فرمانده نیروی انتظامی با تأکید بر اینکه رعایت حقوق شهروندی در ناجا به خوبی انجام می‌شود، از تجهیز همه بازداشتگاه‌ها به دوربین خبر داد و گفت: «اگر به‌دنبال ارتقای حقوق شهروندی هستیم باید از امکانات روز و سیستم‌های الکترونیکی برای بهبود آن استفاده بیشتری کنیم.

بازداشتگاه

ناجا 1400بازداشتگاه در ايران دارد كه به وسيله دوربين كنترل مي‌شود كه دوربين‌دار كردن اين بازداشتگاه‌ها در راستاي رعايت حقوق شهروندي در ناجا انجام شده است.»

سردار حسين اشتري روز گذشته و در دوازدهمين نشست تخصصي كاربردي پليس پيشگيري، اگر چه از تجهيز همه بازداشتگاه‌ها به دوربين خبر داد اما درباره اين اتفاق در كلانتري‌ها هيچ آماري نداد و تنها گفت: « برخوردهاي مناسب و تكريم ارباب رجوع مي‌تواند ضريب اعتماد پليس را افزايش دهد.تغييرات صورت گرفته در كلانتري با 2هدف خوشايندسازي محيط كلانتري براي آرامش بيشتر مراجعه‌كننده‌ها و همچنين بهبود رفتار كاركنان در جهت تكريم ارباب رجوع صورت گرفته است.»

  • آمار مبهم و كمبود بودجه

سردار اشتري البته پيش از اين بارها اهميت نصب دوربين در كلانتري‌ها را تأييد و اجراي كامل اين طرح را از برنامه‌هاي ناجا اعلام كرده بود اما گفته بود كه مانع اساسي بر سر اين راه تأمين بودجه كافي است.در يك نمونه او بهمن سال گذشته و در همايش پليس گفت:«بناي ما در اين است كه در تمامي مراكزي كه پليس در حال خدمت به مردم است، دوربين نصب شود كه اميدواريم بودجه آن از سوي دولت محترم تأمين شود.» البته اين اظهارنظر فرمانده ناجا منتقداني در مجلس دارد.براي نمونه حسين رضازاده، دبير اول كميسيون حقوقي و قضايي مجلس مي‌گويداينكه گفته مي‌شود تجهيز كلانتري‌ها به دوربين معطل تأمين بودجه است، قابل‌قبول نيست و بايد اين كار در اولويت قرار بگيرد. حجت‌الاسلام حسن نوروزي سخنگوي اين كميسيون نيز تأكيد مي‌كند بايد اعتبار اين كار را از محل بودجه در اختيار استانداري‌ها تامين كرد. علاوه بر فرمانده ناجا، رئيس پليس پايتخت نيز تجهيز كلانتري‌ها به دوربين را يك ضرورت اعلام و تأييد كرده است با اين كار بسياري از درگيري‌ها در كلانتري كمتر مي‌شود. با وجود اين از سال 1389كه مسئولان وقت ناجا وعده تجهيز كلانتري‌ها به دوربين را داده‌اند تا‌كنون نه‌تنها اين اتفاق به‌طور كامل نيفتاده بلكه حتي آمار دقيقي از تعداد كلانتري‌هاي كشور نيز اعلام نشده است.پيگيري‌هاي چند باره همشهري براي اطلاع از تعداد كلانتري‌ها و مشخص شدن آمار مراكزي كه به دوربين تجهيز شده‌اند بي‌نتيجه بوده است. براساس آخرين آماري كه نيروي انتظامي اعلام كرده، ‌حدود ۸۰درصد كلانتري‌ها و پاسگاه‌هاي تحت پوشش طرح مكنا (مديريت كيفيت ناجا) به سامانه نظارت توسط دوربين‌هاي مدار بسته مجهز شده‌اند كه اين آمار نسبت به تير و دي امسال به‌ترتيب ۲۰و ۱۰درصد افزايش يافته است. با اين وجود هنوز هم مشخص نيست چند كلانتري و پاسگاه انتظامي به دوربين مجهز شده‌اند.فقط براساس اعلام آمار سخنگوي نيروي انتظامي و دفتر وي، آمار كلانتري‌هاي مجهز به دوربين از60درصد، در تيرماه امسال اكنون به80درصد افزايش يافته است.

  • خبر خوش

خبر تازه فرمانده ناجا اگر چه خبري خوب است اما چندان تاره هم نيست، چه اينكه حدود يك‌ماه قبل جانشين پليس آگاهي ناجا از تجهيز تمام بازداشتگاه‌ها و تحت نظرگاه‌هاي پليس آگاهي به دوربين‌هاي نظارتي خبر داد. سردار مسعود منفرد البته تعداد اين بازداشتگاه‌ها را اعلام نكرد و حالا موضوع تازه، تأكيد فرمانده ناجا و اعلام آمار جديد است. سردار اشتري حتي نصب دوربين را در همه اماكن عمومي توصيه كرده، آن را موجب كاهش جرم دانسته و گفته است:«افزايش امكانات الكترونيكي و نوين كه امروز در دسترس ماست مي‌تواند بسيار بازدارنده باشد لذا نصب دوربين‌ها در مراكز عمومي، خيابان‌ها، بانك‌ها و مراكز خريد در راستاي اقدامات بازدارنده براي پيگيري‌هاي بعدي است.»

  • مردم بايد از كلانتري‌ها راضي باشند

بيشتر مراجعات به نيروي انتظامي به پليس پيشگيري به‌ويژه كلانتري‌هاست. اين اساس طرح مجمع (مديريت كيفيت نيروي انتظامي) كه در هزاران كلانتري اجرا شده 2 هدف خوشايندسازي محيط و تغيير رفتار كاركنان را دنبال مي‌كند چراكه از اين طريق ضريب اعتماد مردم افزايش مي‌يابد.شيوه آگاه‌سازي‌ مردم، دريافت نظرات و ارتباط با آنها با پليس در كلانتري‌ها بايد در اولويت باشد و فرهنگ ارتباط مستقيم با مردم تقويت شود. همچنين به‌منظور سرعت و دقت عمل، سيستمي كردن پرونده‌هاي كلانتري‌ها تقويت مي‌شود.

کد خبر 342606

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha