همشهری آنلاین: انجمن قدرتمند کارکنان بانک جهانی خواستار جست و جوی بین‌المللی برای یافتن جایگزینی برای جیم یونگ کیم، رییس این نهاد جهانی شد.

Jim - Yong - Kim

به گزارش ایسنا، در شرایطی که جیم یونگ کیم کمپین خود برای دومین دور ریاست پنج ساله بانک جهانی را آغاز کرده است، تلاش کارکنان این نهاد علیه ابقای وی در این سمت، از بحران رهبری در بانک جهانی حکایت دارد.

رهبران انجمن کارکنان بانک جهانی در نامه‌ای به هیات مدیره این نهاد نوشتند: دنیا تغییر کرده و ما هم باید به همراه آن تغییر کنیم. تا زمانی که مقررات بازی را تغییر ندهیم، بانک جهانی ممکن است در صحنه جهانی به یک نهاد منسوخ تبدیل شود.

بر اساس گزارش فایننشیال تایمز، آقای کیم در سال ۲۰۱۲ به سمت ریاست بانک جهانی منصوب شد و دوره پنج ساله وی در ژوئن سال آینده به پایان می‌رسد.

ریاست وی بر بانک جهانی با موجی از انتقادات روبرو بوده که بیشتر آن انتقادات درون سازمانی و مربوط به سازماندهی دشواری بوده که وی اجرا کرده است اما این فعال سابق و پزشک، بانک جهانی را متحول کرده تا با بحرانهای جدیدی که خارج از مسئولیتهای سنتی این موسسه بوده‌اند مانند شیوع ابولا در سال ۲۰۱۴ در غرب آفریقا مقابله کند.

وی از حمایت بزرگترین سهامدار بانک جهانی یعنی آمریکا برخوردار است. وزارت خزانه‌داری آمریکا که بر روابط واشنگتن با این بانک نظارت می‌کند، در بیانیه‌ای اعلام کرد: آمریکا از ریاست کیم بر بانک جهانی و اقداماتی که برای انجام اصلاحات مهم در پیش گرفته است، حمایت می‌کند.

هیات مدیره بانک جهانی مذاکرات غیررسمی درباره انتصاب آقای کیم به سمت رییس بانک جهانی برای یک دوره پنج ساله دیگر را آغاز کرده است و قرار است در نشستی که اواخر ماه جاری برگزار می‌شود، درباره این موضوع رسما صحبت کند.

منابع نزدیک به هیات مدیره بانک جهانی اظهار کرده‌اند این پروسه احتمالا شبیه آنچه در صندوق بین‌المللی پول اتفاق افتاد، خواهد بود.

در صندوق بین‌المللی پول کریستین لاگارد اوایل امسال برای دومین دور به عنوان مدیرکل صندوق انتخاب شد.

آقای کیم در نشستی که امسال با کارکنان بانک جهانی داشت، برای ریاست مجدد ابراز تمایل کرد اما رسما تلاش برای انتصاب دوباره را آغاز نکرده است با اینهمه وی به اعضای هیات مدیره گفته است مایل است برای دور دوم هم فعالیت کند.

در نامه انجمن کارکنان بانک جهانی آمده است که وقت آن رسیده که این سازمان توسط یک غیرآمریکایی هدایت شود.

کد خبر 342800

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha