دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۸
۰ نفر

سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی پس از یک‌ماه تعطیلات در سواحل مراکش با بازگشت به جده دستور پرداخت یک‌ماه حقوق به‌عنوان پاداش به نیروهای نظامی و امنیتی این کشور در یمن را داد تا شاید بتواند در اوضاع بحرانی این کشور روحیه را هم برای این نیروها بخرد.

جنگ

درحالي‌كه اقتصاد عربستان با سقوط قيمت نفت و خريدهاي تسليحاتي براي جنگ‌هاي منطقه، روزهاي بحراني و كم‌سابقه‌اي را مي‌گذراند، خبرگزاري رسمي عربستان گزارش داده كه به دستور ملك سلمان، يك‌ماه حقوق به همه نيروهاي اين كشور در يمن اعم از پرسنل وزارت دفاع، وزارت كشور و گارد ملي به‌عنوان پاداش جهت «فداكاري و از خودگذشتگي» اين نيروها پرداخت مي‌شود.

مقام‌هاي عربستان جزئيات هزينه‌ اين پاداش را اعلام نكرده‌اند اما جنگ يمن يكي از محورهايي است كه بودجه هنگفت تخصيص يافته براي آن به بحران اقتصادي بزرگ‌ترين توليد‌كننده نفت جهان دامن زده است. فرمان پادشاه عربستان براي پرداخت اين پاداش در حالي صادر شده كه به‌خاطر همين بحران اقتصادي شيخ عبدالعزيز بن عبد‌الله آل شيخ، مفتي اعظم عربستان از تجار، بانك‌ها و سازمان‌هاي غيردولتي اين كشور خواسته تا براي تأمين هزينه‌هاي نيروهاي عربستان مبالغي را اهدا كنند.

پادشاه عربستان يك‌ماه گذشته را به همراه تعداد بسياري از همراهان خود در مراكش به سر برده و روز يكشنبه به عربستان بازگشته است. در طول اين مدت محمد بن نايف، وليعهد عربستان مسئوليت مديريت كشور را بر عهده داشت. ولخرجي‌هاي عربستان در حالي صورت مي‌گيرد كه اين كشور با بي‌سابقه‌ترين بحران اقتصادي خود روبه‌روست.

كسري بودجه دولت عربستان سعودي در سال ۲۰۱۵ به رقم بي‌سابقه ۳۶۷ ميليارد ريال سعودي، معادل ۹۸ ميليارد دلار رسيد. تحليلگران اقتصادي عقيده دارند كه علاوه بر سقوط قيمت نفت، عوامل ديگري مانند پاداش به كاركنان دولت در زمان تفويض قدرت به ملك سلمان و همچنين حملات گسترده نظامي به يمن هم در افزايش هزينه‌ها نقش چشمگيري داشته است. ائتلاف عربستان با وجود حملات گسترده به يمن طي 16‌ماه گذشته نتوانسته به هيچ نتيجه‌اي در اين كشور برسد و اين مسئله، تضعيف روحيه نيروهاي سعودي را به‌دنبال داشته است.

  • سوگند اعضاي شوراي‌عالي سياسي

يمني‌ها پس از شكست مذاكرات صلح در كويت، خود اقدام به تشكيل ائتلافي متشكل از 2 جبهه سياسي انصارالله و حزب كنگره ملي كردند؛ اين مسئله هم خشم عربستان را به‌دنبال داشته است. پارلمان يمن در جلسه روز يكشنبه‌خود به شوراي‌عالي سياسي براي اداره كشور رأي اعتماد داد و اعضاي اين شورا در مقابل پارلمان سوگند ياد كردند. همزمان مردم استان‌هاي مختلف يمن با برگزاري تظاهراتي حمايت خود از شوراي‌عالي سياسي را اعلام كردند. براساس راي‌گيري صورت گرفته اختيارات نخست‌وزير براي اداره كشور به اين شورا انتقال داده شد. جنبش انصارالله از جامعه جهاني خواسته تا به انتخاب مردم يمن و راهكار در پيش‌گرفته شده احترام بگذارد.

  • تحقيق درباره كشتار كودكان در حمله عربستان

مقام‌هاي عربستان با افزايش فشارهاي جهاني، بمباران مدرسه‌اي در منطقه حيدان در شمال يمن را تكذيب كرده‌اند. بان‌ كي‌مون، دبير كل سازمان ملل متحد اما خواستار انجام تحقيقات فوري درباره اين فاجعه شده است. پزشكان بدون مرز اعلام كرده‌اند كه 38كودك يمني در حملات ائتلاف عربي به مدرسه آموزش قرآن در حيدان در استان صعده كشته و زخمي شده‌اند.

احمد العسيري، سخنگوي ائتلاف عربستان اما گفته كه جنگنده‌هاي اين ائتلاف مركز آموزش نظامي كودكان را هدف قرار داده است. او گفت: سازمان پزشكان بدون مرز به جاي اشك تمساح ريختن بر كودكان يمني در رسانه‌ها اقداماتي را براي ممانعت از عضويت و حضور آنها در جبهه‌هاي جنگ اتخاذ كند. عربستان سعودي به تازگي با تهديد و باج سازمان ملل را مجبور كرد تا نام اين كشور را از ليست سياه ناقضان حقوق كودك خارج كند.

کد خبر 343322

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خلیج‌ فارس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha