کامران محمدی: بازار جوایز ادبی جهان پس از اعلام نتیجه غافلگیرکننده نوبل، هر روز داغ‌تر می‌شود و با اعلام یک نتیجه غافلگیرکننده دیگر برای یکی دیگر از مطرح‌ترین جوایز دنیا به اوج خود رسیده است.

آن‌ انرایت، نویسنده ایرلندی 45 ساله در شرایطی بوکرمن را از آن خود کرد که همه اهالی انگلیسی‌زبان ادبیات دنیا، انتظار شنیدن نام «یان مک‌ ایوان» آمریکایی را می‌کشیدند.

با این وصف، آمریکا برای دومین بار در هفته گذشته از بریتانیا شکست خورد و 2 نویسنده زن نه چندان بزرگ، 2 غول ادبیات آمریکا را به زانو درآوردند.

ابتدا فیلیپ راس، شاعر بزرگ آمریکا که در تمام نظرسنجی‌ها و از دید بسیاری از منتقدان سرشناس، شانس اول نوبل امسال بود، پنج‌شنبه گذشته نتیجه بازی بزرگ نوبل را به دوریس لسینگ، نویسنده 88 ساله انگلیسی واگذار کرد و حالا یان مک ایوان، داستان‌نویس شهیری که پیش از این نیز طعم شیرین جایزه 50 هزار پوندی بوکرمن را چشیده بود، از انرایت 45 ساله باخت.

علاوه بر این انرایت، ناگهان لیود جونز، نویسنده بزرگ نیوزیلند را نیز به زانو درآورد و نامش را بر سر زبان‌ها انداخت.

انرایت این اتفاق بزرگ را که دومین اتفاق غافلگیرکننده دنیای ادبیات در این هفته محسوب می‌شود، به کمک چهارمین رمانش با موضوع جسارت‌آمیز آسیب‌های جنسی انجام داده است.

«گردهمایی» که آسیب‌های جنسی 3 نسل را با روایتی تلخ و خشن به تصویر می‌کشد در رقابت با «در ساحل چسیل» یان ‌مک‌ایوان و «آقای پیپ» لیود جونز توانست نظر داوران را به شدت به خود معطوف کند.

آن چنان که هاوارد دیویس، رییس هیأت داوران جایزه‌ بوکر درباره این رمان و نویسنده‌اش می‌گوید: «به نظر ما، انرایت یک نویسنده‌ تأثیرگذار است و در انتظار شنیدن خبرهای بیش‌تری از او هستیم.

این کتاب بسیار قدرتمند است. شما را در خود فرو می‌برد و پایان آن واقعاً فوق‌العاده است.

جملات پایانی این رمان یکی از بهترین نوشته‌هایی بود که تاکنون در کتاب‌ها خوانده‌ام.»
با این حال رمان انرایت آن قدر ناراحت‌کننده است که حتی خود او انتظار اقبال عمومی را ندارد: « مردم کتابی را برای مطالعه انتخاب می‌کنند که آن‌ها را شاد کند؛ پس در این صورت نباید کتاب مرا انتخاب کنند؛ چون مشابه یک فیلم درام هالیوود است.»

نیکولا بارکر از انگلیس برای کتاب «مردان تاریکی»، محسن حمید از پاکستان برای کتاب «اصول‌گرای ناراضی» و اندرا سینها از هند برای کتاب «مردم حیوانی» از دیگر نامزدهای جایزه‌ بوکر 2007 بودند که حالا دیگر باید به سال آینده بیندیشند.

همان طور که آن انرایت سال گذشته وقتی که بازی را به کران دسای هندی با کتاب «میراث گم‌گشتگی»  باخت، به ضیافت ناهار 16اکتبر2007 (24 مهر)  می‌اندیشید.

ضیافتی که در آن، نام او در حضور گروهی از برجسته‌ترین نویسندگان جهان به عنوان هفتمین زن برنده بوکر در 20 سال گذشته و دومین زن ایرلندی تاریخ 38ساله آن اعلام شد.

کد خبر 34244

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز