دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۸
۰ نفر

همشهری دو - ساجده ابراهیمی: زندگی شاد، فرمول پیچیده‌ای ندارد. دانستن راه‌حل معادلات چندمجهولی تأثیر مستقیمی بر کیفیت زندگی نمی‌گذارد.

شادی

خيلي وقت‌ها چند كار كوچك و ساده مي‌تواند هورمون‌هاي خوشحالي را در ما آزاد كند. گاهي بايد فقط كمي از وقتي كه براي دورهمي‌هاي تلگرامي مي‌گذاريم كم كرده و عوضش دورهمي‌ها را در خانه‌هاي يكديگر برگزار كنيم. كمي از آلرژي‌هاي خودمان و آدم‌هاي آلرژي‌زا كناره بگيريم. البته در اغلب موارد شاد نبودن ما به‌خاطر اين است كه بلد نيستيم چگونه شادي كنيم، به‌دنبال پيداكردن الگوي درستي از شادي و شادبودن نيستيم و مدام در دام غرولند و روزمرگي و افسردگي گرفتاريم.

  • تا تواني هنر به‌دست آور

براي ياد‌گرفتن فن و هنر، وقت بگذاريد. آدم هيچ‌وقت از ياد‌گرفتن آنها پشيمان نمي‌شود. هيچ وقت هم براي ياد گرفتن فوت وفن‌هاي مختلف و انواع هنرها دير نيست. ضرب‌المثلي هم هست كه مي‌گويد: «هنر دست (كسي كه هنرمند است) امان از فقر است». فرايند يادگيري را خوب جهت‌مند كنيد و بعد از يادگرفتن هنر يا فن مورد علاقه‌تان تلاش كنيد آن را در اطراف خودتان به‌كار ببريد. يادگيري خيلي از هنرها امروز كمتر به كلاس و صرف هزينه نياز دارد. با كمي خلاقيت و حوصله به خرج‌دادن استاد خودتان باشيد. بعد از اينكه اطرافتان را با تزئين مورد علاقه‌تان آراستيد يا لباسي كه دوست داريد براي خود دوختيد و... حتما مي‌توانيد ميزان لذت و رضايتمندي خود را از زندگي بالا ببريد. بعضي از فنون و هنرها نه فقط تغيير مثبتي در زندگي شما ايجاد مي‌كنند كه با ياد دادن آنها به ديگران هم مي‌توانيد جنبه ديگري از رضايت‌مندي را در خود تجربه كنيد. ضمن اينكه يادگيري اين فنون در بيشتر موارد شما را از بعضي خريدهاي اجباري بي‌نياز مي‌كند.

  • برو ديگه صدام نكن!

هميشه هم لازم نيست براي كسب شادي، كاري «انجام دهيم» يك وقت‌هايي لازم است با ترك افعال، وضع خود را ارتقا دهيم. يكي از توصيه‌هاي مهم خدا براي داشتن زندگي پاكيزه، تزكيه است؛ به‌معناي دور نگه‌داشتن نفس از خيلي از اعمال. سرك كشيدن در زندگي ديگران و مقايسه مدام زندگي خود با ديگران، غصه گذشته را خوردن و عزاي آينده نيامده را گرفتن، شما را آدم غرغرو و ناشكري مي‌كند كه نمي‌توانيد براي خود لحظه‌هاي خوبي بسازيد. سعي كنيد خودتان را از موضع تهمت دور كنيد اما حواستان باشد كه حرف ديگران را بيش از اندازه در زندگي خود مهم ندانيد. به قضاوت افراطي و خارج از چارچوب شرعي آنها اهميتي ندهيد و اگر كار درستي مي‌كنيد با همان فرمان پيش برويد چرا كه توجه زيادي به حرف ديگران شما را به وسواس فكري مي‌اندازد و با تلاش مدامتان براي كسب رضايت همه، از مسيرخودتان خارج مي‌شويد. همانطور كه بايد سراغ بعضي كارها نرفت، بايد از همراهي با بعضي آدم‌ها هم اجتناب كرد. آدم‌هاي هميشه غرزن و ناله‌كن را از زندگي‌تان حذف كنيد؛ آدم‌هايي كه نعمت شكرگزاري را بلد نيستند و هميشه موج منفي با خود دارند در سركوب حال خوب شما هم مؤثرند. دوست و همنشين بد، آدم را جهنمي مي‌كند. يكي از حسرت‌هاي روز قيامت اين است كه «يا وَيلَتي لَيتَنِي لَمْ أَتَّخِذْ فُلاناً خَلِيلاً».با آدم‌هايي معاشرت كنيد كه از رفت‌وآمد با آنها چيزي بر ايمان و اخلاق‌تان اضافه شود.

  • من با تو خوشم!

امام صادق(ع) فرمودند:«اگر مسلماني، مومن ديگري را ملاقات كند امر ما را زنده كرده است. خدا رحمت كند بنده‌اي را كه امر ما را زنده كند». بعضي كارها در زندگي ما اثر وضعي دارند. نخستين اثر شادكردن ديگران برگشت اثر مثبت آن به‌خودمان است. براي دوست و فاميل خود وقت مناسبي درنظر بگيريد. لازم نيست حتما مقيد به زمان‌هاي خاص ديدوبازديد باشيد، گاهي ديدار سرزده از يك دوست، يك فاميل و خويشاوند-كه البته حواسمان باشد خيلي هم سرزده نرويم پشت درشان- باعث خوشحالي بيشتر و بيرون آمدن از كسالت مي‌شود. ترجيحا در ديدارهاي خود هديه كوچكي همراه ببريد، نه اينكه لزوما پرخرج باشد، يك شاخه گل قلمه‌زده از گلدان خودتان، يك شيشه مرباي فصل، كيك‌خانگي و...هم مي‌تواند هديه‌ كوچك و خوبي باشد كه بيشتر از هديه‌هاي گران‌قيمت محبت شما را انتقال مي‌دهد.

از بچه‌هاي دوست و فاميل غافل نشويد. تجربه افراد مكررا ثابت كرده داوطلب شدن براي نگهداري چندساعته از بچه‌هاي كوچك فاميل تا چندروز حس خوبي براي افراد داشته است. هيجان انسان بايد راهي براي تخليه‌شدن پيدا كند و بازي و پابه‌پاي بچه‌ها دويدن عامل مؤثري براي تخليه هيجان و ثبات نشاط است. همراه شدن با ديگران نه فقط عامل اشتراك‌گذاري شادي‌ست كه باعث مي‌شود از مشكلاتشان هم باخبر شويد و اگر از عهده‌تان برآمد مشكلي هرچند كوچك از آنها برطرف كنيد. شك نكنيد خوشحالي ناشي از رفع آن مشكل حتما به‌خود شما هم منتقل مي‌شود.

  • آهسته و پيوسته رويم

اگر شما هم هركاري كه مي‌كنيد از خودتان ناراضي هستيد، خواسته‌هاي عجيب و غريب داريد يا فكر مي‌كنيد جان آدمي شريف است به اينكه در چندروزه عمرش حتما كار خارق‌العاده‌اي انجام دهد، قطعا درحال فرسوده‌كردن ذهن خودتان هستيد. بنشينيد و با خودتان حساب و كتاب كنيد كه خواسته‌تان از زندگي دقيقا چيست؟ توان خود را روي كاغذ بياوريد و فاصله بين خواسته‌ها و توان‌تان را اندازه بگيريد. اگر خلأ بزرگي وجود دارد بايد فكري به حال يكي از آنها بكنيد؛ اگر توانش را داريد، توانتان را بيشتر كنيد وگرنه توقع‌تان را از خود معقول‌تر كنيد و واقع‌بين باشيد. زندگي پاكيزه را خواسته‌هاي معقول از تواني مي‌سازد كه خدا اندازه‌اش را در هركسي متفاوت گذاشته. به اندازه توان‌تان هم تلاش كنيد، نه كمتر از توان خود كه تنبل شويد چرا كه انسان تنبل، افسرده مي‌شود. بعد از شناخت خودتان چشم‌اندازي از آينده ترسيم كنيد و با درنظر داشتن اصل توكل و توسل، روز خود را در جهت رسيدن به آن ساماندهي كنيد. هرشب قبل از خواب كارهاي روز گذشته را فهرست كنيد و از كارهاي مثبت‌تان براي فردا انگيزه بگيريد. صبح خود را با قرآن شروع كنيد و حواستان باشد كه «لاتقنطوا من رحمة‌الله».

  • آستين‌ها را بالا بزنيد

براي اينكه شادتر زندگي كنيم بايد شناختمان از خودمان را بالا ببريم و در‌عوض توقعمان از ديگران را پايين بياوريم. به جاي نااميدي از شكست در اجراي برنامه‌هاي روزانه، برنامه‌هاي بلندمدت آهسته و پيوسته داشته و اميدوار به انجام آنها باشيم. براي‌ تقويت باورهاي ديني، توانايي‌ها و مهارت‌هايمان وقت مناسبي درنظر بگيريم و هيچ‌وقت فراموش نكنيم كه حيات‌طيبه در گرو تصميمات و اعمال خود ما به‌علاوه لطف و عنايت خداست.

کد خبر 343267

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha