سه‌شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۶:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: رقابت‌های المپیک تابستانی ریو، مثل تمامی دیگر رویداد‌های بزرگ جهان در هر حوزه‌ای،‌از سیاست گرفته تا اقتصاد و هنر، با فناوری‌های مختلفی آمیخته شده‌است، آخرین نمونه آن استفاده روزنامه واشنگتن‌پست از روبات‌های به جای خبرنگاران برای پوشش خبری رقابت‌های المپیک بوده‌است.

فناوری

در اين دور از رقابت‌هاي المپيك تنها خبرنگاران همكاران روباتيك نداشته‌اند، عكاسان خبري ورزشي نيز براي اينكه بتوانند عكس‌هاي بهتري ثبت كنند، از روبات‌ها كمك گرفته‌اند.

  • روبات عكاس

ال بلو عكاس ورزشي كه عكاسي در 11 دور از رقابت‌هاي المپيك را به عهده داشته‌است، براي اولين‌بار و در رقابت‌هاي المپيك ريو از روباتي زير‌آبي براي عكاسي كمك گرفته‌است.

اين عكاس پرسابقه وب‌سايت گتي ايميج، از دوربين‌هاي روباتيك زيرآبي براي عكسبرداري از ورزش‌هاي آبي رقابت‌هاي المپيك ريو، از جمله شنا، شيرجه و شيرجه هماهنگ بهره برده‌است. اين روبات به بلو كمك مي‌كند تا عكس‌هاي متنوع‌تري را از كف استخرهاي محل برگزاري رقابت‌ها ثبت كند. رويترز نيز در رقابت‌هاي سال 2012 از روبات عكاس زيرآبي مشابهي براي عكسبرداري از رقابت‌ها استفاده كرد.

بلو مي‌گويد در گذشته با استفاده از دوربين‌هاي ضد‌آب كنترل از راه دور و ثابت، بايد براي ثبت تصاوير محاسبات زيادي انجام مي‌شد تا دوربين در مكان درستي قرار گيرد و شاتر در زمان دقيقي فشرده شود و اين روند محدوديت‌هاي زيادي ايجاد مي‌كرد. به ويژه اينكه در حين برگزاري رقابت‌ها عكاسان اجازه حضور در آب را ندارند.

باتوجه به اينكه روزانه تنها دو سري از رقابت‌ها اجرا مي‌شوند و هر سري نيز چند ساعت به طول مي‌انجامند، رقابت براي ثبت تصاوير با كيفيت بسيار شديد است، به ويژه كه 8 تا 10 آژانس عكس براي ثبت عكس در رقابت‌ها بايكديگر رقابت دارند و هريك از آنها تنها اجازه استفاده از يك دوربين در زير آب را دارد.

از اين رو دوربين‌هاي زيرآبي گتي‌ايميج انعطاف‌پذيري كافي براي تغيير متناسب با شرايط را براي عكاسان فراهم آورده‌است. اين روبات دوربين مي‌تواند در لحظه زوم كند،‌ حركت افقي يا عمودي كند، بچرخد يا در لحظه از چند زاويه عكس بگيرد. اين روبات خود متحرك نيست،‌اما محفظه‌اي دارد كه امكان حركت دوربين كانن 1DX مارك دو درون آن را به وجود آمده‌است. در حين اجراي مسابقه، بلو در نزديكي خط پايان روبه‌روي يك نمايشگر ايستاده و دوربين را با استفاده از يك كنترل‌كننده ازراه دور حركت مي‌دهد.

  • پرداخت بدون پول

شركت ويزا و بانك برزيلين براي تسهيل فرايند پرداخت در حين برگزاري رقابت‌هاي المپيك،‌ پوشيدني‌هاي الكترونيكي از جمله يك دستبند مجهز به فناوري ارتباطات حوزه نزديك يا NFC براي استفاده 3000 كاربر از جمله ورزشكاران،‌ هنرمندان و خبرنگاران توليد كرده‌اند تا بتوانند با استفاده از آن براي خريد كالاها يا دريافت خدمات از ايستگاه‌هايي ويژه پرداخت‌هاي خود را انجام دهند.

گروهي 45 نفره از ورزشكاراني كه شركت ويزا پشتيباني مالي آنها را به عهده دارد نيز انگشتري‌هايي مجهز به اين فناوري را به دست دارند كه از آن نيز براي پرداخت استفاده مي‌شود.

  • دوربين خط پايان

يكي از خلاقانه‌ترين فناوري‌هاي اين دور از رقابت‌هاي المپيك،‌دوربين خط‌پايان است كه توسط شركت اومگا ساخته شده‌است. اين دوربين‌ها به محض اينكه ورزشكاري از خط پايان عبور كند، از آنها تصويربرداري مي‌كند و نسخه جديد اين دوربين‌ها كه O' Vision MYRIA نام دارد، تصاويري با وضوح تصويري بالاتر، درحدود 10 هزار عكس در ثانيه در خطي افقي، ثبت مي‌كند.

  • بالن‌هاي امنيتي

چهار بالون بزرگ مجهز به دوربين‌هاي حساس براي حفظ امنيت شهر ريو به كار گرفته شده‌اند. اين بالون‌ها كه توليد شركت امنيتي آلتيو در برزيل هستند، تصاوير ثبت شده توسط 13 دوربين كه در بدنه خارجي آنها نصب شده‌اند را به مركز كنترل و اجراي محلي ارسال مي‌كنند. اين اولين‌باري است كه چنين تجهيزات نظارتي بزرگي در رقابت‌هاي المپيك به كار گرفته شده‌اند، ميزبان‌هاي دور‌ بعدي رقابت‌ها، توكيو و قطر نيز نسبت به استفاده از اين فناوري ابراز علاقمندي كرده‌اند.

  • تابلوي هوشمند اعلام نتايج

اين دور از رقابت‌هاي المپيك شاهد تابلوهاي اعلام نتايج رنگي بوده‌است تا تماشاچيان به ويژه در فضاهاي باز بتوانند ديد بهتري نسبت به اطلاعات نمايش داده شده داشته‌باشند. براي بازي‌هاي گلف،‌ در چهار منطقه مختلف ميدان تابلوهايي نصب شده‌اند كه به سيستم رديابي راداري مجهزند. اين فناوري همچنين نمايش نتايج در رقابت‌هاي تيراندازي با كمان را نيز بهبود داده‌است، با افزوده شدن حسگرهايي به كاغذ‌هاي معمولي، تماشاچيان مي‌توانند زمان برخورد تير با هدف را مشاهده كنند و نتايج نيز با فاصله يك ثانيه به نمايش در مي‌آيند.

کد خبر 342643

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha