شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۰
۰ نفر

مراسم افتتاحیه سی‌و‌یکمین دوره بازی‌های المپیک تابستانی که بامداد روز گذشته در ورزشگاه بزرگ ماراکانا در ریو برگزار شد، از ۲ نظر برای دوستداران هنر دارای اهمیت بود؛ یکی نام کارگردان مراسم و دیگری لحظه روشن شدن مشعل و بالا رفتن آن در ورزشگاه قدیمی شهر.

 مشعل المپیک ریو دوستدار محیط‌زیست است

به گزارش همشهري، پس از درخشش فيلمسازاني چون ژانگ ييمو و دني بويل در مراسم افتتاحيه رقابت‌هاي المپيك پكن و لندن، برزيلي‌ها مسئوليت كارگرداني مراسم افتتاحيه المپيك ريو را به فرناندو ميرلس سپردند كه بسياري از سينمادوستان او را با «شهر خدا» و «باغبان وفادار» مي‌شناسند. فيلمساز 60ساله كه سابقه نامزدي اسكار و گلدن‌گلوب را در كارنامه دارد، حالا مي‌تواند با خالقان «قهرمان» و «ميليونر زاغه‌نشين» مقايسه مي‌شود.

نخستين بازتاب‌هاي مراسم افتتاحيه المپيك ريو در رسانه‌ها مثبت بود و برخي معتقدند ميرلس توانست با بودجه يك فيلم مستقل، اثري پرزرق و برق و قابل ستايش خلق كند. استفاده از تازه‌ترين فناوري‌ها به‌ويژه در عرصه تصاوير سه‌بعدي و خلق يك روايت داستاني با الهام از تاريخ و فرهنگ برزيل، جلوه‌هايي چشم‌نواز داشت كه به دل خيلي‌ها نشست.

برخي گمانه‌زني‌ها حكايت از آن دارد كه هزينه افتتاحيه ريو فقط 10درصد بودجه افتتاحيه المپيك پكن در 2008 بوده است. آخرين بخش مراسم افتتاحيه ريو2016 روشن شدن مشعل بود كه تفاوتي اساسي با دوره‌هاي گذشته داشت. واندرلي دليما، دونده برزيلي برنده مدال برنز ماراتن در المپيك 2004آتن آتش را به دهانه يك ديگ كوچك به نشانه خورشيد نزديك كرد و پس از روشن شدن مشعل، ديگ تا نزديكي‌هاي سقف ورزشگاه بالا رفت. مشعل آنجا مقابل مجسمه‌اي متحرك ايستاد كه كار طراحي و اجراي آن را آنتوني هووي، مجسمه‌ساز مشهور آمريكايي بر عهده داشته است.

هووي كه حجم‌هاي متحركش در گوشه و كنار دنيا، از كاليفرنيا تا دوبي ديده مي‌شود، درست يك سال پيش از آغاز مراسم افتتاحيه با سازمان‌دهندگان المپيك به توافق رسيد و اين حجم متحرك 2هزار كيلويي و 12متري را براي استقرار در ورزشگاه ماراكانا آماده كرد؛ مجسمه‌اي كه تا روز پاياني المپيك مقابل مشعل مي‌درخشد تا يادآور جريان داشتن زندگي شود و البته اهميت محيط‌زيست را به ورزشكاران و همه بينندگان يادآوري كند.

کد خبر 342337

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha