سه‌شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۰
۰ نفر

همشهری دو - مهدی واعظی: تا دلتان بخواهد بهانه برای دور هم جمع‌شدن‌های دخترانه هست. برای هر جور حرفه و هنری هم فرصت حضور و ظهور پیداست.

شهر در دست دختران

كافي است پاشنه كفش‌تان را بكشيد و به خانه‌هاي تسنيم يا كوثر محله يا مراكز شهربانو در منطقه‌تان برويد يا به مراكز فرهنگي شهر سري بزنيد؛ از انواع جشنواره‌ها براي دلمشغولي‌هاي دخترانه گرفته تا ورزش و هنر و هزارو يك جور كلاس آموزشي پرطرفدار براي دختران. فقط كافي است سري به مراكز فرهنگي شهر بزنيد. اينجا نگاهي انداخته‌ايم به برنامه‌ها و امكانات پيش روي دختران در پايتخت؛ امكانات و برنامه‌هايي كه شايد لازم باشد در سررسيدتان بنويسيد تا يادتان نرود و به موقع سراغشان برويد و از آنها استفاده كنيد.

  • دختراني كه تسنيمي مي‌شوند

جشنواره تسنيم‌‌ همان جشنواره‌اي است كه از طرف خانه‌هاي تسنيم در سراي محله‌ها برگزار مي‌شود. 4دوره آن برگزار شده و امسال هم برگزار خواهد شد. شركت‌كنندگان در جشنواره تسنيم، بيشتر دختراني خواهند بود كه در تابستان با عضويت در يكي از گروه‌هاي همياري خانه‌هاي تسنيم، گروه خود را تشكيل مي‌دهند و در كلاس‌هاي آموزشي لازم شركت مي‌كنند و طرح‌هاي محله‌محور خود را با رعايت اصول درنظرگرفته شده، به جشنواره ارسال مي‌كنند. البته دختران مي‌توانند آثار هنري خود را در بخش خلاقيت‌هاي فردي و هنري به رقابت بگذارند. خب حالا شما چطور بايد خودتان را مهياي حضور در اين جشنواره كنيد؟ خانه‌هاي تسنيم سراهاي محله كانوني دارند به نام كانون دختران. به نزديك‌ترين سراي محله نزديك محل سكونت خود برويد و عضو اين كانون‌ها شويد. يادتان باشد كه خانه‌هاي تسنيم، خانه‌هايي است كه به‌دست دختران و بانوان اداره مي‌شود. شش دانگ اين خانه‌ها و اتفاقاتي كه در آن رقم مي‌خورد، به نام آنهاست.

  • جايي براي دورهمي‌هاي دخترانه

دختران هميشه از اين گله دارند كه چرا هيچ جاي اختصاصي براي ورزش‌كردن آزادانه آنها در محيط باز شهري وجود ندارد. خب خوشبختانه 4بوستان بانوان در تهران به بهره‌برداري رسيده كه بسياري از دختران شهرمان مشتريان اين بوستان‌ها هستند. اين بوستان‌ها بهترين‌جا براي قرارهاي دخترانه است. براي اين اسمش را گذاشته‌اند بوستان بانوان كه پاي هيچ مردي به اين، پارك‌ها باز نمي‌شود. اتفاقا اين بوستان‌ها امكانات ويژه‌اي براي دختران دارند كه هم جوان هستند و هم پرانرژي؛ از استخر و مجموعه آبي و درياچه مصنوعي بگيريد تا پيست دوچرخه و اسكيت، امكانات تفريحي و... . بوستان بهشت مادران در بزرگراه رسالت، تقاطع اتوبان حقاني و خيابان شهيد كاوه قرار دارد. جنوب‌شهري‌ها هم مي‌توانند به بوستان نرگس در منطقه 18و بوستان پرديس بانوان در ابتداي بزرگراه آزادگان بروند. بخشي از مجموعه بوستان ولايت هم اختصاصي در اختيار بانوان و دختران قرار دارد كه اين بوستان در انتهاي اتوبان نواب واقع شده است.

  • جايي براي ورزش دختران

دختران ورزشكار و علاقه‌مند به ورزش هم مي‌توانند روي گزينه‌هاي زيادي براي ورزش‌كردن اختصاصي در محيط سرپوشيده و مجهز حساب كنند. مهم‌ترين و نزديك‌ترين جا همين مجموعه‌هاي ورزشي الزهرا(س) است كه در هر منطقه‌اي چندتايي از اين مجموعه‌ها قد علم كرده. حالا دختران در هر نقطه‌اي از شهر كه اراده كنند مي‌توانند هيجانات ورزشي دوران جواني را در اين مجموعه‌ها تخليه كنند. انواع ورزش‌هاي توپي و سالني، ورزش‌هاي رزمي، ايروبيك، بدنسازي، تنيس روي ميز و ورزش‌هاي ديگر در اين مجموعه‌ها قابل پيگيري است. در خانه‌هاي ورزش در سراهاي محله‌ها هم گروه‌هاي دخترانه تشكيل شده است. دختران مي‌توانند در اين خانه‌ها عضو كانون تفريحات ورزشي و بازي‌هاي مهيج، كانون ورزش‌هاي رقابتي و مسابقات ورزشي، كانون بازي‌هاي مجازي و رايانه‌اي، كانون ورزش‌هاي بومي و محلي، كانون پزشكي محلي، كانون ورزش‌هاي پاركي و خياباني و كانون ارائه خدمات ورزشي شوند و در كلي برنامه شركت كنند.

  • برنامه‌هاي دخترانه شهربانوها

تقريبا بيشتر بانوان پايتخت با مراكز شهربانو آشنايي دارند اما بد نيست بدانيد كه اين مراكز زنانه، برنامه‌ها و خدماتي هم اختصاصي براي دختران دارند. مثلا دختران علاقه‌مند به بازي‌هاي رايانه‌اي در شهربانوي بوستان ولايت دست‌خالي نخواهند ماند. يكي از ساختمان‌هاي مهم در مجموعه شهربانوي بوستان ولايت «مركز مدياتك» است كه در ضلع جنوبي اين شهربانو قرار دارد. اين مركز با امكانات پيشرفته و به‌روز دنياي تكنولوژي تجهيز شده و شامل سيستم‌هاي رايانه‌اي و بازي و سرگرمي است. همچنين بخش مشاوره‌هاي دختران در حوزه‌هاي مختلفي مثل مشاوره تحصيلي، مشاوره سلامت روحي و رواني، مشاوره بهداشت، مشاوره نشاط و شادابي و حتي مشاوره‌هاي دختران براي ازدواج، جزو خدمات شهربانوها به دختران محسوب مي‌شود. كلاس‌هاي هنري و آموزشي مختلفي هم در اين شهربانوها هست كه با توجه به رده سني درنظر گرفته شده، كاملا اختصاص به دختران دارد. كافي است سري به يكي از اين مراكز شهري بزنيد.

  • از اردوها تا جشن‌هاي اختصاصي

دوست داريد با رفقا و هم‌سن و سال‌هايتان دور هم جمع شويد و به يك اردوي سالم تفريحي برويد؟ خب باز هم سري به سراهاي محله نزديك محل سكونت‌تان بزنيد و عضو كانون‌هاي دختران شويد. يكي از برنامه‌هاي مستمر اين كانون‌ها، برگزاري اردوهاي اختصاصي تفريحي براي دختران در نقاط مختلف شهر است. اين اردوها در 3 بخش گردشگري كوتاه‌مدت تاريخي، طبيعي و مذهبي برگزار مي‌شود كه هر كدام ويژگي‌هاي خاص خود را دارد. اگر عضو اين كانون‌ها باشيد، خودتان هم مي‌توانيد برنامه‌ريزي كنيد و با كمك مسئولان سراهاي محله، اين اردوها را برپا كنيد. امسال كه گذشت اما براي سال‌هاي آينده مي‌توانيد روي جشن‌هاي روز دختر كه توسط اين كانون‌ها تدارك ديده مي‌شود هم حساب كنيد. دختران در تمام مناطق ۲۲گانه شهر مي‌توانند با اين جشن‌هاي متنوع همراه شوند. البته گوش به زنگ باشيد كه قرار است اين جشن‌هاي دخترانه در مناسبت‌‌هاي ديگر سال هم برگزار شود تا دختران بتوانند يك روز شاد را سپري كنند.

  • بفرماييد خانه شهرياران جوان

يكي از جاهاي اختصاصي براي دختران پايتخت، خانه شهرياران جوان با كلي برنامه‌هاي اجتماعي، خيرخواهانه و جوان‌پسند است. اگر مي‌خواهيد با اين خانه آشنا شويد بد نيست بدانيد كه خانه شهرياران جوان، سازماني است مردم‌محور و متعلق به جوانان، به‌عنوان الگويي فراگير در خدمت به بهبود وضعيت امور شهري و توانمندسازي نسل سوم و چهارم انقلاب اسلامي. اين تشكيلات تاكنون توانسته برنامه‌هاي مشاركتي فراواني را همراه با مديران شهري به اجرا درآورد. خب چطور عضو خانه شهرياران جوان شويد؟ براي عضويت كافي است ۱۵ تا ۲۵ ساله باشيد. خانه شهرياران جوان پس از عضويت اعضاي جديد، كارگاه‌ها و كلاس‌هاي آموزشي مختلفي را براي آماده‌سازي آنها و مشاركت‌پذيري‌شان در طرح‌هاي گروهي برگزار مي‌كند. البته بسياري از طرح‌هاي اين خانه فقط به دختران اختصاص دارد. براي ثبت‌نام مي‌توانيد به نشاني اينترنتي www. shahryarjavan. ir مراجعه كنيد يا به نزديك‌ترين خانه شهرياران محل سكونت‌تان سري بزنيد.

  • تيم ورزشي دختران

يك پيشنهاد جذاب اين است كه يك تيم ورزشي دخترانه در رشته‌هاي مختلف ورزشي كه علاقه داريد تشكيل دهيد و در رقابت‌هاي شهري كه هر سال در محله‌ها به‌عنوان المپيك ورزشي محلات برگزار مي‌شود شركت كنيد. اعضاي اين تيم مي‌تواند از همسايه‌ها، دوستان، اقوام و نزديكانتان باشد. در ضمن امكان حضور و رقابت در 18رشته ورزشي متفاوت وجود دارد.

کد خبر 342642

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha