و پیرامون تحولات منطقه و همکاری‌های اقتصادی فی‌مابین گفتگو کرد.

شمخانی در این دیدار لغو همه تحریم‌ها را در عمل ضرورتی غیرقابل اجتناب برای ادامه مسیر اجرای برجام دانست و تاکید کرد: تهران رفتارهای مغایر با روح برجام به منظور حفظ تحریم‌ها را از سوی برخی کشورها تحمل نخواهد کرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به فضای مناسب پس از برجام در همکاری میان ایران و اروپا خاطر نشان کرد؛ با توجه به ظرفیت‌های گسترده موجود، همکاری‌های اقتصادی، تجاری و مناسبات سیاسی میان ایران و نروژ قابل افزایش است.

شمخانی با بیان اینکه تروریسم از شکل سنتی خود خارج شده و به روش‌های فاجعه باری چون قتل عام مردم با کامیون و سلاح‌های سرد تبدیل شده است تاکید کرد: حل مسئله تروریسم بدون توجه به ریشه های اعتقادی و عوامل اصلی پشتیبانی کننده امکان‌پذیر نیست.

وی با انتقاد از رفتار نامناسب برخی کشورهای اروپایی در قبال پناهجویان افزود: در حالی که مسیر ارسال سلاح به کشورهای درگیر بحران از اروپا باز است اما مسیر پذیرش قربانیان این سلاح‌ها مسدود شده و با آنان بدرفتاری می‌شود که این مسئله رویکردی ضد حقوق بشری است.

دریابان شمخانی تاکید بر مسیر اشتباه استفاده از تروریسم برای فشار به دولت‌ها را موجب ظهور داعش و گروهک‌های تروریستی غیر قابل مهار توصیف و تصریح کرد؛ قطع پشتیبانی‌های اطلاعاتی و مالی از گروهک‌های تروریستی و انجام اقدامات بنیادین و ریشه‌ای همچون احترام به خواست و رای مردم و بومی سازی امنیت راه حل بازگرداندن صلح و آرامش به منطقه است.

در این دیدار بورگه برنده وزیر خارجه نروژ از جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مهم و تاثیرگذار در منطقه یاد کرد و گفت : ایران نقش سازنده‌ای در شکل گیری روند ثبات و آرامش در عراق و سوریه داشته و همکاری‌های منطقه‌ای برای ایجاد آرامش پایدار در این نقطه حساس از جهان امری ضروری است.

وزیر خارجه نروژ گفت: با رفع شدن تحریم‌ها فرصت‌های مناسبی برای همکاری پدید آمده است و نروژ آماده بهره‌مندی از شرایط پسابرجام برای توسعه همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف است.

کد خبر 343566

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha