مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۶:۱۱
۰ نفر

مسئولان و کارشناسان حوزه سلامت و بهداشت تأکید دارند که آموزش و فرهنگسازی نقش بسزایی در توسعه سلامت و بهداشت عمومی خواهد داشت، چراکه بسیاری از مردم درباره بیماری‌ها اطلاعات چندانی ندارند.

ایدز

بنابراين ساخت و پخش سريال‌هايي چون پريا مي‌تواند اقدام اميدواركننده‌اي در بخش بهداشت و سلامت محسوب‌ شود. بي‌شك به كمك چنين برنامه‌هايي است كه مي‌توان با سهولت بيشتر درباره مسائلي مانند ايدز كه پيش‌تر حرف‌زدن درباره آن در جامعه به نوعي تابو بود، صحبت كرد و با افزايش اطلاعات عمومي در جامعه، مقابل رشد بيشتر چنين بيماري‌هايي را گرفت.

آبتين مهدي‌پور، رئيس سابق شبكه سلامت در اين‌باره به همشهري مي‌گويد: رسانه‌هاي ديداري و شنيداري مي‌توانند به مردم اطلاعاتي را كه مرتبط با ويروس ايدز است، با برنامه‌سازي وتفسير آموزش انتقال دهند. در واقع كتمان‌نكردن بيماري ايدز، اطلاع‌رساني گسترده در اين زمينه و آگاهي‌دادن خيلي مستمر و سريع از طريق همه رسانه‌ها مي‌تواند بيشترين تأثير را در كنترل اين بيماري داشته باشد. رسانه صدا و سيما به لحاظ ظرفيت موضوع در اين زمينه توانسته تا حد بسياري اقدام كند.

اگرچه بسياري بر اين باورند كه در اين زمينه كم‌كاري شده است، اما كمتر بيماري‌اي را مي‌توان يافت كه مانند ايدز چندين سريال، فيلم سينمايي و حتي انيميشن درباره آن ساخته شده باشد؛ مثلا سريال آخرين ستاره شب، در شهر و خط قرمز كه اگرچه خيلي گذرا از كنار اين موضوع عبور كردند اما در سريال پريا شاهد هستيم كه در كنار معرفي ابعاد تازه و شايد درك‌نشده‌اي از بيماري ايدز واكنش اطرافيان و جامعه در قبال افراد مبتلا به ايدز نمايش داده مي‌شود، حتي رفتارهاي صحيح در برابر اين معضل اجتماعي و اطلاع‌رساني درباره شيوه‌هاي پيشگيري نيز آموزش داده مي‌شود. به همين دليل معتقدم با بضاعت فعلي در اين حوزه كم‌كاري نشده است؛ اگرچه بر اين باور هم هستم كه بايد بيش از اينها نه‌تنها در زمينه بيماري ايدز بلكه ساير بيماري‌ها نيز كار شود.

  • ايدز واكسن ندارد؛ اطلاع‌رساني راه درمان است

دكتر فرداد درودي، هماهنگ‌كننده كشوري برنامه مشترك سازمان ملل متحد در زمينه ايدز درباره اثرگذاري رسانه‌ها مي‌گويد: وقتي صحبت از ايدز مي‌كنيم صحبت از يك بيماري است كه نه درمان دارد و نه واكسن به همين سبب بايد از ابتلاي به آن پيشگيري كنيم. اين موضوع هم محقق نمي‌شود مگر با آموزش و اطلاع‌رساني. وي در ادامه مي‌گويد: حدود 80هزار نفر با اين بيماري زندگي مي‌كنند و مي‌دانند ايدز دارند اما برآوردها مي‌گويد حدود 50 هزار نفر هم از بيماري خود بي‌خبر هستند. يكي از اهداف اصلي ما تا سال2020 اين است كه 90درصد كساني كه مبتلا هستند و خبر ندارند از وضعيت خود باخبر شوند. درودي افزود: البته مردم بايد بدانند كه ايدز ديگر بيماري كشنده سال‌هاي گذشته نيست بلكه اين بيماري شبيه بيماري قند يا سرطان است با اين تفاوت كه قابل انتقال از فردي به فرد ديگر است و به همين سبب بايد مراقب انتقال اين بيماري به افراد ديگر باشيم و ساخت سريال‌هايي چون پريا، مي‌تواند در اين امرتأثير‌گذار باشد. هم‌اكنون با همين شيوه آگاهي و اطلاع‌رساني ميزان رو به افزايش ايدز در ميان معتادان تزريقي در ايران شكسته شده و كاهش قابل‌توجهي داشته است و حتي روند رو به افزايش آن كنترل شده است يا در بحث كارتن‌خواب‌ها شاهد اين كاهش بوده‌ايم. بنابراين بايد اولويت‌مان ساخت چنين برنامه‌هايي در كنار آموزش براي افزايش تست داوطلبانه و درمان‌هاي مؤثر كه به كاهش اين بيماري منجر مي‌شود، باشد.

  • پرستاران به صداوسيما مي‌آيد

ساخت سريال پرستاران به كارگرداني عليرضا افخمي كه ازجمله برنامه‌هاي فرهنگي وزارت بهداشت است، كليد خورد. دكتر ايازي، معاون اجتماعي وزارت بهداشت در اين رابطه گفت: اين سريال حاصل ١٤ماه كار مشترك بين وزارت بهداشت و فيلمسازان مجموعه است كه پس از اتمام مراحل ضبط در زمستان سال آينده پخش خواهد شد. سريال پرستاران، در ٥٢ قسمت به‌دنبال ارتقاي منزلت جامعه پرستاري و ايجاد ارتباط بين كادر پزشكي با مردم و آشنايي آنها با سختي‌هاي شغل كادر درمان است.

کد خبر 343227

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha